Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävfällan i Åter 4/12. En fråga.  (läst 3801 gånger)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
Rävfällan i Åter 4/12. En fråga.
« skrivet: 08 jan-13 kl 07:20 »
Jag är lite på g att bygga en rävfälla enligt ritningen i artikeln, men jag får inte riktigt grepp om själva giller-/utlösarmekanismen.
Är det nån som kan beskriva den lite mer ingående?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

CaJo

• Skåne
SV: Rävfällan i Åter 4/12. En fråga.
« Svar #1 skrivet: 08 jan-13 kl 18:51 »
Jag är lite på g att bygga en rävfälla enligt ritningen i artikeln, men jag får inte riktigt grepp om själva giller-/utlösarmekanismen.
Är det nån som kan beskriva den lite mer ingående?

Tyvärr så är jag inte så alternativ att jag har tidningen ännu, men har du ingen annan länk till fällan så kanske jag kan hjälpa dig?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-13 kl 18:57 »
Har inte sett tidningen,alla fällritningar finns på naturvårdsverkets hemsida..kolla där, eller vet du vad fällan heter?
Fjäderfän och kaniner

Temeriaire

• Småland
« Svar #3 skrivet: 08 jan-13 kl 22:58 »
Lillienbergfällan.  L59 hos naturvårdsverket.

Edit: Kollade på naturvårdsverkets hemsida, men det är bara en perspektivritning av fällan, inga detaljer om mekanismen finns preciserat.
Ritning/typgodkännande finns här:http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/jakt/fallor/godkanda/L059.pdf
« Senast ändrad: 08 jan-13 kl 23:09 av Temeriaire »

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 jan-13 kl 07:23 »
Ok,gillret består av 2delar,en bit rundjärn som är bockat i 90grader, rundjärnet är intryckt i ett hål i en regelstump som är fast monterat i fällans gavel,på rundjärnet trär man en metallring som är knuten till gillertråden som håller luckan, rundjärnet ska gå att vrida i hålet på regeln ner till vågrät position,vid änden på rundjärnet sätter man en plåtremsa med ett jack passande att hålla rundjärnets ände,plåtbiten är fästad i nederkant och i ovankant fäster man betestråden, man drar i betet och plåtbiten rör sig 1cm lätt då metall mot metall glider lätt,rundjärnet vrider upp och ringen lossnar och räven är fångad. Mvh
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 jan-13 kl 07:29 »
Alternativt använder man en fast stålpinne i fällan som sitter vågrätt mot fällans öppning, ca10cm ifrån golvet,  2ringar får användas då typ nyckelring,betet fästat med tråd till den inre och luckan fästad i ring utanför,räven drar tills betesringen hoppar loss och luckringen far av först.
2ringar är att föredra.
Fjäderfän och kaniner

Temeriaire

• Småland
« Svar #6 skrivet: 09 jan-13 kl 08:19 »
Nåt sånt här?

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 jan-13 kl 09:03 »
Nja nästan men tänk dig plåten som ett rakt streck fästat nertill på en regel, rundjärnet fästat i ett hål i samma regel så att änden når fram i plåtens jack precis,
Fjäderfän och kaniner

Temeriaire

• Småland
« Svar #8 skrivet: 09 jan-13 kl 13:55 »
Får ingen känsla för hur detta ska se ut, får bli pinne med dubbla ringar istället.

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 jan-13 kl 15:27 »
Ta en regelstump 30cm lång,lägg den platt och borra ett hål till hö om mitten, böj en 15cm bit rundjärn på mitten,stoppa i hålet, ta nu en plåtbit 3cm bred och 8cm lång,gör ett jack rakt in i sidan 1cm ifrån änden på sidan klipp sedan in snett nerifrån,gör 1hål upptill till gillertråden och 2hål nertill och skruva fast den på plattan på regeln så jacket greppar rundjärnets ände.. Lätt att göra men svårt att förklara.
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser