Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man tvätta mattorna i försvinningsredet?  (läst 1523 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Kan man tvätta mattorna i försvinningsredet?
« skrivet: 08 jan-13 kl 16:18 »
Jag har fått några försvinningsreden av några vänner och filtmattorna är grymt äckliga! Har tvättat de för hand i såpa och vatten så gott det gick med de fullkomligt stinker i alla fall och är förstås fortfarande smutsiga också. Skulle behöva få ordning på redena så fort som möjligt så jag kan sätta upp dem, för har fått äggätare i ena gruppen :-\.  Någon som vet om man kan tvätta mattorna i maskin?

Det är de här som finns på hos bl.a. Lantbutiken och Granngården:
http://www.lantbutiken.se/butik/varprede-och-honsrede-till-hons/432-varprede-i-tra-med-framplock-och-bakplock-7393609120365.html
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

flindra

• -
SV: Kan man tvätta mattorna i försvinningsredet?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-13 kl 17:09 »
Är det inte bättre att byta ut mattorna helt och hållet? Kanske kan du klippa till en dörrmatta?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-13 kl 17:17 »
Jo, kanske det.. Men känns ju onödigt om man kan tvätta dem. Har annars en stor dörrmatta ute i garaget tror jag. Vågar jag prova att tvätta dem i maskinen? Gör ju inget om mattorna går sönder för dem vill jag ju inte använda ändå som de är nu, men kan något hända med maskinen? Det var inget som löste upp sig eller så när de låg och jag skrapade på dem med diskborsten, men det blir ju annorlunda i en trumma.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 08 jan-13 kl 17:22 »
En tanke: Kan du använda ättika? Lägga i blöt med ättika?

Ättika kan man använda för att få bort kaffesmak ur termosar, det har jag testat flera gånger och det funkar jättebra.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-13 kl 11:31 »
Jag kollade mattorna lite nogrannare och bestämde mig för att prova att tvätta dem. Det gick jättebra! :D Fick tvätta dem två gånger ( tvättade första gången i 40 grader och andra gången i 50) för att de skulle lukta tillräckligt bra. Nu är det sådana utan glidskydd under, finns tydligen sådana också. De är alltså i enbart filt. Kan absilut rekommendera att tvätta sådana i maskin för er som har sånna.

Görangranholm

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 jan-13 kl 17:27 »
Tips :jag använder spillbitar av heltäckningsmatta som jag fick billigt......

IKEA och Rusta har billiga avtorkningsmattor (10:-) som räcker till 4 reden....

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 26 jan-13 kl 11:24 »
Ikea o Rusta ide`n är ju toppan
Bara att bränna
Hedemorahöns

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 jan-13 kl 17:39 »
Ja, toppen - det skall jag köpa om jag behöver byta längre fram :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser