Det bästa är ju om man har möjlighet att läsa av felkoder från ABS-systemet för att få reda på vad det klagar över och varför lampan är tänd. Jag vet inte om en V70 '98 har samma möjlighet som äldre Volvo att bygla i en testkontakt i motorrummet och få ut felkoderna i form av blinkningar på en lysdiod, eller om man måste koppla in en OBD-kabel till diagnosuttaget som på "moderna" bilar.
Det bör finnas gott om mer specifika råd på något Volvoforum på nätet.
Rent allmänt så är den vanligaste orsaken till att ABS-lampan lyser, att det har blivit avbrott i någon av givarna som sitter ute vid hjulen (eller i kabeln till någon givare). En enkel felsökningsmetod är att koppla isär kontaktdonen mellan givarna och bilens kabelstam, som regel går den mjuka böjliga givarkabeln oskarvad i hjulhuset och kontaktdonet sitter på ett lite mer skyddat ställe (t ex i motorrummet för de främre givarna och under baksätet eller innanför sidoklädslarna i skuffen för de bakre givarna), och sedan ohmmäta givarna en och en. Då kollar man att alla har ungefär samma resistans, kring 1 kohm är vanligt. Om man har en medhjälpare kan han få böja och vrida på givarkablarna under mätningen för att kolla att det inte är "nästan avbrott" någonstans.
Som nödfallsåtgärd om man vill hålla ABS-systemet någotsånär fungerande men inte vill kosta på nya givare på en bil som kanske inte ska gå så många fler år, så kan man "låna" signal från en fungerande givare till den ingång på systemet som inte har fungerande givare (lämpligen då från det andra hjulet på samma axel). Dock brukar det inte fungera om man parallellkopplar ingångar direkt, man får ofta lägga en transformator emellan. Linjetransformatorer som man hittar i t ex gamla faxar, modem och telefonsvarare är utmärkta för ändamålet.