Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta som fläkt sig?  (läst 2292 gånger)

Nedley

• Västergötland
Slakta som fläkt sig?
« skrivet: 02 jan-13 kl 15:17 »
Har en ko som fläkte sig för en dryg vecka sedan och vi vänder och pysslar om varje dag men hon går inte upp. Hon har inte fått några mediciner så det finns ingen karens och det ända jag kan se som är fel är några liggsår som tillkommit efter en vecka liggandes.
Det känns som ett sånt slöseri att skicka till kadaver om hon går att slakta upp och äta själva mer det någon som vet var gränsen går liksom. Jag hörde någon gång att de är okej att äta bara de inte har feber.
Någon som har erfarenheter eller hur hade ni gjort?

Tack för all hjälp!!

M Bond

• Skåne
SV: Slakta som fläkt sig?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 15:24 »
Hade slaktat till mig själv. Har den inte fått feber så kan det inte vara något problem.

M

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 02 jan-13 kl 19:22 »
Håller med M Bond. Har kon inte feber så är det ok. Men kolla noga kring skadorna, det kan finnas en liten lokal inflammation där, fast att kon inte är allmänpåverkad. I så fall kasserar man bara den delen, med marginaler, och äter glatt allt friskt kött.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nedley

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 jan-13 kl 22:52 »
Hej och tack för era svar!

Ko skrället visste nog att jag vässat knivarna och gärna stoppat ner henne som köttfärs i boxen för idag gick hon upp... Men jag ska nog ha mina ögon på henne. Minsta nysning och hon åker i kvarnen! ;)

M Bond

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 jan-13 kl 10:35 »
Roligt att hon reste sig, även om det ekar i frysen... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1717 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser