Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem bor i vår hönsgård?  (läst 4420 gånger)

Tjotten

• Gäst
Vem bor i vår hönsgård?
« skrivet: 15 jan-07 kl 08:41 »
Mina höns har fått en inneboende som gräver gångar som är 10 cm i diameten under jorden. Golvlagret i hönshuset är sandblandad jord (tidigare) väldigt kompakt och ca 40 - 50 cm djup. Nu finns någon som lever där i och gör gånga och hål upp i "golvet" som tidigare var så hårt packat att det inte gick att gräva sig ner i bottnen med spade. Längst ner i bottnen under jordlagret finns tegelstenar som nu börjar komma upp till ytan. Vem är det som bor där och gör detta? Ännu är ingen höna skadad men kan det vara någon som vill komma åt hönsen eller bara maten?

ekl

• Gäst
Re:Vem bor i vår hönsgård?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-07 kl 09:15 »
Kanin?

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #2 skrivet: 15 jan-07 kl 10:26 »
Hej Charlotte!

Det låter som råttor! Jag har varit med om något liknande där råttor grävde ut hela golvet.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=6567;start=msg28870#msg28870
Om det visar sig vara råttor så gör allt vad du kan för att få bort dem. De dödar hönsen, sprider sjukdomar och äter upp fodret.

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-07 kl 10:34 »
Håller med Anette!

Stor Råttor gör så där......
vill dom inte gå i burfällor får man skjuta dom  8)
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 10:42 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tjotten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jan-07 kl 10:41 »
Anette!

Ja, det låter troligt att det kan var råttor (fast jag inte tänkt på dem som gånggrävare ;-)), men vad bekämpar jag dem med så det inte skadar hönsen? Du skrev i din länkande tråd att de till slut lärde sig att inte gå i fällorn, men rent rått gift kan jag ju inte sprida ut?

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 jan-07 kl 10:51 »
Tyvärr var det slutligen bara gift som hjälpte. Jag gillar det inte heller men hör med någon som vet hur det ska läggas ut eller anticimex. Det är viktigt att det läggs så inga andra djur kommer åt det. Det finns speciella giftbehållare som placeras i eller i anslutning till gångarna.

Lycka till!
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 10:53 av Anette »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Tjotten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jan-07 kl 10:54 »
Tack Anette!

Ska tala med granngården i första hand i dag och köpa och testa vad de har där.

Har du någon susning om vad som kan ha drabbat mina hön då (den andra frågan jag har i dag)?

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 jan-07 kl 10:59 »
Nej jag kan inte mycket om hönssjukdomar. Jag har haft tur, mina har varit friska och krya hela tiden. Det enda jag vet är sedan jag pryade på ett djursjukhus (100 år sedan) är att fjäderfä behöver väldigt mycket värme när de är dåliga. Du kanske kan hålla dem i ett litet utrymme med en värmelampa över tills de blir bättre? Bara en tanke.

Mvh/Anette

William Beebe

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #8 skrivet: 15 jan-07 kl 11:06 »
Vi har samma problem, någon/några kommer upp genom ett hål i golvet i hönshuset och river bort isoleringen som hamnar i stora sjok på golvet och i vattenskålen.

Men en sån där ultraljudsdosa som Nanna skrev om då  ???
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Tjotten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 jan-07 kl 11:29 »
Anette! Ja, det kanske vore något att begränsa deras utrymme så man kan värma upp ordentligt. Har inte tänkt så långt då jag var så glad åt deras stora fina utrymme ;-)

Alternativ! Vem är Nanna och var skrev hon om det? Stör inte det hönsen då?

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #10 skrivet: 15 jan-07 kl 11:36 »
Nanna med ultraljudsdosan såg jag på denna tråd, hon säger att det inte stör hönsen. Jag ringde just Granngården o de har för 290:-. Ska genast bege mej dit.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=6567;start=msg28870#msg28870
« Senast ändrad: 15 jan-07 kl 11:37 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

ekl

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 jan-07 kl 09:06 »
Tjotten,

hur går det, har du fångat eller sett något djur än?

Tjotten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 jan-07 kl 16:53 »
Jag har varken sett några djur eller spillning från dem men Anticimex kommer på tisdag. Jag tycker det verkat troligt med råttor men ännu har de inte varit nått agresiva mot mina höns och inte ätit så mycket av deras mat att det verkar vara en hel flock, men bort måste de innan de blir fler. Men även om jag täpper till deras hål och trampar sönder deras gångar så blir det hela tiden nya ;-(.

Insanity

« Svar #13 skrivet: 20 jan-07 kl 21:31 »
Du får ta vår kisse Måns, han är en jäkel på att ta möss och råttor :D
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Tjotten

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 jan-07 kl 17:46 »
Du får ta vår kisse Måns, han är en jäkel på att ta möss och råttor :D

Han hade kanske inte varit dum att ha, våra katter är tyvärr för glada i att även jaga hönsen så dem kan man inte släppa in där då dör hönsen av skräck istället  ::)

Insanity

« Svar #15 skrivet: 21 jan-07 kl 20:54 »
Måns är snäll mot höns, inte ens sett han försöka sig på att jaga eller ta en höna :)
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

johlin

« Svar #16 skrivet: 24 jan-07 kl 18:15 »
Hej. Om det är stora råttor så kan du "åtla" utanför hönsen. Dvs ge hönorna maten ute, på ett par dar så har råttorna lärt sig var maten finns och du kan skjuta av beståndet, givet efter att du tagit in dina hönor. Hade samma problem i höstas,ville inte lägga ut gift pga katter å hundar, jag sköt nog ett tiotal stora äckliga råttor.. Skjuter man en så tar det i regel inte så lång tid innan dom kommer igen.. Efter att jag decimerat antalet så verkar det som om dom som fanns kvar flyttade, för nu har jag bara små möss hos ankorna!
Hoppas inte att jag upprör nån med detta inlägg  :-\
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

winn

• Gäst
SV: Re:Vem bor i vår hönsgård?
« Svar #17 skrivet: 06 apr-08 kl 10:40 »
Han hade kanske inte varit dum att ha, våra katter är tyvärr för glada i att även jaga hönsen så dem kan man inte släppa in där då dör hönsen av skräck istället  ::)

Några av mina hönor jagar min katt haha, så han är rädd för vissa av hönorna :)

Prosit

• Södermanland
SV: Vem bor i vår hönsgård?
« Svar #18 skrivet: 06 apr-08 kl 12:29 »
Mina höns har fått en inneboende som gräver gångar som är 10 cm i diameten under jorden. Golvlagret i hönshuset är sandblandad jord (tidigare) väldigt kompakt och ca 40 - 50 cm djup. Nu finns någon som lever där i och gör gånga och hål upp i "golvet" som tidigare var så hårt packat att det inte gick att gräva sig ner i bottnen med spade. Längst ner i bottnen under jordlagret finns tegelstenar som nu börjar komma upp till ytan. Vem är det som bor där och gör detta? Ännu är ingen höna skadad men kan det vara någon som vill komma åt hönsen eller bara maten?
Så, hur gick det för dig Tjotten? Var det råttor du hade i hönsgården förra vintern? Blev du av med dem?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
SV: Vem bor i vår hönsgård?
« Svar #19 skrivet: 06 apr-08 kl 14:45 »
Vi hade också råttor som grävde gångar i hönshuset. Det tog rätt lång tid att bli av med dom.
 Vi använde slutna fällor med gift utanför hönshuset.
 men vi lärde oss snart att råttorna blev immuna och käkade för fullt så vi fick byta gift.
När det var som mest med råttor blev det rena folknöjet att gå till hönshuset när det var mörkt och titta på råttorna.
Tände man ljuset flydde dom i vild panik hit och dit.
Nu har jag inga höns längre då vi även blev drabbade av fågelloppor.
Mona
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser