Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kökspanna questions  (läst 2796 gånger)

Dave

• Västergötland
Kökspanna questions
« skrivet: 02 jan-13 kl 11:29 »
I wonder if anyone can help me. My swedish is not yet very good unfortunately, as I've not been here long from England. So heating with wood is all new to me!

I have an old Torp house (ca. 60m2) with a Norrhammar Norah kökspanna (ca. 1960) and hot water radiators. No acc tank though. It all works very well, but I have read that it should be run at something like 80 degC. But even running the panna full with the draft fully open, the house has reached 25 deg before the water has got to 80. The result is lots of tar in the panna. Is there any way this can be avoided?

Also, the system was filled with water before I bought the house, so how do I know if it has enough water in it?. It has a circ pump, and an expansion tank in the attic with a open pipe that exits through the roof to the outside (no pressure tank). There is no pressure gauge or anything.

Many thanks.

Malines här igen

• Gäst
SV: Kökspanna questions
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 13:49 »
Du borde kunna öppna expansionskärlet och se om det är vatten i det.

Neon Knight

• -
« Svar #2 skrivet: 02 jan-13 kl 14:12 »
Fyll på vatten, är det fullt rinner det över på taket.

Puffpuff

• -
« Svar #3 skrivet: 02 jan-13 kl 14:15 »
De expansionskärl jag har haft har inte gått att öppna men däremot har det gått bra att helt enkelt känna på rör upp till expansionskärlet och själva kärlet att hur högt upp det bli varmt när man eldar. Om jag förstod texten rätt så var det rör från expansionskärlet till utanpå hustaket...och då är det väl bara att fylla på vatten tills det rinner över när man eldat upp till maxtemperatur i både panna och element.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jan-13 kl 14:18 »
Apropå ditt problem med att inte få varmvattnet varmt nog: Du borde ha någon form av reglage så att du kan ställa in hur mycket av "värmen" som ska gå till element repektive varmvatten.

Dave

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 jan-13 kl 17:15 »
Thank you for your help.

I looked in the attic some time ago to check the expansion tank. It is in a wood box surrounded with saw dust, and old clothes! I removed all the old clothes but gave up when I got to the box.
I will look again tomorrow in case it is metal and just about to rust through.

Malines här igen - The panna only heats up the radiator water, not the 'washing' hot water from the taps. But it is the radiator water that only gets to 60 deg before the house is too hot.

Puffpuff

• -
« Svar #6 skrivet: 02 jan-13 kl 17:43 »
The panna only heats up the radiator water, not the 'washing' hot water from the taps. But it is the radiator water that only gets to 60 deg before the house is too hot.

Om du vill ha mindre varma element så måste du se till att termostaterna på elementen fungerar och är nog lågt ställda. Det är nog inte tänkt att du ska behöva ha så varma element...
Det är väl bra om du inte behöver elda så mycket innan huset är varmt eller???

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 02 jan-13 kl 23:28 »
I ett system utan acctank så finns förmodligen inga termostater alls.
Ofta finns vred på elementen men dom är lika mycket till för att reglera flödet över alla element som att ställa temperaturen.
Med andra ord, man stryper elementen olika mycket för att få alla lagom lika mycket varma.

Men angående radiatorvattnets temp och tjära.
Det är inte så mycket att oroa sig för, förvisso kan förbränningen bli något sämre men en gammal köksnora är inget under av verkningsgrad i alla fall.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Mårten

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 03 jan-13 kl 00:17 »
Köksnora är en mycket fin uppfinning......
Jag har ett hus från 1886 med kökspanna som huvudsaklig uppvärmningskälla.
Huset är drygt hundra kvadratmeter per våningsplan.
När jag flyttade in 1999 fanns här en köksnora på 20 kilowatt och inget annat än den. Den hade desuutom endast självcirkulation.
Jag och övriga familjen var borta mellan ca sju på morgonen och fem på eftermiddagen. visst var det svalt på morgonen och när man kom hem efter jobbet, men pannan orkade med att värma upp huset trots allt. Den fick förståss jobba hårt morgon och kväll.
Efter fem år började det sippra ut vatten i pannans botten - och det var på luciadagen - inte den önskvärda årstiden för ett pannbyte.
Många telefonsamtal senare hittade jag en Wamsler i skåne. Det var ett felköp någon gjort, och pannan stod helt ny till försäljning för halva nypriset.
Jag köpte såklart pannan och den installerades tillsammans med acctank på tusen liter och en elpatron på sex kilowatt.
Nu skulle det bli värmekomfort i huset - trodde vi.
Tyvärr orkade wamslern inte riktigt med att värma både huset och acctanken. Dessutom fick endast en tredjedel så mycket ved plats i nya pannan jämfört med den gamla.
Elpatronen blev räddningen som stöd till pannan - men inte riktigt gratis.....
Tyvärr monterade vvs-gubben in en cirkulationspump i systemet när han bytte pannan. Det gick därmed inte att få värme i huset vid strömavbrott.
Huset ligger på landet och när stormen gudrun rasat färdigt tog det tretton dygn innan det kom el igen - och tio dygn efter stormen per.
Nu har jag sådan tur att pannan spruckit, så jag kan byta ut den till en riktig köksnora igen.
Har fått tag i en lite större köksnora med dubbla "tuber", så nu ska den kombineras med acctankarna och elpatronen.
Dessutom kommer ingen cirkulationspump att installeras i slingan till pannan, utan endast i den separata sidoslingan där elpatronen sitter. Det bllir förståss också en cirkulationspump i slingan med acctankarna.
Hur kom det sig att den relativt nya pannan sprack då? Jo jag hade tänt upp den och fått fart på elden så det brann för fullt när det blev elavbrott.
Jag hade just lagt på ved så pannan var full och gått ut och jobbat på gården. just den dagen använde jag ingen el, så jag märkte inte att elen var borta. När jag stängde av traktorn hörde jag hur pannan stormkokte uppe i huset - men då var det för sent.
Nu ska jag inte racka ner på wamsler. Det har visat sig att tjugokilowattspannan endast är på femton kilowatt - så nog har den fått jobba. Dessutom tror jag inte heller att köksnoran tål en sådan kokning utan skador.
Nej boven i dramat anser jag att cirkulationspumpen är. Om det varit självcirkulation när elen försvann hade ju inget hänt.....
Jag har köpt flera köksnoror och lärt mig att det finns flera olika, men med nästan samma utseende.
En lite mindre variant utan "tuber" där rökgaserna går ut rakt i skorstenen = elda för kråkorna.
Sedan har jag en med en "tub" och en med två.
Det är sotaren som kallar "tuberna" så. "tuberna" är extra rökgångar där gaserna leds runt en extra gång per"tub" för att värma vattnet maximalt.
Hoppas någon tyckte denna berättelse kunde vara till nytta eller kanske lite nöje.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 03 jan-13 kl 00:39 »
If the expanding tank is rusting thru you realy need to get it changed, dom´t just remove it.
Your system is propably based to be a selfmoving system  where the hot water is rising and cold comes down. However it not uncommen that a circutationpump is attached to the system to help the water a bit more.

Well tho the level. there is tho ways to fill the system, either you have the easy way whith a tap somewhere atached to the heating system.
The boooring and dreadfull system you need to fill whith a bucket.

Since you seems to be at bit unsecure how to mend the problem i would suggest that you get a plumber to check your system and take those actions needed.
If you are have a Swedish personnumber you can aply for RUTavdrag thrue the plumber an save 50% on the cost for work.

It is som time since i last wrote English so im sorry for bad spelling and sentincing.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dave

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 jan-13 kl 13:45 »
I guess that's where the problem is - I have no thermostats on the radiators! Just the old fashioned quarter turn on and off. But I turned a couple off yesterday and the panna got to a higher temperature. It has an old 3ph circulation pump which is also now noisy above 70deg, so another thing to look at! I also worry that with electric problems I have no way to power the pump from a car battery t.ex

I think in the spring I will drain it down and put in a new pump and radiator stats. Fortunately it is easy to fill with a tap in the kitchen. Or maybe just make a hole in the wall and put in a luft/luft värme pump - no more chimneys, pumps, water, thermostats, ved etc  ;D

Ha, I tried to get a plumber before, but they don't ever want to make an appointment, and don't seem to like calling back, so I figured I would get to understand it myself. Fortunately it's not rocket science.

It's good to have great sites like this where people know about funny old swedish houses and heating!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #11 skrivet: 03 jan-13 kl 13:57 »
is the circulation pump a ad on?
If so, have you tried to turn it of an se whats happends.
The reson for this is due to that it mite make the whater flowing to fast.
Not letting the temerature in the burner getting high enouth.

Where are you living?   I mite be able to give you some suggestions if you are in my area.

Yes its no rockket sience.  ;D
But it is great to things done rapidly.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 03 jan-13 kl 15:01 »
If you can spare the space and mount a shunt I would strongly suggest that you mount a water tank. That would allow you to maintain a appropriate temperature on your furnace while keeping a more comfortable temperature on you radiators. You also get some slack if you wish to leave for a shorter while in the middle of the winter. But given how old your installation is it might not be simple to install without changing the entire setting. Used but insulated tanks are usually very cheap.

Dave

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 03 jan-13 kl 15:26 »
The circ pump appears original, certainly it's old and very big. It's mounted in the lower of the 4 large pipes that come from the side of the panna. I can't see exactly where they come from as that corner of the kitchen is solid concrete around the pipes and the side of the panna, and not sure why it needs 4 pipes either.  ???

I had a look upstairs and got to the exp. tank. It appears to be made of aluminium. But the box the tank sits in is mounted on top of a larger box, maybe 1,5m x 1,5, x 1m high, which is also full of saw dust. God knows what's in there! It's made of old doors and all nailed together.

All the radiators are fed by small 15mm pipes from the attic, so maybe it won't self circ without a pump.

I don't really have space for an acc. tank, as there is no cellar. Plus I'm weary of pulling apart an old system in case there are more horrors lurking! Sometimes better to not know.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 03 jan-13 kl 17:55 »
A few months ago, i was involved in replacing the expansion tank in a house built in 1936. There was a fear that the tank should be rusted through, but when all insulation (sawdust, corrugated cardboard and asbestos) was removed, it was found that the tank was of stainless steel and still in perfect condition after more than 75 years. However, the pipes connected to the tank were very clogged and one of them (the overflow pipe that goes to a floor drain in the boiler room) was completely stopped. The other overflow pipe which goes through the roof was not clogged.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 05 jan-13 kl 07:26 »
There are a few misunderstandings in this thread. In my old house I had a Norahammar furnace just like yours, it worked great to be 50 years old :P .
Your house is 60 squaremeters, my old house was twice as big, and the furnace was connected to the water boiler (I think that is the english expression for varmvattenberedare) as well. The capacity was sufficient. If you like, and if you can find an older plumber with knowledge of older heating systems, you can have a water boiler connected to your heating system too. In that way, you can give the furnace a bit more work and a higher temperature in the system. Ask your neighbours if they know a realiable plumber who has the good habit of answering the phone.
You can try adjusting the speed of the cirkulation pump, most of them have 3 speeds. You can see the adjustments on the pump. Running it on a car battery in case of electric shortage ought to be possible, the pump usually has a rather small effect, somewhere around 60 watts on 230 volts. You´ll need a växelriktare for this.
When you have too little water in the system, you can tell by strange purring noises from the radiators and pipes. The expansion tank might have an överfyllnadsrör that goes from the tank to a drain somewhere in the house, sometimes it´s not just the pipe that goes out on the roof. Check closely when you go up to the attic the next time. When you open the filling tap to fill the system, you can close the tap when water comes running from the överfyllnadsrör.
I don´t think there is a need för putting thermostats on your radiators, they need turning to adjust the heat in the rooms as well.
You shouldn´t worry about horrors lurking in your system, old heating systems usually work good - unless you have water with a low pH, then you might have corrosion problems.
A shunt, that Malines mentions, does probably not exist in old systems like yours.

Good luck!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

malungen

« Svar #16 skrivet: 06 jan-13 kl 14:03 »
Sorry, but here comes som Köksnora opinions in swedish.

Jag hade en sådan i ca 10 år och fick efter läckage under en -25-graders period skyndsamt byta till en Wamsler K148. Men jag håller inte med om Norans förträfflighet kontra en modernare.
En stor eldstad, visst men fyller man upp med mycket ved blir det ju ingen vacker förbränning precis.
Den ger ju nästan 100% av värmen till vattnet så man kan ju inte jämföra acktanksfyllning med en 20kW Wamsler som ger kanske uppåt en tredjedel till rummet.
Nä, jag är jättenöjd med min Wamsler som värmer upp köket jättesnabbt när man kommer hem och vill laga mat eller på morgonen när man vill dricka kaffe. Röken är alltid osynlig eller vit och fin. Sotaren intygar alltid att det knappt är något sot alls utan bara flygaska som lägger sig mest under ugnen.
Vedförbrukningen har minskat radikalt och mängden aska (massor av oförbränt) att bära ut likaså.

De "uppoffringar" jag erfaret hitttills är:

Stoppa i ved oftare.
Skaffa en billig dator-UPS för drift av cirkpumpen vid strömavbrott. Och jag fick en gratis med dåliga batterier och jag tror dom kostade typ 250-300kr för 2st.
Byta känslekropp (70->60) i blandningsventilen i min hemmabyggda laddomat.

Sån där hyllning av gammal omodern teknik tycker jag inte alltid är av godo. Jag tycker att man måste göra vissa miljörelaterade uppoffringar även om man försöker leva billigt lantliv. Som att jag kör en modern dieselsmåbil med partikelfilter och inte t.ex. Volvo 745 som är en poppis bil bland reaktionära lantisar.

Det var min åsikt. tack för ordet.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser