Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var hönsen ska värpa  (läst 2297 gånger)

Carina

• Västerbotten
Var hönsen ska värpa
« skrivet: 27 dec-12 kl 20:37 »
Kläckte fram nya höns i somras, och de har nu börjat att värpa. Problemet är att dom lägger äggen lite överallt i hönshuset. Har gjort nya värpreden men dom går inte dit och lägger äggen utan dom ligger utspridda på golvet. Är det någon som har tips på hur jag ska få dom att lägga äggen i värpredena? Har lämnat kvar ägg i redet för att dom ska se att det ligger ägg där, men det hjälper inte. /carina
Carina

karsan

• Södermanland
SV: Var hönsen ska värpa
« Svar #1 skrivet: 27 dec-12 kl 23:06 »
En del hönor fattar inte det där med värpreden efter ett tag.  Fast det verkar också finnas olika idéer i hönshjärnor om hur ett bra värpställe ser ut. Golvnivå. Högt på hylla.  Som i en öppen korg. Djupt in i en låda. Att pröva olika modeller och placeringar av reden kan vara bra.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 28 dec-12 kl 07:34 »
Det kan nog bli lite hur som helst i början. men lägg fusk ägg eller typ golfbollar i redena så har de lättare att fatta. Lura dit dom med lite godis så dom får se så mysigt det är i redena.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #3 skrivet: 28 dec-12 kl 11:45 »
Fick ett tips här tidigare som jag gärna vidarebefordrar.. ;)

Om du kan ställa en "värplåda" i det hörn (eller plats) där dom flesta äggen hamnar.. så ska du se att allt fler ägg hamnar i "lådan".. efter några dagar flytta lådan närmare de egentliga redena.. så att säga "smyg" den närmare.
När det börjar vara tillräckligt nära mellan så började mina lägga på båda ställena..
och efter några dagar "försvann" lådan och alla ägg lades i redet  ;D

Sen kan det vara så att en del hönor inte gillar utformningen på de reden du har..  ::)
utan vill ha öppet över huvudet eller tex en tygbit att krypa igenom så det blir mörkt??

De är lite av individer.. men om man har några alternativ att välja på så brukar det bli bra..
en del vill ha redet på golvet och en del uppe under taket.  :o
en del vill ha gemensamhetsrede så de ryms tillsammans..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 28 dec-12 kl 12:38 »
Höns brukar vilja värpa på ställen där det är så mysigt som möjligt, och de har ungefär samma definition av "mysighet" som människor: Tryggt, ombonat, inte för ljust, inte för stort, osv.

Sedan är det viktigt att inte ha för små reden också. Det finns minimimått baserade på hur stora hönorna är. Minns inte exakt, men jag har för mig att det i runda slängar, för normalstora hönor, är 30x30x30 cm.

För övrigt kan en bra, plikttrogen tupp visa hönorna var de ska värpa, genom att lägga sig i redet och klucka och krafsa. Har ni en tupp?
« Senast ändrad: 28 dec-12 kl 12:41 av Henrik Petersson »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Carina

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 30 dec-12 kl 18:41 »
Tack för alla tips, ska fortsätta att prova mig fram. Jo vi har tupp också. Vi var tvungna att byta ut alla våra gamla höns så därför är både hönsen och tuppen lika gamla.  :) Carina
Carina

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 2 användare
Ollefund, Ros-Marie Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser