Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten på natten?  (läst 6798 gånger)

good

  • Inlägg: 48
    • Småland
    • VekensFarm
Vatten på natten?
« skrivet: 04 jan-13 kl 15:59 »
Behöver man ha vatten inne i huset till dom på natten. Dom har ju fri tilllgång till det under hela dagen.
Blir ju så fruktansvärt slabbigt inne i huset......

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Vatten på natten?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-13 kl 16:14 »
Självklart ska de ha tillgång till vatten oavsett tid på dygnet
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

good

  • Inlägg: 48
    • Småland
    • VekensFarm
SV: Vatten på natten?
« Svar #2 skrivet: 04 jan-13 kl 18:21 »
Självklart ska de ha tillgång till vatten oavsett tid på dygnet

Ok. läste nämligen nån annanstans att man inte gav vatten till sina ankor på natten.
Mina ankor har vatten på natten.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vatten på natten?
« Svar #3 skrivet: 04 jan-13 kl 18:28 »
På natten sover de, och de dricker inte vatten i sömnen  ;). Jag blev anmäld till djurskyddsinspektionen, de hade inget att anmärka på. Mina djur är ute från tidig morgon till sen kväll, och de har bara vatten utomhus, och det var helt ok enligt inspektörerna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Vatten på natten?
« Svar #4 skrivet: 04 jan-13 kl 22:02 »
Vad skönt att råder sunt förnuft bland inspektörer också!
Ibland kan regler vara snåriga och skrivna för storskalig djurhantering.
På den tiden jag hade ankor hade dom iofs en liten vattenskål inne, men det var ju bara för min egen skull, att jag inte skulle behöva gå ut så tidigt till mina djur.  :-[
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Vatten på natten?
« Svar #5 skrivet: 04 jan-13 kl 22:17 »
Det är klart att de inte dricker i sömnen. Men hur många timmar är en natt? Talar vi om åtta timmar tex så tycker jag att det är för länge utan vatten.
Jag nattar mina djur mellan 10 och 12 på kvällen/natten och väcker mellan 7 -10 på morgonen. Så länge får inget av mina djur gå utan vatten.
Sen kanske det är mitt samvete som styr.
Sen om de dricker under den tiden eller inte kan jag inte garantera, men då har de ett val i alla fall.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vatten på natten?
« Svar #6 skrivet: 05 jan-13 kl 07:26 »
Jag prioriterar att de har relativt rent och torrt i sina hus framför att de ska ha vatten på natten. Hade de vatten inne skulle de slabba i det på vägen in och ut från huset, och allt strö skulle få bytas dagligen. Jag lägger hellre tiden med djuren på saker som blir till mer glädje för dem än att jag ska städa upp vatten i onödan. Istället fixar jag groddar eller annat godis, odlar till dem, bygger till dem, umgås med dem.

Mina höns har inte mat över natten, för att minska risken för problem med möss och råttor. Generellt brukar jag försöka ordna skötselrutiner och miljöer kring djuren som är bra för djuren på lång sikt, som är mindre skötselintensiva (så att man hinner göra långsiktiga lösningar och så att man hinner umgås med djuren, istället för att bara fixa akuta problem).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: Vatten på natten?
« Svar #7 skrivet: 05 jan-13 kl 09:29 »
Man kan väl ge ankorna vatten i bytta som det inte går att stoppa ner hals och huvud i, blir ju mindre slask då, men ankorna bryr sig nog inte om att det blir blött runt vattenskålen, mina har alltid tillgång till vatten, gör hellre rent oftare, bara jag vet att det finns om de vill ha
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

 

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vatten på natten?
« Svar #8 skrivet: 05 jan-13 kl 09:39 »
Har du något exempel på en bytta som de inte kan skvätta ut allt vatten ur? Jag har letat länge efter en sådan.

Mina är ute från tidig morgon till skymning, och de är inte särskilt törstiga när de släpps ut.

Hade mina ankor haft vatten inne, så hade de sprungit ner vattnet på vägen ut, och jag hade fått tömma alla ank- och gåshus dagligen. Det hade gått åt drygt en halv bal spån eller torv varje dag. Då hade jag inte kunnat ha några ankor alls.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Vatten på natten?
« Svar #9 skrivet: 05 jan-13 kl 10:09 »
På sommaren har jag inget vatten på natten till mina när de då går in i kaninburar och sover, sen släpps de ut vid 7 på morgonen och in vid 21-22 på kvällen.
Inga problem för mina ankor.
På vintern har jag mina ankor inne dygnet runt om det inte är bra väder, så då har de ju vatten inne dygnet runt.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: Vatten på natten?
« Svar #10 skrivet: 05 jan-13 kl 10:10 »
Jag har en tom mineralbalja med en tegelsten i (gammal) tung bräda över så det blir så pass öppet så näbben går i, sedan en tung sten ovanpå den. Fungerar jättebra  ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vatten på natten?
« Svar #11 skrivet: 05 jan-13 kl 10:18 »
Jag har en tom mineralbalja med en tegelsten i (gammal) tung bräda över så det blir så pass öppet så näbben går i, sedan en tung sten ovanpå den. Fungerar jättebra  ;D
Och de bajsar inte i den? Jag har gäss tillsammans med mina ankor, och de välter även ganska tunga saker, med skaderisk som följd.

Så länge både djur och djurskötare är nöjda och glada, och man inte bryter mot några regler, så är det ju upp till var och en att göra så som man själv finner bäst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: Vatten på natten?
« Svar #12 skrivet: 05 jan-13 kl 12:39 »
Nu beskriver jag hur det är här hos oss ,och vi har myskänder, löpankor och 2 gäss som går ilag i en stor hästbox och det fungerar jättebra med den baljan, och om du vill pröva detta eller inte det är ju upp till dig, man kan ju inte veta förrän man försökt
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vatten på natten?
« Svar #13 skrivet: 05 jan-13 kl 12:41 »
Nu beskriver jag hur det är här hos oss ,och vi har myskänder, löpankor och 2 gäss som går ilag i en stor hästbox och det fungerar jättebra med den baljan, och om du vill pröva detta eller inte det är ju upp till dig, man kan ju inte veta förrän man försökt
Tro mig, jag har försökt med liknande lösningar, de har snubblat runt över baljan även med tyngder ovanpå, och lyckats välta tyngderna. Som tur är skadades ingen, men jag vill inte riskera att någon får tyngden på sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Vatten på natten?
« Svar #14 skrivet: 05 jan-13 kl 13:08 »
Jag har en såpass bred öppning är det är sällan som de skulle välta baljan men visst har det hänt. Att de lyckas bajsa i vattnet händer också sällan.
Sen tycker jag att det handlar om yta också. Har man en förliten yta så blir det ju slabbigt överallt snabbt.
Kan de gå undan från slabbet och gorfa ner sig i rent och torrt underlag så är slabbet runt vattnet ett överkomligt problem.
Det är i alla fall så jag tänker kring det :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vatten på natten?
« Svar #15 skrivet: 05 jan-13 kl 13:24 »
Jo, men slabb och fukt sprider sig snabbt i ströet.

Jag är av åsikten att det är viktigt att djuren har stora ytor att röra sig på, där de kan praktisera ett naturligt beteende, med födosök, kunna gå i mindre grupper om de vill osv. Gärna träd, buskar och annat kul. Så mina ankor och gäss har riktigt stora inhägnade ytor att röra sig på, dagtid. Nattetid behöver de ha skydd för rovdjur och för vädrets makter. Det ska vara torrt (så gott det går när man har simfåglar) och dragfritt, bra luft osv. Men de behöver enligt min mening inte ha massor av plats på natten, det gör bara att det blir kallare för dem om det är riktigt kallt ute. De sover lugnare om det är lagom mycket plats.

2 gäss per kvadratmeter, 4 ankor per kvadratmeter är vad man får ha i deras hus, om de har tillgång till utevistelse. Jag har turen att bo i Skåne, där djuren kan vara (och också är) ute alla årets dagar. Då är det deras utemiljö jag satsar på, inne är de ändå bara när de sover. Och jag har inte särskilt stora raser, så tittar man in i djurens hus när de lagt sig till ro, så är mer än halva ytan tom, ofta täcker de bara ca 1/3. De verkar gilla att ligga tätt tillsammans, trots att det finns gott om plats.

Jag tycker att det är sämre för ankorna om man ger dem ett stort hus, men de bara får något tiotal kvadratmeter per anka utomhus. Många har ju inte så stor plats, så det kanske är det bästa de kan åstadkomma. Men ska djuren ha frisk grönska, kunna välja sol eller skugga, kunna hitta gott om egen mat och ha en stimulerande miljö, då går det åt stora ytor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vatten på natten?
« Svar #16 skrivet: 05 jan-13 kl 14:23 »
Mina filosofier, funderingar och resonemang i frågan:

1) Jag har läst någonstans att djur bara brukar dricka två gånger om dagen. Det tyder på att de borde klara en hel natt utan vatten.

3) Jag gissar att ankor ser dåligt i mörker. Dels så vet jag att höns ser dåligt i mörker, och att fåglar i allmänhet ser dåligt i mörker. Dessutom så är ankor dagaktiva, och dagaktiva djur ser ofta dåligt i mörker.

Jag tror inte att djur som ser dåligt i mörker brukar gå upp på natten för att dricka. Risken att bli tagen av ett rovdjur, eller helt enkelt snubbla och slå sig, är för stor.

Baserat på detta så gissar jag att det inte är någon fara att låta ankorna vara utan vatten hela natten.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: Vatten på natten?
« Svar #17 skrivet: 05 jan-13 kl 14:47 »
Tror inte heller att ankorna törstar ihjäl på så kort tid , men jag tycker de ska ha ett val, när det gäller att dricka 2 ggr per dag är det nog kor och kanske häst och får som måste få dricka sig otörstiga 2ggr per dygn och det är väl på den kalla årstiden det gället, när vattnet fryser, fåglar dricker väl lite då och då
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vatten på natten?
« Svar #18 skrivet: 05 jan-13 kl 14:53 »
Tror inte heller att ankorna törstar ihjäl på så kort tid , men jag tycker de ska ha ett val, när det gäller att dricka 2 ggr per dag är det nog kor och kanske häst och får som måste få dricka sig otörstiga 2ggr per dygn och det är väl på den kalla årstiden det gället, när vattnet fryser, fåglar dricker väl lite då och då
Reglerna gäller vad jag vet för alla djur. Och fåglar dricker lite då och då, så självklart är det bäst om de har tillgång till vatten under hela dagen. Men är det riktigt kallt så kan det vara svårt att lösa. Får de vatten 2 gånger per dag, som håller sig flytande i några timmar varje gång, så är de inte törstiga när man kommer med vatten nästa gång. Testa och se ankornas reaktioner och aktivitet någon riktigt kall dag, om de får vatten vid 07.30 och sedan igen vid 14-15 tiden. Skulle vattnet ha varit fruset någon enstaka timme däremellan, så kastar de sig ändå inte över vattnet.

Man ser ju själv när ens djur har det bra, om man lärt sig att läsa av sina djur, deras beteende och reaktioner.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Vatten på natten?
« Svar #19 skrivet: 05 jan-13 kl 15:12 »
Mina ankor har inget vatten på natten, de är ute och badar hela dagen och får maten ordentligt uppblött på kvällen, de mår bra, värper och växer som de ska mm. Många stänger ju in sina ankor i småstugor över natten, vet inte till ngn som har vatten i dem och knappast drabbas de av uttorkning över natten heller  :) blöta bäddar derämot kan ställa till med hälsoproblem värre än törst  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 2 användare
Niklas Forsberg, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser