Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva billigt?  (läst 5231 gånger)

Mamma

Leva billigt?
« skrivet: 04 jan-13 kl 12:34 »
Ja, jag lär mig nytt varje dag, men jag undrar hur kan man leva billigt med tre små barn? varv ett blöjbarn.

Vad har ni för tips och idéer som ni kan dela med er?  :)

Chaan

• -
    • chaaniversum
SV: Leva billigt?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-13 kl 12:36 »
Slå i 1/3 E85 i bensinen om du har förgasarbil
Lite mer om det är insprutning.

Du har samma literförbrukning per mil, men till en lägre kostnad.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 04 jan-13 kl 13:10 »
Ta bort alla onödiga fasta utgifter även om de ser små ut var och en för sig. Laga maten själv, ät inte på matställen annat än i nödfall eller mycket festliga tillfällen. Låt bli att handla t ex flaskvatten, läsk och godis. Om du röker eller snusar, så sluta med det först av allt. Köp inga nya prylar, köp hellre begagnat eller hämta i soprum. Anlita aldrig hantverkare eller reparatörer utan se till att lära dig att göra allt som behöver göras själv istället. Skaffa inga prylar som du inte kan reparera. Låna aldrig pengar och om du redan har skulder, se till att avskaffa dem så fort som möjligt.

fleming

« Svar #4 skrivet: 06 jan-13 kl 22:45 »
Det finns en teknik att göra små blöjbarn fria blöjan och visa att de vill gå på toa. Vet inte vad den kallas men det går väl att googla. Lyckas man blir man fri en stor utgift.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: Leva billigt?
« Svar #5 skrivet: 07 jan-13 kl 05:33 »
Sök på EC och blöjfri...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

sannah

• -
« Svar #6 skrivet: 07 jan-13 kl 14:22 »
Beroende på hur ni bor, men dela soptunna med grannen? Speciellt om du blir av med engångsblöjorna. Och kompostera hushållsavfall själv, men som sagt, beroende på om ni bor i villaområde eller detaljplanerat område så behöver ni tillstånd och ett tätt kärl för det så ni inte får ohyra så som råttor.

Aline

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 09 jan-13 kl 10:29 »
Plocka bort alla onödiga TV program. Nöj er med 1,2,4. Kör mindre bil och ring mindre i telefon. Då plockar du lätt bort ganska mycket!
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 09 jan-13 kl 10:56 »
Tänk igenom vad ni äter,bönor och linser är väldigt bra protein källor i stället för korv och kött... unna barnen köttet. Gröt och mjölk är bra frukost för hela familjen, plocka egna örter och väster på sommaren,odla om du har möjlighet och gör eget te för hela vintern.
Bor ni så du kan odla själv görnsaker så tar ger ju det lite extra i plånboken + att ni ju får dom bästa grönsakerna man kan tänka sig.
Ätså klart klimatsmart, mycket potatis och kål och rotfrukter ( små barn ska ju då inte äta kålrot osv)
Kan du ha egna höns och köpa spannmål från bonde så får ni underbara ägg och eventuellt ett lite kött oxå.... dessutom en rolig hobby till ett överkomligt pris.
Tygblöjor är väl ett alternativ om du har ett litet blöjbarn,men när dom börjar bli över året så  ska man redan ha börjat pott träna,tycker jag... lätt som en plätt varje gång du själv sätter dig på toa så sätt barnet på pottan.... barn kan ju sitta på potta så fort dom kan sitta,så blir det inga konstigheter.
Självklart är mjölk den enda dryck man köper hem,det finns bär i skogen att plocka hela sommaren, koka saft och sylt själv. Vin och öl och läsk eller jos är sånt som bara kan tillåtas när ekonomin gör det :-) Sy kassar som du har med dig när du handlar i stället för att köpa plast påsar varje gång...billigare att köpa sop påsar på rulle till sopor.
Som tidigare skribenter,tänk på hur du använder bilen,tänk på hur du använder elen, fundera över tvn, en del som vill mysa mycket tänder väldigt mycket ljus... och det är oxå en kostnad med ljus... röka och snusa går ju självklart bort. Matlådor på jobbet självklart!
Kan ni sluta med kaffe.. så är ju det bra,men svårt,skulle inte klara det själv :-)

Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 jan-13 kl 11:01 »
Ät ur kökskåpen och frysen några gånger om året, så att inget blir gammalt och förfars. Mat som inte äts är inte mat utan sopor, alldeles i onödan. Baka bröd själv, men se upp för dyra ingredienser, annars bli brödet lätt jättedyrt. Plocka bär och svamp, äter du inte svamp själv går alldeles utmärkt att sälja till vänner och bekanta (fast se till att du inte förgiftar någon, plocka inte svampar man kan förväxla om du inte vet vad du gör :P) . Lär dig laga goda recept med billiga -oftan nyttiga- råvaror. Sköt dina skor så att de håller länge.  Det finns jättefina begagnade kläder. Tvätta fulla tvättmaskiner, häng istället för tummlare och torkskåp (som dessutom sliter på kläderna -enligt råd&rön sliter torkskåp lika mycket som tumlare). Släck i rum du inte är, låt bli en massa myspysbelysning till vardags. Ta med dig kasse, att bära hem varorna i, till affären. Låt om möjligt bilen stå, hitta billigaste telefonabonemanget, byt elbolag. Spara i förväg till jul, semester och andra kalas.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 09 jan-13 kl 12:43 »
Ätså klart klimatsmart, mycket potatis och kål och rotfrukter ( små barn ska ju då inte äta kålrot osv)
Varför ska barn inte äta kålrot? Har jag aldrig hört talas om. Att de inte ska äta för mycket spenat, rödbetor osv, som kan innehålla en del nitrater, det har jag läst, men vad skulle kålrot innehålla som barn inte ska äta för mycket av?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 jan-13 kl 13:00 »
Varför ska barn inte äta kålrot? Har jag aldrig hört talas om. Att de inte ska äta för mycket spenat, rödbetor osv, som kan innehålla en del nitrater, det har jag läst, men vad skulle kålrot innehålla som barn inte ska äta för mycket av?
Det undrar ja med ? går ju fint att göra rot mos  typ passar ju små barn .

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #12 skrivet: 09 jan-13 kl 13:33 »
Utnyttja biblioteket. Där kan man låna både böcker, sagoskivor och filmer gratis. Dessutom en trevlig utflykt. Har mina barn tyckt i alla fall.
Ät mindre kött.
Håll koll på om det finns t.ex. klädbytardagar i din närhet. Kan även finnas grupper på fejan där folk skänker bort grejer. Värt att kolla upp. Byt leksaker med en kompis. Då blir leksakerna som nya igen för barnen. Lika kul att få tillbaka sina gamla. Även att rensa undan en del grejer och lägga undan ett tag tills de glöms bort. Då blir de intressanta igen när de tas fram.
Hos oss åker vi ofta till kupan och fikar. en mysig utflykt och det är billigt och gott fika. Umgås med kompisar. Det är kul och gratis.
Håll utkik efter röda lappar i livsmedelsaffären. Mjölk med kort datum säljs ibland till halva priset och liknande. Kan läggas i frysen och användas till bak/matlagning sedan. Även samma sak med pålägg och ostar och sådant.
Lär dig baka bröd om du inte redan gör det.
Laga all maten själv. Billigare än halvfabrikat. (Och godare)
Snåla med t.ex. disk och tvättmedel om inte disken eller tvätten är hårt smutsad. Då räcker det längre.

sannah

• -
« Svar #13 skrivet: 09 jan-13 kl 14:09 »
Ett par vänner fick tag i MYCKET lego till ett väldigt bra pris på blocket. Sedan hade de födelsedagspresenter både till de egna barnen och barnens kompisar ett bra tag framöver :)

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 09 jan-13 kl 14:26 »
Klart att barn kan äta kålrot! Är ju det och rovor som hela Sverige vuxit upp på innan potatisen kom hit! Tror nog Ingela trott det för att de inte ska äta rå kålrot då de kan sätta i halsen. Liksom morötter, äpplen osv osv.
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 09 jan-13 kl 14:34 »
;-) barn sätter sällan i halsen om dom lär sig äta mat :-) och slipper fädrig mat i pureform :-)
Nä det va det däringa med nitrater,hade för mej att det fanns i kålrot oxå....men man kan ju inte har rätt varje gång ;-)
....ska man leva billigt så undviker man ju självklart hela det utbudet av glasburkar och välling. Färsk frukt och vanlig mat går alldeles utmärkt att ge barnen :-)...man kanske får lägga ner en minut extra på att skära mindre bitar av köttet.... men å andra sidan så slipper man ju värma burken eller maten i den :-)
Gröt lagar man ju enkelt själv,snabbt och smidigt. Välling är ju väldigt behändigt.... och jag förstår att trötta småbarns föräldrarr ger barnen det,har själv gjort så.... men inser nu att det va en stooooor kostnad som inte hade varit speciellt svår att välja bort :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 09 jan-13 kl 15:30 »
Fall inte i fällan: Nu skall jag köpa en massa bra och billiga basvaror och äta av dem..

Öppna skafferiet, kylskåpet och frysen. Kolla vad du har och gör som "Lena i Fjollträsk" skrev; Ät ur dem :)
Ofta har man ändå basvarorna hemma men de står bara där. Köp in det som behövs för att göra en måltid komplett och inget annat. Jag själv har mat i kyl, skafferi och frys som jag skulle kunna klara mig på länge, ändå köper jag saker.
Se till att sakerna du köper in är ett minimum. Helst bara mjölk, grönsaker och annat "kortlivat"

Gör du en skafferirensning så skriv en lista som du kan ha bakom skafferidörren där du noterar vad du slängt. Har du haft burkar med bönor i tomatsås ståendes där i tre år så är det inget du behöver ersätta med nya burkar.
Planera inköpen

Gör saker lättillgängliga i kyl/frys/skafferi. Märk upp ordentligt vad du har i frysen, lägg kött för sig, bröd för sig etc. Håller något i kylen på att bli dåligt (tomater/purjo etc.) Hacka ihop (ev. koka en sås) och frys in portionsförpackningar.

Har du hund eller katt så gör egen hundmat. Får jag rester över som de kan äta så kastar jag ihop det i en gryta med lite makaroner eller gryn och kokar ihop till en liten gröt. Låter sta i kylen och portionerar ut varje dag och "drar bort" lite av köpesfodret.   
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

fårbonden

• Småland
« Svar #17 skrivet: 19 jan-13 kl 08:36 »
Planera planera och planera. Planera både när ni ska handla och när ni ska åka nånstans. Slå fler flugor per smäll, men köp ingenting förens det är bestämt att ni behöver det innan nästa gång ni åker till det stället, att ha en massa bråte liggandes i väntan på olika projekt är både störande och dyrt. Planera matlagningen också, det blir både lättare roligare och godare då tycker jag.

När ni köper prylar så köp sällan men enkla grejer med hög kvalitet. Jag tycker man ska tänka att en extrafunktion för att avvärja ett problem med en annan funktion tyder på fel konstruktion från början, och istället så är då båda dessa funktioner bara extraproblem.

Jag tänker att leva billigt inte bara handlar om mat, utan även andra ting. tex snöskyfflar, gräsklippare och inte minst att våga ta av stånd från alla helvetes rekommendationer som vi får om tex däckbyte, bilservice, barn, fastighetsskötsel och istället använda våra egna förnuft istället.

Det allra sista och verkligen inte minsta är att ägna sig åt alla dom gratisnöjena som gud gav oss.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 11 feb-13 kl 23:28 »
besök vänner o bekanta lagomt till midagstid så ofta det går:)

en del butiker kan man fråga om det har något utgånget bröd eller annan mat som de kan ge bort. jag hämtade säckvis med kanelbullar,frallor,limpor, frukt o sallad mm som vi åt av ock resten fick myskankorna:D

sitter man på en gård med mkt järnskrot ska man absolut åka med det till stena el liknande skrotbolag ock sälja det!
på det viset tjänade jag ihop till en helt ny  kostym! (vafan jag nu skulle ha en sån för, har använt den 3-4 gånger på 5 år)
kolla priset först innan  bara, är det under en krona så är det smartare att vänta! sortera upp koppar o aluminium också. det ger mkt mer per kilo.
samla skrot helt enkelt:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #19 skrivet: 11 feb-13 kl 23:57 »
Det mesta är ju sagt men jag tycker att en del kan tas igen :-) Tygblöjor är billigare om man har typ enkla dukar som kan torka snabbt , koka egen välling snabbt och enkelt av havremust eller maizena. Tygblöjor gör också att barnet vill bli torr snabbare , mina var torra på natten vid 6 månader. Jag har aldrig pottränat men hade en ring som gjorde toasitsen mindre.
Gör storkok och frys in i portionslådor(lunchlådor). Använd ugnen en hel dag och utnyttja spillvärmen till både matlagning och bak. Planera inköpen så att du kan använda alla ingredienser effektivt. Kläder kan ändras och sys om .Jag gjorde barnkläder av de bra bitarna på gamla slitna vuxenplagg de går utmärkt fram till skolåldern. Förr vände man lakanen dvs de blir ju slitna i mitten då klippte man dem mitt itu och sydde ihop utsidorna som inte var slitna så att de blev ny mitt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare
alternaiv, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser