Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabb hjälp - marek?  (läst 4588 gånger)

Cathrin73

• Södermanland
Snabb hjälp - marek?
« skrivet: 01 jan-13 kl 11:57 »
Jag har en tupp som jag tror kan ha dabbats av marek. I somras blev plötsligt en av hönorna hängig, började vingla och sen kunde hon inte gå. Det på bara nån dag. Efter att jag hade läst på så verkade det stämma med marek så vi tog bort henne. Tuppen betedde sig lite konstigt i samma veva, han lade sig mitt på gräsmattan några ggr och så stod han och blundade. Jag trodde då att han också var sjuk och var beredd att ta bort honom. Men så blev han som vanligt igen efter ett par dagar och sen har han inte visat några symptom utan levt på som vanligt. Men nu 5 månader senare så har han börjat vingla och har lagt sig ner mitt på golvet flera ggr. Och nu när jag kom in till hönsen så låg han på sida på golvet. Jag är ju förstås beredd på att ta bort honom men jag vill kolla här först. Är det vanligt att marek beter sig på det viset eller kan det varas nåt annat?

Mina andra höns visar inga symptom, men just den hönan vi tog bort och den här tuppen kommer från ett annat ställe. Kanske fanns smittan hos oss i så fall? Jag har en ungtupp som jag skulle ge bort till en bekant men nu vet jag inte om jag vågar, då kanske han smittar deras andra höns?

Någon som kan ge mig råd?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Snabb hjälp - marek?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 10:30 »
Marek finns väldigt utbrett i landet.. en del besättningar är imuna mot sjukdomen en del inte..

Vanligen så tillfrisknar dom inte från sjukdomen utan blir bara sämmre.. om de tillfrisknar så är de sen imuna..
Så de bör inte kunna bli sjuka igen  ???

Kanske är det något annat som tuppen har..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 jan-13 kl 11:23 »
Behöver inte vara Marek. Brist på olika vitaminer kan också ge symptom på nervsystemet, t.ex. brist på E-vitamin. En av mina Brahmor drabbades av det i somras...Han fick multivitamin i 3 ggr rekommenderad dos i en vecka och blev bra på det.
Ser att du har hedemora  :) De kan tydligen drabbas av "snurrsjuka" som ev. är ärftligt. Kan ju vara det den har? Läs mer om det i den här tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=146747.msg1396939;topicseen#new
Har dessutom hört att om Marek går över i nerv-formen så tillfrisknar de inte, så förhoppningsvis har den inte det :-\

Lycka till!
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Haggan

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 02 jan-13 kl 19:09 »
Kan vara vitaminbrist som skrivet. Har en någonslags lomanrobust-hybrid som har lagt ägg som en galning hela hösten och vintern. Hon har flera gånger uppvisat liknande symptom som Marek. Vinglig och svårt att stå på bena, vinglar med huvudet. Men har blivit bättre sen jag har kört med multivitamin. Jag försöker nu utfodra henne lite extra och hon är nu pigg och glad igen. Kanske hon fått i sig för lite mat med tanke på äggläggandet.

Håller han sig mycket för sig själv? Gå undan och gömmer sig?

Sände in en Silkestupp till SVA som fick diagnosen mareks. Han gömde sig på alla konstiga platser han kunde hitta i hönshuset de sista dagarna. Han hade cancersvulster inte bara i hjärnan utan också spridda genom hela kroppen. Innan han blev vinglig så såg vi ett sår vid kloaken som snabbt blev en stor böld.

Kolla om han har några andra skador eller sår. Kan du plocka upp honom kan han sitta still och hålla balansen på din hand om du rör på den. Prova med en frisk höna så får du se skillnaden. Kan han landa ordentligt om du släpper ned honom?

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 04 jan-13 kl 14:16 »
Kan vara vitaminbrist som skrivet. Har en någonslags lomanrobust-hybrid som har lagt ägg som en galning hela hösten och vintern. Hon har flera gånger uppvisat liknande symptom som Marek. Vinglig och svårt att stå på bena, vinglar med huvudet. Men har blivit bättre sen jag har kört med multivitamin. Jag försöker nu utfodra henne lite extra och hon är nu pigg och glad igen. Kanske hon fått i sig för lite mat med tanke på äggläggandet.

Håller han sig mycket för sig själv? Gå undan och gömmer sig?

Sände in en Silkestupp till SVA som fick diagnosen mareks. Han gömde sig på alla konstiga platser han kunde hitta i hönshuset de sista dagarna. Han hade cancersvulster inte bara i hjärnan utan också spridda genom hela kroppen. Innan han blev vinglig så såg vi ett sår vid kloaken som snabbt blev en stor böld.

Kolla om han har några andra skador eller sår. Kan du plocka upp honom kan han sitta still och hålla balansen på din hand om du rör på den. Prova med en frisk höna så får du se skillnaden. Kan han landa ordentligt om du släpper ned honom?

Han håller sig inte för sig själv, han är med de andra och han går ut och in även om han är vinglig och får lägga sig ner mellan varven. Ingen av de andra är dum mot honom. Jag har inte hittat några andra skador, sår, bölder eller liknande. Han känns fin och hel när jag känner igenom honom. Han äter och han gal och han visar hönorna att det finns mat. Men balansen är som sagt inget vidare, när han försöker böja sig fram för att äta så kan han inte hålla balansen. Så han lägger sig ner och äter. Jag höll honom i handen och även då har han svårt med balansen.

Jag har inte haft möjlighet att köpa multivitamin från granngården eller liknande nu, får göra det på måndag. Men jag har gett honom multivitamin för människor, sån där brustablett. Jag har ingen aning om dos så jag tog en tablett och löste upp i vatten och blandade med havregryn och majs och mixade ihop det och har matat honom med det. Men det kommer att räcka i flera dagar.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 06 jan-13 kl 12:57 »
Nu har vi tagit bort tuppen. Jag tror att det var marek. När jag kollade igenom honom idag så var han full med löss, de andra som jag kollade igenom hade inga tecken på löss.
Det stämmer med en hel del när jag kollade på sva´s sida om marek/hönsförlamning. Han blev bara vingligare och vingligare och satt liksom på baken, ändå god aptit och så löss. Det som skiljde var att ingen av de andra var dum mot honom och han hade inte sned hals/vridet huvud.

Jag har haft höns i ett och ett halvt år, köpte tio kycklingar som jag började med. Dessa kycklingar och sedan deras avkomma har inte visat några symptom på marek. Men en höna och så den här tuppen som båda kom från ett annat ställe blev sjuka. Antagligen finns ju smittan här hos mig. Jag har ytterligare två hönor från det stället och så tre hönor från andra ställen. Men än har ingen av dem visat några symptom. Men jag tycker att de borde ha blivit sjuka redan i så fall. Tuppen och de tre hönorna köpte jag i mars så de har ju varit här i snart ett år. De andra tre hönorna kom hit i september.

Någon som vet hur vanligt det är med marek-fria hobbybesättningar?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 06 jan-13 kl 13:03 »
Någon som vet hur vanligt det är med marek-fria hobbybesättningar?
Det är nog extremt ovanligt. Men många höns är ju immuna och får inga som helst skador eller symptom på marek, även om smittan finns i flocken.

Marek smittar väl inte via desinficerade avelsägg? Då är det ju en framkomlig väg om man vill ha en marekfri besättning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 06 jan-13 kl 13:53 »
Vad jag har förstått så kan de insjukna lite grann och tom vara symptomfria, men de som har haft det har sedan en ökad benägenhet att utveckla tumorös marek. Du kanske skulle skicka in honom till SVA (eller åtminstone titta efter eventuella tumörer själv) så slipper du undra i framtiden. Jag väntar "med spänning  :( " på hur gammal min ungtupp blir vars syster dog av marek, det kan ju vara så att han också haft en släng utan att jag märkt något.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 08 jan-13 kl 11:26 »
Vad jag har förstått så kan de insjukna lite grann och tom vara symptomfria, men de som har haft det har sedan en ökad benägenhet att utveckla tumorös marek.

Ja det skulle ju förklara varför han blev frisk emellan. Jag kunde inte känna någonting utanpå kroppen och jag valde att inte öppna och titta efter. Men det känns bra att få en förklaring för vad det kan ha varit.

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser