Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plocka ner gammalt kakel och återanvända?  (läst 8438 gånger)

Lollisossa

• Småland
Plocka ner gammalt kakel och återanvända?
« skrivet: 08 jan-13 kl 12:39 »
Är det någon som har lyckats plocka ner gammalt kakel helt så att det gick att återanvända?
I då fall, hur gjorde ni?
Det är kakel med rundade kanter på kantplattorna, jag gissar från ca 40-tal.

Tacksam för tips. :)
Nybliven ägare till ett litet mintgrönt hus från 1880. Dit ska jag och min sambo flytta med våra två barn - måste bara renoveras lite (läs mycket) först...

Jogar

• Gäst
SV: Plocka ner gammalt kakel och återanvända?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-13 kl 12:55 »
Hej!
Jag var inne på att göra det i min förra bostad, som jag hyrde. Men hyresvärden sa att bruket/fästmassan bakom plattorna troligen innehöll asbets och då måste det ju saneras på särskilt sätt. Så för min del fick det bero.
Kommer säkert fler vettigare svar här såsmåningom :)

Lollisossa

• Småland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-13 kl 13:52 »
Ja, det där med asbest läste jag här:

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/allt-kakel-är-inte-kakel

Låter ju inte helt bra... :-|
Nybliven ägare till ett litet mintgrönt hus från 1880. Dit ska jag och min sambo flytta med våra två barn - måste bara renoveras lite (läs mycket) först...

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 jan-13 kl 13:58 »
Det beror ju lite på hur bra/hårt dom sitter.

Man kan knacka in en spackelspade bakom och hoppas på det bästa men man får räkna med att många spricker om dom sitter ordentligt.

Ett annat problem är om det sitter kvar mycket bruksrester på baksidan.

Skaffaren

• Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
« Svar #4 skrivet: 08 jan-13 kl 13:58 »
Gammalt kakel är tjockare än nytt, så det brukar kunna gå att få bort dem hela.
Nästa steg är att få bort fästmassan från kakelplattorna vilket kan var ett grisarbete.
Obs, jag har inget mot grisar.
Med lite tur kan man hitta ett restlager av gamla kakelplattor.
Jag har haft sånt i ett par omgångar.

Det mesta man behöver veta finns på denna sidan:
http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/allt-kakel-%C3%A4r-inte-kakel

Gräset är grönare på våran sida.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 08 jan-13 kl 21:13 »
Borde inte roterande stålborste på vinkelslip vara ett utmärkt verktyg för att rensa plattorna?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Lollisossa

• Småland
« Svar #6 skrivet: 09 jan-13 kl 12:33 »
Tack för svar!

Nu har jag pratat m en farbror som renoverar våra fönster och han tyckte inte det var värt det utan berättade om ett ställe inte så långt härifrån där han köpt gammalt oanvänt kakel. Så det lutar åt att vi åker dit istället.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 12 jan-13 kl 19:32 »
Läste om någon som knackade rent en massa kakelväggar, tog allt kakel som var helt och använde det som takplattor på ett hönshus. Verkar vara en himla massa jobb men varför inte? Andra tar trasiga kakelplattor och gör golv, mosaik, etc. av dem. Lycka till!

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 14 jan-13 kl 19:17 »
Asbest förekommer, jag har hittat det vid några tillfällen under den tid jag rivningsinventerade industrier och stött på det i miljonprogrammet Hittade aldrig asbest i processkärl (massa industrin) men väl både bakom och mellan vanliga 15x15 plattor i pentryn och duchrum. Hörde någonstans att asbest tilsattes bruket på plats för att lärlingar skulle få mer tida att sätta plattorna.

Analys är enkel, labbet tittar på provet i mikroskop. Kostar ett par hundringar.

Jag har rivit också innan det var känt att det förekom asbest i fog och fix, Tror att en rivningsmetod som är rimlig arbetsinsats på om det inte är unika plattor, är att dra ned plattorna med barkspade och hoppas på ett utfall av 50 -75 % hela plattor om man ser till att hålla undan så de inte ramlar på varandra.

Lollisossa

• Småland
« Svar #9 skrivet: 14 jan-13 kl 21:23 »
Tack för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 2 användare
ärt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser