Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  duvhöken tog vår fina silverhöna  (läst 2875 gånger)

åskguden

• Västergötland
duvhöken tog vår fina silverhöna
« skrivet: 05 jan-13 kl 10:19 »
För tre veckor sedan tog duvhöken vår silverhöna. Hönsen har alltid gått fritt ute i trädgården. Men nu vågar vi inte det. Igår hörde jag hur våra påfåglar skrek ( i inhägnaden) och alla höns var inne i hönshuset. Ute på en gren i en stor lönn satt duvhöken och kollade på hönsgården och suktade efter en ny höna. Hönorna vägrade att gå ut , fast jag sa de kan vara i innergården som är säker. Vi har haft det så fint med hönorna som älskar vara ute i trädgården och också i skogen . På morgonen rusar de ut för att kunna vara ute.
Hur gör vi nu?
Jag är fågelvän och förstår att duvhöken ser ett dukat bord.
Kan vi skrämma bort höken  eller måste nu hönorna var i inhägnaden eller ute när vi är på plats? >:D >:D--

lena70

• Gäst
SV: duvhöken tog vår fina silverhöna
« Svar #1 skrivet: 05 jan-13 kl 10:50 »
Jag hade med mina höns lösa i trädgården och fritt på bondgården där vi bor, när vi flyttade hit.. :)Hade inte då en tanke på rovdjur, och det var så trevligt att ha hönsen omkring sig och att de fick ströva fritt omkring.. :)Sedan började det "försvinna höns..(räv?) :-\ :-\Och vi hittade ochså fjädrar ..(hök?)Men det tog ett tag, innan hök och räv kom på att det fanns mat här..Jag blev helt förskräckt, och sedan dess får ingen gå lös längre och alla har en hönsgård!!!.
Rovdjuren gav sig på hönsen på dagtid, på ljusa dagen och när det var ljud och människor i närheten.. >:(
Vi har sett både räv och hök här efteråt, men nu kommer de inte åt några höns här mera!!! >:D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 05 jan-13 kl 13:13 »
Ofta är det unga duvhökar som lär sig att höns är lätta byten. Och unga duvhökar flyttar ofta omkring, särskilt på hösten kan de flyga över stora områden. Om man har hönsen inne då, så att duvhöken tröttnar, när den inte längre får några lätta byten, så brukar höken flytta vidare.

På våren och sommaren brukar risken för rovfåglar vara mindre, åtminstone om man inte har sina kycklingar frigående. Om man har många skydd, som hönsen kan fly in under, så brukar de kunna undkomma en hökattack, höken är klumpig när den tvingats landa, så då kommer hönsen oftast undan, om det är någorlunda aktiva och kloka höns.

Större hönsraser är mindre utsatta, duvhöken slår sällan stora fåglar. På höstkanten har jag tidigare år ibland fått några enstaka tuppar av medelstora raser slagna av höken. Mina lite större wyandotter har hittills aldrig drabbats.

Så med lite olika strategier kan man lösa det så att hönsen kan vara frigående, åtminstone stora delar av året, med bara liten risk för att bli tagna av rovdjur. Naturligtvis är risken olika stor beroende på hur man bor. Sen beror det såklart på vilken risk man är villig att ta. Det är tråkigt att förlora sina djur, och man vill ju skydda dem så gott det går. Var och en får värdera hur mycket hönsens glädje över att vara frigående är värd kontra risken att förlora några individer.
« Senast ändrad: 05 jan-13 kl 21:09 av Sirpa »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 05 jan-13 kl 16:56 »
Med kloka åtgärder kan både tamdjur och vilda djur få leva, åtminstone de flesta.
« Senast ändrad: 05 jan-13 kl 21:13 av Sirpa »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #4 skrivet: 05 jan-13 kl 17:16 »
Min erfarenhet av höken som besöker hönsen titt som tätt är att det dels år olika individer, och dels olika arter av rovfåglar som hälsar på. Så det kommer alltid en ny, även om man skulle ta bort en. Det bästa du kan göra är att skydda hönsen så gott det går när du inte är hemma, och ha dom fritt när du själv kan se över dom. Om höken tar en höna, låt den ligga en bit ifrån hönsgården och få bli färdigäten av höken. Då gör den inte allt för att få sig en ny höna nästa dag.
Jag har även fått in höken i hönsgården en gång, genom en springa, när jag var bortrest ett par dagar. Den kom inte ut igen, utan härjade fritt där inne. Fruktansvärt för hönsen såklart och jag fick dåligt samvete över att inte varit där, men till hökens försvar kan jag säga att den bara dödat en höna och ätit den inpå bara benen. Alla andra var ok, men skärrade en halv dag. Höken fångades in och släpptes ut.
« Senast ändrad: 05 jan-13 kl 21:11 av Sirpa »
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-13 kl 17:31 »
Efter alla mina år med höns, har jag viss erfarenhet av hökattacker. Det händer de flesta år här, trots att det är mitt ute på slätten.
Det kan gå långa, långa tider utan  minsta problem, men så plötsligt händer det. Och då är det ett som är säkert,  den kommer tillbaka, dag efter dag.  Även om jag är ute nära hönsen för det mesta kan det hända  om jag går in och tar en fika eller tillochmed bara går över på andra sidan. Så då blir det hönsgårdarna ett par veckor för hönsen, sedan testar jag lite försiktigt innan de får gå fritt igen.
Vanligaste rovfågelstiden här är omkring november, och då är det unga duvhökar som just flyttat hemifrån och inte är så skickliga. Men det kan även hända vid andra årstider.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-13 kl 17:40 »
jo men om man inte har så många hökar så är det ett alternativ. Lycka till med och skydda hönsen om ni vill ha dom ute under dagarna och inte sitta och passa dom 8 timmar per dag. det är hur lätt som helst att skydda hönsen låt dom gå i hönsgården med nät över men då får dom ju inte gå ute

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #7 skrivet: 05 jan-13 kl 17:57 »
Ja, att hålla dom instängda är såklart ett bra altrnativ. Man vill ju inte ha höns för att mata rovdjuren med. Inte heller kan man hålla vakt hela tiden om man jobbar, borta som hemma. Däremot kan jag tycka att det är ett inte alls för dåligt alternativ att ha dom fritt ibland också. Hade jag varit höna hade jag hellre dött av ett rovdjur när jag strosade fritt, än att jag levde instängd i tio år. Men så har jag själv bara måttliga hök och rävbesök några gånger per år, och då brukar jag oftast hinna med att skydda hönsen. Som Sonja sa. Så får man ha dom inne ett tag när det är som värst. :)
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

janstorparen

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 18 jan-13 kl 17:46 »
I min fagra ungdom har jag jagat både med hök och örn (ej i Sverige). Jag kommer ihåg att det finns fångstburar som tar höken oskadd. Oftast fångar man dem kringströvande ungfåglarna med längsgående bruna ränder.  Om man fångar en så skall den släppas långt från fångstplatsen så att fågeln flyger vidare.
Finns det ett revir där du bor så drivs inkräktarna bort från det äldre paret. Det är oftast en hane (mindre storlek men snabbare) som jagar fågel.
Blått, glest fågelnät, spänt på störar ca 3 m över marken ger ett mycket bra skydd. Nätet är nästan osynlig.

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #9 skrivet: 18 jan-13 kl 18:29 »
Vad menar du med skydd? På tre meters störar. Sätta upp runt hönsgården då? Våra hökar brukar kunna hitta in genom små hål i hönsgården, dom kan även attackera från marken, har t.o.m haft en hök som ätit på en kyckling från andra sidan nätet i marknivå. Då har jag svårt att tänka mig att ett sådant skydd skulle fungera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser