Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gapmask?  (läst 2131 gånger)

larssons

• Gäst
gapmask?
« skrivet: 25 dec-12 kl 13:38 »
sett att hönsen och kycklingarna gapat ibland, varje gång jag är ute nu så gör någon det.  gör som så eller är det alltid gapmask? ser inget fel i övrigt på dom så att.. eller är det bara lugnet före stormen så att säga? dom kan vara lite förkylda, men fortfarande pigga.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: gapmask?
« Svar #1 skrivet: 25 dec-12 kl 14:31 »
Huruvida de är friska eller sjuka vågar jag inte uttala mig om. Men om de är sjuka, så kan det bero på fler sjukdomar än gapmask. Till exempel ILT. Lite mer info om gapmask och andra hönssjukdomar finns här: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Parasiter-hos-fjaderfa1/Gapmask/
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

larssons

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 dec-12 kl 08:20 »
klart att det är svårt att veta, men då dom gjort så ett tag, och då ingen dött eller fått problem, såå undrar jag ju om dom kan göra eller om man ska ta prover och skicka in. och med tanke på att det är vinter nu och mina får inte gå ut, så några daggmaskar kan dom inte ha hittat.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 27 dec-12 kl 18:14 »
Du kan ju alltid prova att avmaska dem. Axilur samma dos som till hund/kg men ge i 5 dagar tar gapmask.

Min erfarenhet av gapmask är dock att hönor som får det blir väldigt sjuka när dom väl får såpass mycket symptom att dom börjar gapa.  Då är det brottom att behandla om man ska rädda hönan. Nu behöver det ju inte alltid vara så men hos mig var det så.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

larssons

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 dec-12 kl 19:15 »
Okej ja jag har som förstått att dom som har det blir väldigt sjuka. Men finns dEt ingen annan anledning...

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 dec-12 kl 19:18 »
mina står å gapar när dom druckit vatten eller ätit snö, kan det ha med kylan att göra? att det blir kallt i halsen eller nåt? för så gör dom inte på sommaren...

larssons

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 dec-12 kl 12:53 »
mina står å gapar när dom druckit vatten eller ätit snö, kan det ha med kylan att göra? att det blir kallt i halsen eller nåt? för så gör dom inte på sommaren...
ja  tur att någon annan också har så :P fast man kanske måste ta prover. känns inge roligt om man skulle smitta någon annan om man säljer djur :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser