Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fria höns  (läst 1431 gånger)

skogsbonne

• Värmland
fria höns
« skrivet: 26 dec-12 kl 12:53 »
jag har nu 3 olika gårdar med höns till våren blir det 4 och hur ska jag göra för att inte tupparna ska gå till en annan gård och slås med den tuppen som bor där?
Och höns gårdarna står ca 40 m från en landsväg och 30 m från gammelvägen och när jag släpper ut hönsen fritt så går dom mot vägen och jag har satt upp nät mm men det hjälper inte.
I början när dom var nya så höll dom sig till gräsmattan men nu vill dom gå dit inte jag vill, hur gör ni?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: fria höns
« Svar #1 skrivet: 26 dec-12 kl 13:09 »
Vingklipp alla o sen stängsla.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 dec-12 kl 13:13 »
Stängsla är rätt.
Flyger hönsen så kan du bygga smala långa voaljär-gångar som hönsen har.

Höns behöver egentligen inte ha särskilt högt till tak. Det är vi människor som är kräsna
och klagar på ryggsmärtor när vi ska ta oss in för att byta vatten eller liknande. :)

Eftersom du vill hålla dina höns rasrent så är det absolut förbud mot att tuppen slinker in, minsta lilla sekund.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 26 dec-12 kl 13:38 »
det är inte att hönsen flyger utan dom går runt på något sätt för om jag ska stänga av så dom inte går till vägen så måste jag stängsla väldigt långt och det vill jag inte lägga pengar på.
det har aldrig hänt att en höna/tupp smitit in men tupparna slås genom nätet

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #4 skrivet: 26 dec-12 kl 14:02 »
En tupp som blivit slagen rätt genom nätet är väl troligen strimlad och inte så avelsduglig :) .  Nä du får nog kosta på dig lite nät helt enkelt om du nu vill dom ska hålla sig på plats.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 26 dec-12 kl 14:37 »
det är ju inte så att dom är halvdöda utan lite blod innan jag har hunnit fram.
jag kan ju ha dom i gårdarna men jag vill att dom ska ha något annat än lera att gå på

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 dec-12 kl 16:21 »
Vintertid slänger många ut halm i inhägnaderna. Hönsen gillar det plus att leran inte blir lika jävlig.
Annars är grus väldigt effektivt och underhållsfritt. 10cm tjockt lager räcker väldigt länge.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 26 dec-12 kl 17:47 »
jag har dom på olika ställen vinter/sommar men på våren hinner inte gräset växa upp

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser