Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorstensfrågor  (läst 4163 gånger)

Ettlitettricks

• Södermanland
Skorstensfrågor
« skrivet: 28 dec-12 kl 19:33 »
Jag vågar snart inte belasta min skorsten längre. Hen som installerade den tyckte att några meter oisolerade spirorör skulle räcka. Den användes dock aldrig av den förra ägaren. Jag har på ca en månad smält förzinkningen samt gummitätningarna (som såklart tätade skitbra i början...) och inatt välte hela den utvändiga delen av pipan.

Kort sagt: jag behöver en riktig skorsten.

Vart vänder jag mig?

Har ni några erfarenheter av priser, service etc?

Jag bor i Haninge kommun så företag någonstans där i närheten vore väl lämpligt.

Tacksam för info!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Skorstensfrågor
« Svar #1 skrivet: 28 dec-12 kl 20:11 »
Några frågor som du bör ha svar på innan du börjar fundera på hur du ska lösa dina skorstensproblem:

Vad för slags eldstad ska skorstenen anslutas till?

Ska den vila direkt på marken/stadig grund, ska den byggas på ett klent bjälklag, hänga i taket eller vila på en eldstad med anslutning för rökröret på översidan?

Ska skorstenen tåla kontinuerlig eldning hela vinterhalvåret i sträck eller bara tillfällig eldning då och då?

Vad har du för ambitioner när det gäller livslängd för skorstenen?

Har din kommun några särskilda bestämmelser för eldstäder som måste följas? Där kan det skilja beroende på om huset ligger i område med detaljplan eller inte.

Är du ute efter att köpa en monteringsfärdig skorsten och göra jobbet själv, eller är det frågan om en "totalentreprenad" där din enda insats är att beställa och betala?

Hur bråttom är det att få den nya skorstenen på plats?

Ettlitettricks

• Södermanland
Sv: Skorstensfrågor
« Svar #2 skrivet: 28 dec-12 kl 22:38 »
Jag har en vedkamin i gjutjärn.

Jag eldar för värme på vintern, dvs kväll/natt. Jag har element men vill helst undvika att använda dem.

Kaminen står i en stuga på ca 25 kvm och som står på en plintgrund.

Som jag nämnde har jag lyckats elda sönder ventilationsrören vilka idag extraknäcker som skorsten på ca en månad så jag behöver en riktig skorsten ganska omgående för att slippa elelda mig igenom vintern.

Tanken är att dra ut skorstenen genom ytterväggen och upp. Två fyrtiofemgradersböjar. Detta kräver att jag flyttar kaminen men jag tror inte att den väger mer än 50-60 kg.

Som det är nu vågar jag fankenimej inte ens elda...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 28 dec-12 kl 23:15 »
Har kaminen alltså rökrörsanslutning på baksidan, inte upptill?

Det hela låter som om det blir frågan om någon slags monteringsfärdig plåtskorsten. Egentligen är det inte så lyckat med böjar på en sådan, det blir både dyrt och svårsotat. Men om det inte finns några andra möjligheter, så...

Ettlitettricks

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 29 dec-12 kl 14:33 »
Nej, anslutningen är upptill.

Det som gör att jag behöver böjar är att det kommer vara svårt att gå genom taket. Jag behöver göra genomföring i väggen.

Just nu är nog allt bättre än det jag har. Kan inte elda alls längre...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 29 dec-12 kl 14:37 »
Har du kollat med din kommun och sotaren om det finns några särskilda lokala bestämmelser som måste följas?

Och, en gång till: är du ute efter att köpa en monteringsfärdig skorsten och installera den själv, eller vill du ha tag i en entreprenör som sköter alltsammans?

Ettlitettricks

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 29 dec-12 kl 14:41 »
Jag har inte kollat med min kommun. Jag har som sagt precis flyttat ut till stugan så det har liksom inte hunnits med.

Jag kan nog tänka mig båda alternativen. Antingen montera själv eller köpa "hela paketet". Problemet är såklart pengar. Får väl försöka ta ett lån...

johanfilip

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 dec-12 kl 19:58 »
Problemet är att de flesta moderna stålskorstenar är av typen "elda för att det är mysigt"-skorstenar och håller inte måttet om du eldar mycket/kraftigt. Em isokern-skorsten eller motsvarande håller för evigt enligt kollegan som är skorstensfejarmästare.

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 dec-12 kl 20:33 »
Prata först och främst med sotarmästaren i kommunen.. I annat fall kommer du garanterat att åka på att göra om det om du vill få installationen laglig någon gång i framtiden. Många mått och bestämmelser man ska förhålla sig till, men att göra det rätt behöver inte vara så mkt krångligare än att göra fel...

Här finns skapligt billiga modulrör till skortstenar..
http://www.importlagret.com/modules/advancedArticleListCategory.do?cat_id=96&idx_id=0&sub=1

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #10 skrivet: 29 dec-12 kl 22:14 »
Jag rekommenderar att du drar genomföringen genom taket. Det är bättre. Jag drog genom väggen och har ångrat mig sen dess....
Hör med en lokal smed om ett rör med kraftigt gods eller hör med en rörmokarfirma. Snacka med en smed om att fixa en anslutning som du kan ha upptill på vedspisen istället och be han sätta dit ett spjäll då på en gång. Kostar inte så mycket. Reglerna om avstånd till trä och liknande kan du hitta på nätet.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

häggmispel

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 dec-12 kl 22:46 »
köpte själv en gammal jötul kamin till torpet ifjol kraftig stålpipa medföljde och priset för hela paketet blev 1500 kr, vet inte din budget men mycket billigare går nog inte o få. här är ett exempel http://www.blocket.se/skaraborg?q=skorsten&cg=0&w=1&st=s&ca=13&is=1&l=0&md=th denna annons e väl i fel breddgrader för din del men glöm inte o kolla annonsernas textinnehåll

bua

« Svar #12 skrivet: 29 dec-12 kl 22:51 »
Reglerna finns på nätet men det är smart att ta ett snack med sotarmästaren när man har sin plan klar. Om hen säger att den är OK innan man byggt så är sannorlikheten stor att konstruktionen godkänns när den är uppförd. Om inte finns risk att det blir strul och att man måste göra kostsamma omkonstruktioner.

häggmispel

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 dec-12 kl 22:52 »
köpte själv en gammal jötul kamin till torpet ifjol kraftig stålpipa medföljde och priset för hela paketet blev 1500 kr, vet inte din budget men mycket billigare går nog inte o få. här är ett exempel http://www.blocket.se/skaraborg?q=skorsten&cg=0&w=1&st=s&ca=13&is=1&l=0&md=th denna annons e väl i fel breddgrader för din del men glöm inte o kolla annonsernas textinnehåll

;)det blev lite fel där men just idag så ligger annonsen på 3e plats uppifrån, lycka till

Ettlitettricks

• Södermanland
Re: SV: Skorstensfrågor
« Svar #14 skrivet: 30 dec-12 kl 16:55 »
Jag rekommenderar att du drar genomföringen genom taket. Det är bättre. Jag drog genom väggen och har ångrat mig sen dess....
Hör med en lokal smed om ett rör med kraftigt gods eller hör med en rörmokarfirma. Snacka med en smed om att fixa en anslutning som du kan ha upptill på vedspisen istället och be han sätta dit ett spjäll då på en gång. Kostar inte så mycket. Reglerna om avstånd till trä och liknande kan du hitta på nätet.

Jag tror att det kommer bli svårt att dra genom taket. Genom väggen borde funka. Kommer väl behöva ca 2,5 meter totalt så det är ingenting avancerat... Lyckades stadga upp den befintliga konstruktionen en aning så det kanske inte är samma panik längre.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
SV: Re: SV: Skorstensfrågor
« Svar #15 skrivet: 30 dec-12 kl 16:57 »
Jag tror att det kommer bli svårt att dra genom taket. Genom väggen borde funka. Kommer väl behöva ca 2,5 meter totalt så det är ingenting avancerat... Lyckades stadga upp den befintliga konstruktionen en aning så det kanske inte är samma panik längre.

Sotarn kan ha klara synpunkter på konstruktionen dock!

Ettlitettricks

• Södermanland
Re: SV: Skorstensfrågor
« Svar #16 skrivet: 30 dec-12 kl 16:57 »
;)det blev lite fel där men just idag så ligger annonsen på 3e plats uppifrån, lycka till

Tack! Får hålla koll.

Halte

• Gäst
SV: Re: SV: Skorstensfrågor
« Svar #17 skrivet: 30 dec-12 kl 17:04 »
Se bara till att du har en jäkla bra brandvarnare i kåken, och en kolmonoxidvarnare.. Jag tycker det låter som att det vore en väldigt bra investering i dagsläget.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 30 dec-12 kl 17:24 »
Kolla upp vad som gäller med brandskyddsmaterial på fasaden om du drar ut den på vägg. Här krävdes eldsäker skiva på fasaden för att bara få ut utblåset från en kolfilterfläkt, gick fetbort av esteten.... Satsa på att dra upp på taket, för bästa drag, sotningsmöjlighet och brandsäkerhet. När vi bytte bastuaggregat köpte vi ett stålrör på skroten för en bråkdel av priset för den färdiga satsen som kunde köpas med aggregatet, en liten huv tillverkade vi själva.
Det blir ju fult på vägg också, det ska upp en meter över nock, så sitter det illa till ser det jättehögt ut, om du nu bryr dig nåt om hur saker ser ut vill säga...  ;)

Ettlitettricks

• Södermanland
Re: Skorstensfrågor
« Svar #19 skrivet: 04 jan-13 kl 16:01 »
Tack för alla era råd! Jag lurar vidare på det här och ska nog få till något snart!

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 2 användare
Bokohammare, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser