Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ritningar på kupor och övrig utrustning  (läst 4339 gånger)

Fredrik_i_Skåne

• Skåne
Ritningar på kupor och övrig utrustning
« skrivet: 01 jan-13 kl 22:27 »

Mina tankar som ny biodlare (första säsongen avklarad) är att det är svårt att hitta ritningar på kupor och övrigt "gör det själv" (jag vet att man gratis kan ladda hem en massa ritningar från sbr´s hemsida, men många i vårt avlånga land har otroligt smarta och bra ideer på hur man löser uppkommna problem. Jag vet att alla vill en väl men kommentarer som "det är bara att ta en låda för bina är inte kräsna" osv. hjälper inte en nybörjare snarare ökar förvirringen ( iaf hos mig) Jag sitter och är "bisjuk" nu och går igenom hela forumet här, intressant och kul när man längtar efter att kunna gå in till sina skyddslingar. Som tips till andra nybörjare kan jag rekommendera värmdö skeppslags biodlareförening:s hemsida. Kul med lite tips på innovationer, bla annat på en hyggligt enkel botten att göra själv till skillnad från SBR´s standardbotten, bara som ett exempel. Önskar att fler gjorde likadant (nej, jag har inte tittat på alla biodlarhemsidor i sverige, men det finns inget liknande i skåne iaf) Ni som tillsammans besitter tusentals( nåja hundratals) år av gemensam biodlarkunskap måste ju ha hur många tips och ideer som helst.

På t ex:
Avtäckningsställ
tak
bottnar
Lådor
Ja, listan kan göras hur lång som helst.

Har ni tips på länkar eller ritningar att dela med er av så hör gärna av er.

Och återigen ett stort tack till alla er som delar med sig av er rika efarenhet, när jag blir stor (nåja, 41 fyllda) så ska jag också försöka hjälpa alla som frågar, så mycket jag bara kan.

Jag önskar er ett riktigt bra Biår 2013..

//Fredrik

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Ritningar på kupor och övrig utrustning
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 21:21 »
Såna här har jag byggt i LN och HLS och det var enkelt....... Enda avvikelsen jag gjort är att jag slagit panel på utsidan och skruvat biltemahandtag i sidorna.....

http://borje.ason.angelfire.com/Biodling/Kupa/Bibo.htm

Biodlarbörje är en trevlig prick dessutom

Lars A

Fredrik_i_Skåne

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 jan-13 kl 10:32 »
Jajamen, Börje är en hyvens kille  :D. Han är dessutom verksam i min lokala förening och han är (tillsammans med många andra) en riktig eldsjäl. All ära åt honom för hans ritningar, men det måste finnas fler. Du vet, som nybörjare vill man göra mycket innan man blir lite förståndigare och sansar sig.. Vi som är nya vill gärna "uppfinna hjulet igen" och skaffa oss dyrköpta erfarenheter  ::)

Ha det gott

//Fredrik

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-13 kl 14:53 »
Haha, uppfinna är kul även om andra gjort det redan !! En avvikelse till är att jag skruvat allting...... tar längre tid men känns bättre.....

Detsamma, Lars

mantis777

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 jan-13 kl 10:44 »
Jag skulle gärna vilja få tag på måtten på en 13-ramars LN eller köpa en begagnad om någon har en sådan i Norrköpingsområdet.
Med vänlig hälsning
/Calle

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 04 jan-13 kl 19:24 »
misslyckas du med det kan du alltid beställa några nya fräscha http://jarbobiodlarservice.my123eshop.com/product.html?product_id=68&category_id=10

mvh edward
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 04 jan-13 kl 21:52 »
inne mått 45x37 och 23.5hög urfräsning för ramen beror på om du ska ha under eller över bi gång

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-13 kl 22:46 »
Hej Calle !

Lågnormal 13 ramar   bred 382 mm   längd 487 mm    höjd 230 mm + krympmån

Hälsningar

Herman.

mantis777

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 06 jan-13 kl 21:33 »
Har funderat lite på måtten. Jag har kommit fram till innermått  bredd 375 mm längd 465 mm. Då gör jag 22 mm sargar med en 10 mm fräst upphängningslist. 465/13 = 35 mm vilket LN hoffmann bör vara breda (?).  Då bör lådan passa hyfsat ihop med 3/4 langstroth. Tänker jag rätt?

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 06 jan-13 kl 22:58 »
Hej Calle !

De mått du fått av mig är gamla standardmått.
När du inte har bigång på sidan omramarna,bygger bina fast ramarna med lådan.
Det skall även vara bigång bakom sista ramen+arbetsutrymme.

Hälsningar

Herman

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #10 skrivet: 07 jan-13 kl 00:12 »
Och detta med arbetsutrymme gör att längdmåttet inte är så kritiskt. T.ex. är en standard LN-låda anpassad för 10 ramar+sommarlucka (10 mm+bigång), men oftast går det ner 11 ramar om man pressar och 10 ramar utan sommarlucka går också bra (men det blir lite vildbygge när det är drag eller vinterfodring om man inte är noga med att fördela mellanrummen).

Grunden till hur man räknar längden är annars först 10 mm bigång + NN ramar x (25 mm+10 mm bigång) + 20 mm (sommarlucka+bigång). Med 10 ramar blir det 380 mm och det stämmer med SNICKARENs standardmått 382. För 13 ramar blir det 485 som också stämmer fint med SNICKARENs standardmått 487.

mantis777

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 jan-13 kl 18:49 »
Tack för all info. Ska räkna på det igen. Det som är viktigt är att det passar ihop med 3/4 Langstroth då jag kommer köpa samhällen på LN format. Jag kommer flytta över till 3/4 så fort det går.

boltgirl

« Svar #12 skrivet: 07 jan-13 kl 22:02 »
 Jag håller på och lär mig, så jag har ingen egen erfarenhet av biodling. Men en av böckerna jag läst är den alldeles förträffliga (om än på engelska) Urban Homesteading, av Rachel Kaplan. På sidan 117 börjar deras avsnitt om biodling, och behandlar två tillvägagångssätt som de använder i USA. Den jag skulle skickat med en bild på är den s.k. Kenyan Top Bar Hive, som är utvecklad av Peace Corps (amerikanska unga vuxna som volontärarbetar runt jordklotet), just för att vara både enkel och billig. Här är dock ett par länkar:

http://www.topbarbees.com/index.php?option=com_content&view=article&id=103:plans-for-the-top-bar-hives&catid=59:building-our-top-bar-hives&Itemid=74

How to build a top bar bee hive .. DIY plans from biobees.com -PART 1

« Senast ändrad: 07 jan-13 kl 22:04 av boltgirl »

Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser