Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur köper du ditt golvströ?  (läst 4171 gånger)

Xoot

• Gäst
Hur köper du ditt golvströ?
« skrivet: 26 dec-12 kl 19:30 »
I vilken mängd samt hur köper du ditt golvströ? Alltså plastpåse, vakuumpackat eller liknande.
Hur mycket får du betala för detta slutligen? :)

Tycker att mitt eget blir ganska dyrt när en hel fyrkant som är vakuumpackad går åt per box..

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Hur köper du ditt golvströ?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-12 kl 19:45 »
Så många sopsäckar med spån som jag får in i combin, betalar med ett 12-pack ägg.Känns som ett bra pris ;D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 26 dec-12 kl 19:46 »
Jag tömde vinden på mitt bostadshus från kutterspån och har golvströ till hönsen det närmaste året
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 dec-12 kl 19:47 »
Här finns torvmossar att hämta från. Torrt löst i släpen, presenning under och över så det inte skakar ur.
Billigt, går i rabatterna sen, lätt att bli av med om rabatterna tar slut (sälj till grannarna, Dynamitgödning..)
Hästar och höns gillar det.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 26 dec-12 kl 19:48 »
Här finns torvmossar att hämta från. Torrt löst i släpen, presenning under och över så det inte skakar ur.
Billigt, går i rabatterna sen, lätt att bli av med om rabatterna tar slut (sälj till grannarna, Dynamitgödning..)
Hästar och höns gillar det.

Funkar det bra med torv?

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 dec-12 kl 19:53 »
Mycket bra. Även som kattströ.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 26 dec-12 kl 19:59 »
Mycket bra. Även som kattströ.

Tack för tipset. Jag kommer att testa till våren då jag köper torv till trädgården

Dajen

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 26 dec-12 kl 20:10 »
De älskar torv! Och badar gärna i det. Nackdelen, tycker jag, är att det blir så mörkt när man har ett gammalt hönshus med ynklig belysning. Jag har spån på golvet och torv i sandbadet - när det är nystädat, någon dag senare har hönsen förstås sprätt ut torven så att allt är blandat.
Jag köper torvströ på Granngården, 99kr för en säck, vet inte om det finns några billigare konkurrenter att vända sig till...?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 26 dec-12 kl 20:14 »
Det finns inga dyrare konkurrenter till granngården  :-X. Tusan vad de är dyra.

Bäst är om man kan få tag på gratis, näst bäst är att köpa hela pallar - helst direkt från tillverkaren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 26 dec-12 kl 20:14 »
De älskar torv! Och badar gärna i det. Nackdelen, tycker jag, är att det blir så mörkt när man har ett gammalt hönshus med ynklig belysning. Jag har spån på golvet och torv i sandbadet - när det är nystädat, någon dag senare har hönsen förstås sprätt ut torven så att allt är blandat.
Jag köper torvströ på Granngården, 99kr för en säck, vet inte om det finns några billigare konkurrenter att vända sig till...?

Jag brukar ge 300 kr för 7 kubik löst packad torv och det är billigare än Granngården...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 26 dec-12 kl 22:44 »
Jag strör med eldningspellets och tar hem en pall åt gången. Blir inte så mörkt och tråkigt som torv och håller sig torrt och fint betydligt längre än kutterspån. Nackdelen är väl att det inte är lika bra i rabbatter och på åkern som torv eller halm. Men man kan inte få allt.

Vad det kostar minns jag inte men det är i alla fall billigare än det mesta i ströväg om man ska räkna in arbetstid som en kostnad  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #11 skrivet: 26 dec-12 kl 23:03 »
När vi väl skaffa hönor så kommer dom få halm och grus.
Detta för att jag tror på att dom skall leta lite mer och aktiveras bättre när dom letar maten som jag kastar in.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 26 dec-12 kl 23:08 »
jag hämtar hur mycket kutterspån/spån jag vill på den skolan jag går i.
jag skulle aldrig betala för strö men finns det ingen bonde i närheten då kan få köpa 10 balar av hö? vi har kört med i i 4 år och det har funkat super men nu kom jag på att jag kunde hämta på skolan. pappa tar med släpkärran så hämtar vi ca 13 st á 140-160 L

FM

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 26 dec-12 kl 23:15 »
Hö blir dyrt men halm kanske ;)

Jag kör nu även jag med eldnigspellets efter ha fått tippset och sett hos Lina hur bra det funkar. Jag har kört med spån, halm, torv. Spån är bra, torv dammar för mycket tycker jag och halm ja mockar man typ dagligen (alt strör över för att mocka ut en g veckan) är det mysigt annars tenderar det att bli en stor "skitkaka" av det.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 27 dec-12 kl 09:06 »
det är samma med hö det blir en kaka för jag har ju haft hö och under sitt pinnarna så följde hela kakan med så man orkade inte lyfta utan fick hacka av på vissa ställen för att orka lyfta det.
hö kostar ju inte så mycket 2-3 kr kilot

FM

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 27 dec-12 kl 11:58 »
det är samma med hö det blir en kaka för jag har ju haft hö och under sitt pinnarna så följde hela kakan med så man orkade inte lyfta utan fick hacka av på vissa ställen för att orka lyfta det.
hö kostar ju inte så mycket 2-3 kr kilot

Jämfört med halm är hö bra dyrare, det första är tänkt som strö det andra som foder. Sedan att hö funkar som strö och att halm är gott att äta enligt vissa djur är en annan femma ;) För hö har nog inga fördelar jämfört med halm som strömaterial, möjligtsvis då att hönsen hittar gott höboss i höet. 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

pyromanen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 dec-12 kl 12:15 »
Hämtar sågspån under våran byggsåg med hink och skyffel.
Nåt år hade vi rensat ut gammalt torvisolering från ett bjälklag i huset som vi använde. Det blev hemskt dammigt, så jag skulle inte göra det igen.
I redena använder vi halm från en bonde. En bal (gratis) räcker i flera år.
Sen får dom på vintern även gräsmattahö, fast det blir inte så mycket strö av det för de äter det mesta.

Solrosa

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 27 dec-12 kl 19:17 »
Jag köper en jättebal för 79 kr hos närmsta lanthandel. Den räcker länge då den är kompakt. Sen har jag tjockt med hö i redena, funkar bra. Nu är sanden i badet utskyfflad då den var alldeles fuktig och äcklig. Funderar på vad jag ska hälla ner nu, har ingen sand nu på vintern att tillgå. Fyllde med spån och hö tillfälligtvis. Har sex gosiga höns och städar noga varje dag ändå känns det tvunget att byta rubbet var 10 dag. Som en gigantisk marsvinsbur...

skogsbonne

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 27 dec-12 kl 20:33 »
ni som har kutterspån eller spån byter ni allt när det inte längre är vitt eller den färgen spånet har?

pyromanen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 dec-12 kl 20:45 »
Gräver ut allt ströet ca 2 ggr/år

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 4 användare (1 dolda)
Svedbo, Stengrim, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser