Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka samtidigt med hönsägg?  (läst 2252 gånger)

TheoA

• Södermanland
Kläcka samtidigt med hönsägg?
« skrivet: 30 dec-12 kl 15:40 »
Jag har idag vart och köpt 36 st vaktelägg, som jag ska kläcka. Men jag har också beställt 12 st hönsägg, det skulle ju vara smart att dem kläcks samma dag. Grejjen är den att hönsäggen ska skickas på onsdag (kommer väl på torsdag eller fredag), och vakteläggen har jag redan här hemma. Kan vakteläggen ligga och vänta i 10 dagar, innan jag läggger dem i kläckaren? Eller är det för länge?

Jag är fruktansvärt dålig på att förklara, men jag hoppas att ni förstår ändå.  :-[
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

tinaw

• Gäst
SV: Kläcka samtidigt med hönsägg?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-12 kl 17:58 »
Nja, det är för lång tid. Man brukar säga att man inte ska försöka kläcka vaktelägg som är äldre än 10 dagar.

TheoA

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 30 dec-12 kl 22:07 »
Okej, frågan är hur jag ska göra då.. kan man lägga i vakteläggen och hönsäggen samtidigt? Då kommer ju vaktlarna kläckas en vecka tidigare..
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 30 dec-12 kl 22:10 »
Det går bra att lägga i vakteläggen nu och hönsäggen när de kommer. Hönsäggen tål att det blir lite högre luftfuktighet när vakteläggen kläcks. Man får försöka hålla kläckaren så ren som möjligt, så att det inte blir bakterier i hönsäggen. Det är inte idealiskt, men det funkar att ha olika kläckdatum i samma kläckare. Troligen får du bäst kläckresultat om du gör så. Väntar du längre med vakteläggen är det risk för sämre resultat.

Du kan inte vänta med hönsäggen, så att de inte kommer förrän vakteläggen är kläckta och kläckaren rengjord?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 30 dec-12 kl 22:14 »
Det är inte exemplariskt att kläcka höns och vaktelägg tillsammans. När man kläcker vaktelägg ska man helst inte höja temperaturen något.. Men det ska man på hönsägg.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 3 användare
Elin_LK, Power4you, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser