Forum
Tidningen Åter
Startsida
Bilder
Oläst
Logga in
Registrera
Medlemskarta
Alternativ.nu
»
Djur
»
Får
»
Hus, hägn & bete för får
»
Ätfronter
Åter 3/25 ute nu!
122 artiklar om djurhållning till husbehov i Åter -->
Välkommen! För att skriva i forumet måste du
logga in först
. Har du inget konto går det bra att
registrera ett eller logga in med Facebook här
. Det kostar inget.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ätfronter (läst 3105 gånger)
vallar-elin
Norrbotten
Ätfronter
«
skrivet:
28 dec-12 kl 10:07 »
Funderar lite
Ni som har foderbord, vilka ätfronter har ni och hur har de fungerat?
Är de köpta eller hemmagjorda?
Kombinerar ni med någon sorts häck, typ rundbalshäck?
Sker utfodringen för hand eller med hjälp av någon maskin?
Metall eller trä?
Lodräta, vågräta eller diagonala brädor etc.?
Några problem typ nötning av ullen på vissa ställen eller skräp i nacken på djuren? Lamm som kommer upp på foderbordet?
Kan ni utfodra med kraftfoder på samma foderbord?
Du som köpt ätfronter, känns de ekonomiskt berättigade eller hade du kunnat få ut samma funktion även av något du byggt själv?
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka
Pip
Pip
Uppland
SV: Ätfronter
«
Svar #1 skrivet:
29 dec-12 kl 13:40 »
Jag brukar använda nätkorgar till kubiktankar (googla). Det funkar ok, och är billigt om man redan har dem ståendes, dessutom är de lättflyttade med traktor, och inte för tunga att flytta lite för hand. Rundbalar är för stora för att gå in, men jag brukar slänga i småbal i dem, eller dela storbal och lägga i.
Nackdelen är att de ströar rätt mycket med hö på detta vis, men det tror jag får gör generellt? Lamm kan klättra in, vilket de oftast gör, men det har jag nästan sett som en fördel, då de kan komma undan ev. arg tacka/bagge. Dock har jag sett att det kan vara ett problem vid lammning, om man separerar tackorna en och en med grindar, men har en gemensam hökorg. Innan jag insåg problemet klättrade ett lam in i korgen, och över till fel tacka som inte var så snäll. Men det slutade väl, och jag stängde för med plankor i bottnen så att lammen inte kom åt att klättra in.
Ullen kan bli lite nött i hals och nacke, men inte så att det har stört mig då jag endast använder detta system över vintern. Kraftfoder kan jag inte slänga in i den då det bara lägger sig på bottnen under höet, och åker ner genom bottenspringorna.
Edit. Jag har bara 10 tackor, annars skulle detta vara ett väldigt arbetskrävande system
«
Senast ändrad: 03 jan-13 kl 14:36 av Pip
»
Klipparn
Nygift
Skåne
«
Svar #2 skrivet:
30 dec-12 kl 20:11 »
Vi har smålandsgrinden , fick tag i 80 ätplatser begagnat till hyffsat pris. Och med dom som mall byggde jag 20 ätplatser till .
Dom sliter lite på halsen på ena sidan , och än så länge är vi jätte nöjda.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh! What was that? That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one? Sorry, mate, that was it... (Basil Fawlty)
skogaliten
-
«
Svar #3 skrivet:
02 jan-13 kl 01:08 »
Har Slättö kvarns diagonalgrindar efter en hel räcka med olika varianter av både hemgjort och köpt.
Annars är det bästa den begagnade balupprullaren. Den är vårt bästa hjälpmedel: fluffigt och lätthanterligt ensilage att ge till djuren...
Om det är ekonomiskt försvarbart? Ja, det tycker jag. Våra dagar blir mycket enklare, och det finns inte en sån där stor hög med spill runt foderhäcken ute...
Det blir minimalt med spill, och spillet är fräscht nog att ge till hästarna. Lammen kan inte ta sig upp på foderbordet. Så det är både grovfoderekonomiskt, och (mycket) arbetsbesparande trots att man får betala för ett inköp. Frågan är väl vad man värderar mest: arbetstid eller minimala utgifter.
Kraftfoder ger vi dels via diagonalgrindarna, men periodvis ger jag i hink/bunke. När man går in till fåren med maten, så blir det lätt att titta till dom noga, och få dom lagom tama. Men vi har inte mer än 25 tackor, så det är en relativt liten grupp.
De hemgjorda varianterna har gått sönder efter några år, och/eller skapat för mycket spill. Rundbalshäckarna (köpta) har genererat för mycket spill. Även andra köpta höhäckar för både inomhus och utomhus utfodring har varit för spill benägna.
Försöken med hembygge med nackbom har inte hindrat lamm att hoppa upp, och med olika stora tackor, så blir det liksom svårt att hitta rätt höjd.
Det jag fått att fungera rimligt av hembyggen, och som hållit några fler år, var en ätbegränsande hömanick jag konstruerade till baggarna, det blir rätt lite spill. Man kan fylla ett dygns grovfoder i form av hö eller fluffat ensilage, som räcker till 3-4 baggar. Konstruktionen är baserad på en lastpall, med diagonala spjälor och ett tak av lantbruksplywood. Inuti finns ett upp-och-ner vänt "V" av lantbruksplywood, som gör att maten faller ut mot sidorna. Eftersom spjälorna är diagonala, så kan inte en ambitiös bagge sparka/krafsa ut mat. Avståndet mellan spjälorna är avpassat efter en vuxen bagges nos (i "min" ras), så att yttersta delen av nosen kommer in.
Det har inte uppstått några skador på baggarnas nosar av detta. Föderhäcken har fungerat i 5 år nu.
Falin
-
«
Svar #4 skrivet:
02 jan-13 kl 15:54 »
Vi har Smålandsgrinden på ena sidan foderbordet, och bara nackbom på andra. Tanken är att de som inte lammat än eller vars lamm är avvanda ska gå på nackbomssidan, och de med lamm bak Smålandsgrindarna. I förfjol tog sig lammen genom Smålandsgrindarna upp på foderbordet, men de i fjol var inte så begåvade. Det blir skav på sidorna av halsen på de flesta tackorna.
Fodrar med rälsgående upprullare, en kvarleva sedan lagården hyste kor. Funkar mycket bra, med hackat ensilage blir det knappt något spill alls.
Anna i småland
Småland
«
Svar #5 skrivet:
06 jan-13 kl 21:21 »
Vi köpte Siltbergs fodergrindar i höstas och är mycket nöjda med dem
vallar-elin
Norrbotten
«
Svar #6 skrivet:
09 jan-13 kl 15:10 »
Tack för era svar! Väldigt intressant att se hur ni gör och vad som funkar och vad man slutat med för att det inte funkat.
Jag har själv gått igenom ett par system. (Nu har jag 25 tackor och det är den största skocken vi haft)
"Kubikhäcken": Funkar bra, lite spill om man sätter in ett par extra spjälor i den så fåren inte får in huvudet
Foderbord med egengjorda vågräta bräder: Mycket spill men bra, (lät spillet bli strö då vi hade väldigt torrt ensilage) flyttade omkring bräderna till rätt nivå när ströbädden växte. När lammen kom satte jag upp en "baksida" på foderbordet, som bildade en slags krubba. Där kunde jag trycka ned höet mot bräderna så att det inte fanns någon plats för lamm att komma in.
Andra halvan av foderbordet delade vi av och gjorde till lammkammare som bara lammen kom in i, mellan bräderna.
Lite nötning i ullen men inte så farligt. Kunde ha rätt rejäla öppningar mellan brädorna tills den minsta och mest atletiska tackan kom på hur man tog sig emellan
Nu har vi en kombinerad höhäck/kraftfodertråg, rund med mittkon från siltbergs. Perfekt att ge kraftfoder i då den är rund och fodertråget sitter "utanför" de lodräta pinnarna som håller ev, hö/ensilage. D.v.s. ingen tacka "fastnar" med huvudet då någon annan kommer och buffar.
Det blir ändå rejält med spill från höet.
Vi ger våra djur både kraft och grovfoder ute, men då vi har så kalla och torra vintrar (och torrt hö) krattar jag ihop det och sätter in det som strö i fårhuset
Delat upp tackorna i 2 grupper. Den mindre gruppen får grovfoder i en häck jag knåpade ihop av 3 st siltbergs-grindar (1 m långa), de står som en triangel och jag lägger i höet uppifran. Jag tycker att det funkar när det är så få djur och samtliga är lugna och fina. D.v.s. ingen som klättrar på grindarna utan de står bara lugnt och äter
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
Alternativ.nu
»
Djur
»
Får
»
Hus, hägn & bete för får
»
Ätfronter
Dela detta:
Inloggade just nu
761 gäster, 0 användare
Forum
Odling
Frukt & bär
Grönsaker
Växthusodling
Inomhusodling
Spannmål och foder
Fröodling
Övrigt om odling
Djur
Höns
Höns: Raser
Höns: Ruvning, kläckning och kycklingar
Höns: Utfodring
Höns: Boende/hägnad
Höns: Sjukdomar och skador
Övrigt om höns
Andra fjäderfän
Ankor och myskankor
Gäss
Kalkoner
Duvor
Vaktlar
Övriga fjäderfän
Biodling
Kaniner
Får
Fårraser & avel
Dräktighet & lamning
Utfodring av får
Fårsjukdomar & skador
Hus, hägn & bete för får
Klippning & ullhantering
Fårslakt & tillvaratagande
Övrigt om får
Getter
Getraser & avel
Brunst, dräktighet & killning
Utfodring av getter
Getsjukdomar, skador & juverproblem
Hus, hägn & bete för getter
Mjölkgetter
Getslakt & tillvaratagande
Övrigt om getter
Getter finnes
Getter sökes
Grisar
Brukshästar
Kor
Arbetshundar
Arbetshundar: Avel
Arbetshundar: Uppfostran, utbildning & träning
Arbetshundar: Skötsel
Arbetshundar: Övrigt
Andra husdjur
Mat & tillvaratagande
Drycker
Bröd
Frukt och bär
Mejeriprodukter
Grönsaker, vegetariskt
Kött och fisk
Övrigt om mat och recept
Bygga & Bo
Bygga och renovera
Timring och stolpverk
Vatten och avlopp
Uppvärmning
Övrigt om bygga & bo
Hantverk
Skinn
Metall
Textil
Trä
Keramik
Övrigt hantverk
Övriga ämnen
Energi
Övrigt om alternativ energi
Fordonsdrift
Eltillverkning
Hemberedskap
Meka
Redskap, verktyg och maskiner
Hushåll
Ekonomi
Jakt och fiske
Skogsbruk
Örter
Allmänt om örter
Användning av örter
Odling och insamling
Annonser
Aktiviteter
Odlingsrelaterat finnes
Odlingsrelaterat sökes
Mark finnes
Mark sökes
Bostad sökes
Bostad finnes
Kollektiv för självhushållare
Djur sökes
Höns sökes
Hönsägg sökes
Övrigt fjäderfä sökes
Övriga ägg sökes
Grisar sökes
Får sökes
Getter sökes
Kaniner sökes
Kor sökes
Hästar sökes
Övriga djur sökes
Djur finnes
Höns finnes
Hönsägg finnes
Övrigt fjäderfä finnes
Övriga ägg finnes
Grisar finnes
Får finnes
Getter finnes
Kaniner finnes
Kor finnes
Hästar finnes
Övriga djur finnes
Övriga annonser - önskas
Övriga annonser - finnes
Jobb och tjänster
Kontakter
Ekobo-projekt
Utbildningar
Allmänt
Boktips
Support
Teknisk support
Forumets regler
Om tidningen Åter
- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna.
Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret..
/Maria Örni
Nya inlägg
Markpriser
i
Övrigt om bygga & bo
[01 nov-25 kl 16:20]
Självgående traktor
i
Övrigt om odling
[31 okt-25 kl 15:01]
Vinbärsvin
i
Drycker
[30 okt-25 kl 15:24]
Värma växthus
i
Växthusodling
[30 okt-25 kl 13:33]
Oljebets?
i
Trä
[29 okt-25 kl 17:21]
Problem att dela yngelrummet med ny låda?
i
Biodling
[29 okt-25 kl 10:57]
Unga höns som slutat värpa?
i
Övrigt om höns
[29 okt-25 kl 09:20]
Betesputs med y-knivar eller hammar-slagor
i
Spannmål och foder
[29 okt-25 kl 07:42]
Vad göra av 5 paket bacon med kort datum?
i
Kött och fisk
[28 okt-25 kl 16:07]
Död mus i brunnen
i
Vatten och avlopp
[27 okt-25 kl 20:15]
Nytt i ditt landskap
För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in
eller
registrera dig
.
Nya annonser
Medelpad
söker hjärtevän
i
Kontakter
[
Igår
kl. 19:37]