Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något är helt galet de dör! (spya i munnen och på bröstet)  (läst 1251 gånger)

sandystar

• Ett hus i sten
Här om dagen låg en silkeshöna död i halmen, tråkigt och tyckte de var lite konstigt då hon bara är ett år och inte märkt något speciellt. Men idag 3 dagar senare låg stora fina araukana tuppen död med något som såg ut som spya i munnen och på bröstet... Han var helt klart super pigg igår. De har fri tillgång på vatten och foder. Värmelampa så det ej blir minus grader. Jag har halmat i hönsgården en bit så de är ute och springer på dagarna. De går på torv och halm. Har inte sett några odjur så som löss loppor osv, gapar inget särskilt, ej sett mask i avföring. Får bra med ägg. Vad skjutton är felet? Blir rejält orolig nu då hela gruppen är ny på ca 20 höns ca ett år gamla några lite äldre. Förra hösten kom minken och tog 30 djur för mig så jag är verkligen jätte rädd om denna grupp. Mvh Sandra
Dv Chochin och Silkes

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Usch vad tråkigt! hoppas någon kan komma med tips!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

FM

• Skåne

Om någon mer dör och du inte får något bra svar om varför så skulle jag skicka in till SVA .

Hoppas det inte  är något läskigt. Jag skulle oxå som först åtgärd kolla att fodret är ok inget mögel och så och kolla hönnsens fjäderdräkt så det inte har en massa äckelkryp angrepp.

Det kan vara en olyckligt sammanträffande att båda dör så nära inpå varandra.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Oskar 123

• Dalsland
kanske Coccidios.
synd med hönan och tuppen :'( :'( :'(
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

FM

• Skåne
kanske Coccidios.
synd med hönan och tuppen :'( :'( :'(

Drabbar sällan vuxna djur...
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Oskar 123

• Dalsland
det hände med mig men hönsen kom från ett hönseri som inte var så konstigt
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Nina K

• Skåne
Lätt förkyling som blivit lunginflamation kanske. Ibland så visar de inte att de mår dåligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser