Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera snedtak/vägg från insidan.  (läst 5597 gånger)

Hebbe36

• -
Isolera snedtak/vägg från insidan.
« skrivet: 06 jan-13 kl 22:15 »
Ska isolera snedtak och vägg på övervåningen i ett 1 1/2 planhus byggt 49.
Dagens isolering i snedtak består av spån med vindpapp samt panel mot insidan.
Tänker använda eko iso. Typ termocells skivor. Alt linisolering.
Funderar på att låta dagens isolering vara kvar, enbart regla på befintlig panel, isolering, vindduk, ny panel. Frågan är om det finns någon risk med dom dubbla vinddukarna.  Skall jag riva den gamla pappen måste jag ju tömma facken från spån vilket jag tänkte slippa. Någon som har några erfarenheter från liknade fall?

Blötsnö

• Östergötland
SV: Isolera snedtak/vägg från insidan.
« Svar #1 skrivet: 06 jan-13 kl 22:39 »
Jag kanske är trög, men ska du ha vindduk på insidan? Är det typ (utifrån och in) tegel, takpapp råspont, spånisolering, innerpanel? Ska du i så fall regla på på insidan eller hade du tänkt att regla på utifrån och höja taket?

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 jan-13 kl 22:43 »
Oups, nu läste jag även rubriken där det famgår med all önskvärd tydlighet att det handlar om insidan! Tätaste lagret ska ju vara utvändigt för att konstruktionen ska andas rätt så att säga, så du borde väl inte ha vindpapp inne i väggen. Men jag är ingen superexpert, så invänta klokare råd....

poe5

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 jan-13 kl 23:15 »
Sitter i ett hus från 1946 (AB Standardhus) med torv och vindpapp som du beskriver. Kan bara säga en sak: behåll pappen!  Jag har problem med att en fixare på 80 talet rumsterade om på vinden. Han tog bort vindpappen på ett par ställen då han fixade el, eller drog ett rör. I dessa rum var det kallt, för det blev ett jäkla drag när vindpappen saknades.
Du kan se vindpappen som en modern ångbroms, då den inte är helt ångtät. Fungerar som vindtätning, gör det fukttrögt men inte fukttätt

Har nu satt in vanlig vindpapp under min isolering för att få det dragfritt i konstruktionen. Kommer inom sin tid ta ur all sentida gullfiber och frigolit för att kunna dragisolera och inspektera alla andra överraskningar som gömmer sig i nuvarande isolering. Vet att där ligger konstiga elisoleringar och kopplingsdoser i isoleringen...

Hebbe36

• -
« Svar #4 skrivet: 07 jan-13 kl 07:56 »
Med vindpapp menar jag självklart ångbroms. :) på insida.
Jag är med på att dagens papp på insidan fungerar som "ångbroms", dock är jag osäker på hur pass tätt den är efter alla år.
Panelen på insidan är vanlig råspont.
Isolerar jag ett nytt lager på insidan och avslutar med ny ångbroms samt panel alt gips kommer det ju sitta dubbla ångbromsar totalt sett.
Ångbromsen kommer vara av typen diffusionsöppen dvs ingen plastfolie.
/Hebbe

Neon Knight

• -
« Svar #5 skrivet: 07 jan-13 kl 12:08 »
Vindskydd på insida och utsida är inget farligt. En diffusionstät ångspärr i flera lager kan däremot stänga in fukt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser