Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dammar i hagen  (läst 3105 gånger)

PeterHalmstad

• Halland
Dammar i hagen
« skrivet: 29 dec-12 kl 15:10 »
Jag planrera att stängsla in ett område där vi tidigare tagit gräs men nu blir det bete till tackor och lamm i sommar. Det blir en fin hagen med bra bete, en skogsdungen för skugg och skydd. Det finns också två mindre dammar i hagen och nu undrar jag om jag behöve oroa mig för att lammen skall drulla ner i vattnet. Någon som har erfarenheter att bjuda på?
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

vallhunden

• Västergötland
SV: Dammar i hagen
« Svar #1 skrivet: 29 dec-12 kl 19:11 »
Jag har mina får gående vid en sjö... Hittills har ingen dränkt sig. :o Och de måste gå ner till sjökanten för att dricka.

Jag har en kompis som har flera dammar i sin fårhage, han har aldrig nämnt att det skulle vara ett problem...

Får går inte gärna i vatten. De vill inte ha sina fötter blöta. En mycket klok instinkt tycker jag!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #2 skrivet: 01 jan-13 kl 11:34 »
Låter bra Vallhunden. Har just köpt hem stolpar och nät, billigt på blocket. Det blir en fin hage!

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 01 jan-13 kl 11:38 »
Jag har också en damm i en hage. Fungerar jättebra!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 01 jan-13 kl 11:44 »
Vi har en bäck som flyter genom hela hagen och det har aldrig varit några problem. Men man kan ju ha lite koll om lammen föds ute på betet. När de blivit lite äldre är det nog inga problem.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

jörmundur

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 01 jan-13 kl 12:03 »
Vi hade inga problem med våra får heller varken i dammen eller i ån ville de bada:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #6 skrivet: 01 jan-13 kl 13:30 »
Tack för svar. Härligt med sammstämmiga besked.

Gott nytt år!

Sano

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 07 jan-13 kl 19:40 »
Det som kan bli ett problem är väl om du får in stora leverflundran. Den trivs och förökar sig i lite blötare områden . Men det gäller ju även diken och sanka områden som du kanske ändå har i hagen och då gör det ju varken till eller från.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 07 jan-13 kl 19:50 »
Dammar spelar nog varken till eller ifrån på Stora Leverflundran. Det är sanka områden som gynnar den.

Däremot så kan Gardia vara ett problem, om man har "natur-vatten" i hagen. Men det märker du, om du får diarré på smålammen och skickar träckprov...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 07 jan-13 kl 19:55 »
En fundering, hur hanterar får is? Tycker man läser varje år om hästar som traskat ut på isen och gått ner sig i en vak. Fattar fåren bättre? Är själv sugen på får och bor på halvö... Men måste väl stängsla mot vattnet så de inte drar iväg.... ::)Bättre med djur som simmar kanske?

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #10 skrivet: 08 jan-13 kl 08:51 »
Menar du Giardia Vallhunden? Som ger diarré på människa också. Jag visste att man kan hitta Cryptosporidier i fårtarmen men Giardia har jag inte hört förrut. Smittar den i så fall till människa?

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 08 jan-13 kl 09:05 »
Ett problem kan vara om dammen, pga allt regn som va i höstas, svämmar över och dränker närmsta elstaket... Hela hagen strömlös och nyfikna tackor på vift i trädgården som följd.... kl 02.00 på natten.... Just den natten var dom väldigt mycket till salu sa min sambo;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 08 jan-13 kl 11:14 »
Menar du Giardia Vallhunden? Som ger diarré på människa också. Jag visste att man kan hitta Cryptosporidier i fårtarmen men Giardia har jag inte hört förrut. Smittar den i så fall till människa?

Ja, jag menar Giarda, som kan även ge diarré på männioskor. Det är väldigt vanligt i t ex Afrika, man kan se de uppsvälla magarna (som Giardia kan vara en anledning till)
Jag fick Giardia på mina lamm en vår. Det visade sig vara ett dike som var boven i dramat. Vi hägnade bort det och har inte haft något problem mera. Jag lärde mig då att det finns 17 olika sorters Giardia i den svenska naturen :o >:D

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #13 skrivet: 08 jan-13 kl 14:56 »
Ett problem kan vara om dammen, pga allt regn som va i höstas, svämmar över och dränker närmsta elstaket... Hela hagen strömlös och nyfikna tackor på vift i trädgården som följd.... kl 02.00 på natten.... Just den natten var dom väldigt mycket till salu sa min sambo;)

;D. Vi har avrinning så just det hoppas jag vi slipper.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #14 skrivet: 08 jan-13 kl 14:59 »
Ja, jag menar Giarda, som kan även ge diarré på männioskor. Det är väldigt vanligt i t ex Afrika, man kan se de uppsvälla magarna (som Giardia kan vara en anledning till)
Jag fick Giardia på mina lamm en vår. Det visade sig vara ett dike som var boven i dramat. Vi hägnade bort det och har inte haft något problem mera. Jag lärde mig då att det finns 17 olika sorters Giardia i den svenska naturen :o >:D

Jag blev nyfiken, jobbar som mikrobiolog på sjukhus och har just satt upp diagnostik för Giardia intestinalis (förr G lamblia) men på prov från människor. Vi hittar faktiskt mer inhemskt smittade än vi väntat oss, ca 3 % av alla diarré-prover, och smittkällor är lite oklara. Annars anses det vara vanligast i tex Afrika-resenärer men man har heller inte letat i inhemskt smittade så mycket. Kanske skulle analysera lite dammvatten och fårbajs och göra ett scoop  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 08 jan-13 kl 23:44 »
Om dina får lammar ute så se till att hagen är tillräckligt stor och håll koll på lamningarna. Vi har inte haft problem men, kompisar hade en ungtacka som lammade för nära en damm och lammet drunknade.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 2 användare
karsan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser