Mina tankar som ny biodlare (första säsongen avklarad) är att det är svårt att hitta ritningar på kupor och övrigt "gör det själv" (jag vet att man gratis kan ladda hem en massa ritningar från sbr´s hemsida, men många i vårt avlånga land har otroligt smarta och bra ideer på hur man löser uppkommna problem. Jag vet att alla vill en väl men kommentarer som "det är bara att ta en låda för bina är inte kräsna" osv. hjälper inte en nybörjare snarare ökar förvirringen ( iaf hos mig) Jag sitter och är "bisjuk" nu och går igenom hela forumet här, intressant och kul när man längtar efter att kunna gå in till sina skyddslingar. Som tips till andra nybörjare kan jag rekommendera värmdö skeppslags biodlareförening:s hemsida. Kul med lite tips på innovationer, bla annat på en hyggligt enkel botten att göra själv till skillnad från SBR´s standardbotten, bara som ett exempel. Önskar att fler gjorde likadant (nej, jag har inte tittat på alla biodlarhemsidor i sverige, men det finns inget liknande i skåne iaf) Ni som tillsammans besitter tusentals( nåja hundratals) år av gemensam biodlarkunskap måste ju ha hur många tips och ideer som helst.
På t ex:
Avtäckningsställ
tak
bottnar
Lådor
Ja, listan kan göras hur lång som helst.
Har ni tips på länkar eller ritningar att dela med er av så hör gärna av er.
Och återigen ett stort tack till alla er som delar med sig av er rika efarenhet, när jag blir stor (nåja, 41 fyllda) så ska jag också försöka hjälpa alla som frågar, så mycket jag bara kan.
Jag önskar er ett riktigt bra Biår 2013..
//Fredrik