Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som bara ligger  (läst 4327 gånger)

flindra

• -
Höna som bara ligger
« skrivet: 01 jan-13 kl 17:54 »
För några veckor sen blev vår enda svarta höna dålig. Hon blev halt och ena vingen blev stel. Jag stängde in henne i sjukburen med mat och vatten. Hon blev helt frisk efter en vecka och fick gå med de andra igen.

Igår började jag ge dem hela sädeskorn istället för enbart värpfoder. Eftersom det var nyårsafton igår var det en hel del pangande.

Imorse låg den svarta hönan på golvet och såg risig ut. Hon lät sig fångas utan protester (inte normalt för mina höns!) och jag försökte undersöka henne men jag hittar inga fel annat än att hon är kal bak på huvudet. La in henne i sjukburen med vitaminvatten och eget foder. Hon orkar inte gå nånstans alls, utan ligger med benen utsträckta framför sig.

Ja vad tror ni? Kan flocken ha börjat hacka henne på grund av fodret de fått? Har hönan blivit sjuk av den hela säden? Är hel havre, helt korn och hel vete för kraftigt? Kan hon ha blivit dålig i magen av fodret, blivit hängig och sen har de andra helt enkelt börjat hacka på henne (därav de kala fläckarna på huvudet)?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Höna som bara ligger
« Svar #1 skrivet: 01 jan-13 kl 19:36 »
Höns ger sig gärna på svaga individer. Kan din höna fått panik av alla smällare igår och flaxat in i väggen/taket och fått hjärnskakning? Det skulle kunna vara orsaken till att hon är vinglig och inte riktigt kan stå och att dom andra har gett sig på henne.

Jag har själv haft höns som gjort så och dött knall och fall men också höns som fått hjärnskakning och blivit bra efter lite omvårdnad (vila i lugn och ro med lite skum belysning).
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

flindra

• -
« Svar #2 skrivet: 01 jan-13 kl 20:00 »
Det var ju en mycket intressant teori Azoo-Lina! Det låter inte alls orimligt. Sånt här smällande pågår ju aldrig annars.

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 02 jan-13 kl 11:21 »
Nää det här kan aldrig gå vägen. Det är som att hela hönan har tappat kontakten med huvudet. Hon bara ligger och kan enbart röra huvudet. Nu har jag gett fil blandat med socker och vitaminer. Då orkade hon att göra en flax med en vinge...

Det blir nog avlivning! Huvalien.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 02 jan-13 kl 11:51 »
Under hög sress kan både det ena och andra hända med höns. De kan ha sjukdommar som ligger latent och blommar upp när de blir svaga. Tror inte de flyger omkring för smällare så jag tror mer att hon blivit rädd i så fall.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

flindra

• -
« Svar #5 skrivet: 02 jan-13 kl 12:03 »
De andra har kanske jagat henne så hon flugit in i väggen? Kanske har tristessen över att bara vara inne gjort att de gett sig på den svagaste hönan? Hon är två månader yngre än de andra hönsen.

När jag tänker efter så ser hon precis ut som en småfågel som flugit in i en glasruta på sommaren...

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 03 jan-13 kl 07:24 »
Om det nu är hjärnskakning, hur lång tid ska det ta innan hon blir bättre? Ingen förbättring igår.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 03 jan-13 kl 09:46 »
Det kan ta flera dagar innan du ser en förbättring. Det är viktigt att hon får i sig mat och vätska och framförallt vätska om hon ska bli bra.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

flindra

• -
« Svar #8 skrivet: 03 jan-13 kl 10:30 »
Det kan ta flera dagar innan du ser en förbättring. Det är viktigt att hon får i sig mat och vätska och framförallt vätska om hon ska bli bra.

Tack för svar! Det som ger mig hopp är att hon ser pigg ut på ögonen. Då fortsätter jag att ge fil och vitamin ett tag till. Inget verkar vara brutet vad jag kan känna.

flindra

• -
« Svar #9 skrivet: 04 jan-13 kl 16:17 »
Idag har jag fått höra ett svagt kacklande, och lite protester mot tvångsmatandet. Vingarna och kroppen börjar kännas starkare. Hoppas nu på att benen kommer igång!

flindra

• -
« Svar #10 skrivet: 05 jan-13 kl 09:58 »
Flaxa och kackla kan hon, hjälpligt. Men benen är fortsatt orörliga... Femte dagen nu. Detta börjar kännas tröstlöst. Kanske har hon fått en så kraftig smäll att hon aldrig kan gå igen.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 07 jan-13 kl 11:41 »
Det är en valet o kvalet. Ska man vänta eller inte. Det brukar vara jobbigt hur man än gör tycker jag. Man ser att det inte är bra samtidigt vill man ju ge dom chansen att pigna på sej.
Vänta inte för länge bara.  :'(

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 07 jan-13 kl 11:50 »
Så tråkigt. Hoppas den blir bättre.
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

flindra

• -
« Svar #13 skrivet: 07 jan-13 kl 11:55 »
Det är en valet o kvalet. Ska man vänta eller inte. Det brukar vara jobbigt hur man än gör tycker jag. Man ser att det inte är bra samtidigt vill man ju ge dom chansen att pigna på sej.
Vänta inte för länge bara.  :'(

Nej inte lätt detta! Tack för erat stöd.

Tycker att benen känns mycket mer stadiga idag, men gå kan hon inte än. Hur hade man gjort förr? Tja om man hade många hönor hade man väl botat med yxan direkt. Men om man hade så få djur som jag så hade man kanske gjort som jag och försökt få den att överleva? I bevarandearbetet ska man ju se till att de starkaste djuren för sina gener vidare, då borde man alltså ta bort en svag individ? Men grejen är att jag inte upplever henne som svag egentligen, hon har nog snarast råkat illa ut och därmed blivit svag.

Eller försöker jag bara skjuta upp det oundvikliga?

flindra

• -
« Svar #14 skrivet: 08 jan-13 kl 10:22 »
Det skar i hjärtat att se lilla Sofia ligga hjälplös i sjukburen medan de andra hönorna och tuppen är pigga och vitala, och lever ett fantastiskt hönsliv! Bestämde mig för att ta bort henne, inget vidare hönsliv att inte kunna gå.

Jag slog henne i huvudet med en gummiklubba, sen avblodade jag i en hink med en morakniv. Jag är förvånad över mig själv, tydligen är jag tuffare än jag trodde för jag började inte ens gråta som jag trott innan!

Rammizen

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 08 jan-13 kl 11:13 »
Det var starkt och modigt gjort! All heder!
Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade...

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 08 jan-13 kl 11:21 »
Ja ibland klarar man mer än man tror. Tycker att det ät lättare om de lider klart och tydligt. Värst tycker jag överblivna tuppar är. Ja nu har jag ju hittat en änglamakerska till tupparna. Är så tacksam att slippa.

Starkt gjort. Detta är ju baksidan på allt djurägande.
Kram på dej findra.

flindra

• -
« Svar #17 skrivet: 08 jan-13 kl 12:23 »
Tack för ert stöd!

Jag är på ett sätt lite tacksam, nu är jag ju bättre förberedd inför alla överskottstuppar. Här var det ju knappt nåt flaxande.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 08 jan-13 kl 12:42 »
Usch så tråkigt att läsa, men vad bra av dig att kunna ta hand om henne. Jag bävar själv för första gången yxan måste fram. Är ju också nybörjare. Har ju fem tuppar och fyra hönor (Hedemora) så två tuppar (minst) måse ju bort! Än så länge är de snälla och trevliga så de får leva. Helst skulle man ju vilja att någon ville ha dem för de är så rysligt fina och trevliga. Men hur som helst kommer det bli mycket överskottstuppar framöver och en tuppgryta är ju inte att förakta... Hoppas jag är lita stark som du den dan!

flindra

• -
« Svar #19 skrivet: 08 jan-13 kl 12:49 »
När man väl klubbat den i huvudet är det bara att "go on with it". Då är den ju redan halvdöd, faktiskt tyckte jag nog slaget i huvudet kändes jobbigare än själva skärandet. Kniv var bra tyckte jag, yxor är jag inte så bekant med. Handskar var väldigt bra också, då blir det liksom inte så nära, man skärmar av sig lite liksom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser