Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykläckta som dör - vad göra? Hjälp behövs!  (läst 4927 gånger)

The Poacher

• Uppland
Nykläckta som dör - vad göra? Hjälp behövs!
« skrivet: 24 dec-12 kl 12:17 »
Hej på er erfarna Vaktelianer,

Jag har precis kläckt fram 27 st små Japanska vaktlar, igår 23 dec. Några av dem verkar inte ha koll på benen. Benen pekar ut åt sidorna och de hasar sig  fram liggande. Någon ligger nästan på rygg och ser inte ut att må så bra. Kolla in bilderna.

Är det något man kan göra för dessa små stackare?

En av dem låg och pep hjärtskärande och till slut övertalade min sambo mig att avsluta lidandet. Men nu har vi en två tre till som inte verkar må så bra, liknande symptom.

Underlaget vi har i buren är ett gammalt lakan ovanpå tidningar så de borde få bra grepp för fötterna. De andra hoppar om kring som galningar i alla  fall.

Kan det vara för  kallt? Har precis lagt in en termometer till dem för att checka tempen...

Svar med tips, idéer eller tragisk fakta emottages tacksamt!
« Senast ändrad: 26 dec-12 kl 16:02 av The Poacher »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Nykläckta som dör - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 24 dec-12 kl 14:00 »
Vaktlar med så sneda ben blir sällan något av. Jag har på mina fläskisar haft någon enstaka sådan kyckling  som jag tagit bort.

Min erfarenhet säger att detta är vanligare på inavlade linjer men precis som på höns kan det också bero på ojämn eller för hög temperatur i kläckaren.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Poacher

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 24 dec-12 kl 16:25 »
Vi  lade tillbaka de "sjuka" i kläckaren. Sedan höjde vi tempen i buren där de numera bor, dvs sänkte ned lampan.
De sjuka kvicknade till, och inga nya fall har registrerats sedan temperaturen höjdes...
Jag tolkar det som att vi hade för kallt helt enkelt. Trist för den som jag nackade i förmiddags.
Nu har vi bara 26 st kvar... hur skall vi klara oss  ::) ;D

Vi hade inte en tanke på att vi skulle få så här många, kanske måste sälja av några efter julhelgerna...

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 dec-12 kl 00:42 »
Kul med enkla fungerande lösningar.  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

The Poacher

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 26 dec-12 kl 15:47 »
Nu är det inte  lika kul längre... de dör  som  flugor... nästan. De ligger  på sidan och sover, har  svårt att hålla  balansen när  de är  uppe och ibland  så ligger de och liksom rycker/spasmer.
Jag hade bilden av ett gäng  lyckliga dunbollar som kycklingar  fast mindre. Men dessa ligger och sover i högar, klättrar över varandra, bajsar på varandra och ser inte  alls bra ut. De är  inte så  pigga som de  borde vara.
De kläcktes den 23/12 och nu är det den 26, tror sex sju stycken har dött, är  det normalt?  ???

Vi har en lampa som ger en bit  över 33-37grader mitt under, de ligger både under och runt omkring...
De får hårdkokt ägg som rivit (de äter faktiskt bra).
Vatten har de så de klarar sig.

Vad kan vara fel ???

Smajsan

• -
SV: Nykläckta som dör - vad göra? Hjälp behövs!
« Svar #5 skrivet: 26 dec-12 kl 16:33 »
Hej!
Vad tråkigt att de mår dåligt de små sötnosarna.Jag har bara kläckt fram en kull,men där dog det inte en enda liten.Jag gav dom kalkon göd,som jag malde till mjöl i kaffekvarnen.Det strödde jag ut på underlaget som var ett lakan.Först efter 1 vecka gav jag dom mat i matare då verkade dom fatta vart den var.Jag trodde att minst hälften skulle dö så jag kläckte fram 24 st.Så nu sitter jag här med 35 vaktlar och alla bara mår bra.
När de ligger intill varandra och trängs så har dom det lite för svalt,och mina små vaktlar sov på sidan när de sov riktigt gott,såg mycket coolt ut tycker jag,gast det ser ut som om de är halvdöda  ;)
Jag hade mina i en stor plast låda med lock till den första veckan,,,jag har borrat miljoner hål i locket och lådan såklart.Men det var för att katterna inte skulle komma åt dom,men jag tror att de mådde bra av att det blev jämn varmt i hela lådan,jag hade ett värmetak där  i som värmde hela lådan.
Sedan fick de flytta ut i en stor bur med både värme lampa och värme tak så de kunde välja.När de var 5 veckor flyttade jag ut dom till hönshuset där de nu bor i en egen stor bur men det är inte så varmt, men de har klarat det med.
Jag kanske hade tur med mina ,men jag tyckte de var lättare ett ha hand om än höns kycklingar.
Lycka till nu och hoppas att jag har gett dig några råd som du kan ha användning av.
Mvh Smajsan
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

The Poacher

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 28 dec-12 kl 09:01 »
27 blev 26. Sedan började de repa sig, trodde jag... nu har vi två  :'( :'( :'(
Två ynka vaktlar! Jag som byggt värsta villan  till dem!??? Och vem vet om de här två överlever någon längre  tid... trist trist trist...

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 28 dec-12 kl 09:12 »
Det var ju verkligen trist! Du får göra ett nytt försök med kläckaren kanske.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

The Poacher

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 28 dec-12 kl 09:48 »
Före eller efter sportlovet är frågan... vi skall bort en vecka då och frågan är hur mycket jobb man kan lägga på grannar och vänner... det är vecka nio. Så  jag kan kanske få tag på ägg vecka ett, nitton dagar i kläckaren = vecka 3. Tja, då borde det kanske gå... De skulle vara fem sex veckor gamla... då klarar  de sig utan extra värme och ompyssling. Bara vatten och mat...
Trist för  mina barn är borta med Xet på semester och har bara sett vaklarna på bild/film. Snacka om besvikna när de kommer hem och finner mellan 0-2 st kvar...  :'(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 28 dec-12 kl 09:50 »
Har också haft problem med att få alla vaktelkycklingar man kläcker att överleva. Brukar ofta börja på dag 4 - "skräck/krisdagen". Om de klarar 4 - 5:e dygnet så brukar de klara sig helt. Vet inte vad det beror på helt men mina misstankar är att de som dör inte har fattat det här med att äta och dricka. De klarar sig ju under en tid på gulesäcken men när den tagit slut så gäller det ju att de äter och dricker, annars blir de snabbt svaga och dör.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

The Poacher

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 28 dec-12 kl 10:38 »
Jag tror mig veta vad som hänt/gått fel. Era synpunkter emottas tacksamt.

Jag kläckte fram dem på rätt sätt (uppenbarligen 27 kycklingar av 32 befruktade ägg).
De blev små dunbollar rätt snabbt.
Jag flyttade dem till en kaninbur med ett värmetak, det var här det gick snett tror jag. Gissningsvis blev det inte varmt nog av värmetaket utan de frös. De kröp ihop i en hög, trängdes och bajsade på varandra. Dunbollarna började se lite kletiga/blöta ut.

Jag gissar att de blev nedkylda, fick lös avföring och sedan de där otäcka symptomen när de välter, ligger och rycker osv. Nu har jag dem i en stor plastlåda med lock. Hål i locket för en lampa och sedan en flisfilt över ungefär halva lådan. Tempen ligger på över 33 grader, det varierar lite. Men detta kom alltför sent för de flesta. Två stackare återstår, varav en har lite  dålig balans, vilket var ett av de första tecknen på att det var på väg åt skogen...
Så lärdomen är att det är viktigt att hålla sig till "reglerna" när man hanterar så pyttesmå djur. Nedkylning går förmodligen snabbt som ögat när kroppsvikten är tre gram...
Tror det  lutar åt nya ägg och ny kläckning...

Linkoso, dina synpunkter emottas extra tacksamt då jag läst många av dina  inlägg  och de verkar vara mycket faktabaserade/erfarenhetsbaserade och mindre tyckande  ;).

Prästgårdshönan

• Uppland
    • Höns och pelargoner på Haga
« Svar #11 skrivet: 28 dec-12 kl 11:02 »
Tror du är inne på rätt spår om vad som gick fel!

Min första vaktelkläckning för tre år sedan gick som på räls med 19 vaktelbebisar av ca 25 ägg (skicke-ägg). Alla överlevde och blev vuxna! Så jag tänkte att detta var ju inte så svårt, vad snackar alla om att det skulle vara så problematiskt???

Nästa kläck blev precis som ditt, eller snäppet värre- alla dog inom en veckas tid. Egna ägg var det med god befruktning dessutom. Hade precis som du köpt ett nytt värmetak som de klämde ihop sig under. Det blev troligtvis ej tillräckligt varmt och dessutom trångt. Börjar de få problem är det svårt att vända...

Som Linkoso säger så är nästa problem om de ej fattar var mat och vatten är eller av nån anledning ej börjar äta och dricka på ca 3-4:e dagen.

Mina tips är således:

Låt dem vara kvar i kläckaren så länge som det går, minst 1-2 dygn. I kläckaren har jag en frotte-tvättlapp så att de får med sig benen på en gång och inte halkar omkring. (De som ej får ordning på benen från början svälter ihjäl efter några dygn)

Har dem därefter i en hamsterbur (en sån med plast-tak och galler-öppning högst upp). Blir som en vaktel-kuvös  ;)! En frotte-handduk i botten (så att de får bra fäste och ej försöker äta spån) som bytes varje dag. Värmelampa ovanför så att det blir rejält varmt och de ej behöver ligga i en klump på varandra. Första tiden har jag dem inomhus där temperaturen är någorlunda jämn. Höj lampan vartefter så de vänjer sig.

Se till att de har rent vatten, brukar ha ett fat med spelkulor i glas så de ej trampar i vattnet, alternativt en vattenbehållare avsedd för vaktlar med extra smal springa.

Mortlar kalkonstart eller mixar i mixer så det blir som ett pulver.

Låter kanske löjligt men försök lära dem att dricka och äta. Visa dem på dag 2-4 var vattnet och maten är genom att snabbt doppa näbben i det. Börjar ett par äta och dricka så följer de andra snabbt efter. Håll koll på om de börjar äta/dricka, speciellt viktigt runt dag 4.

Och när de vuxit och ska ut- se till att inga vattenbehållare eller dylikt finns- sist hade jag 10 femveckors vaktlar som var redo att flytta ut och så fanns ett betongfat med vatten då det varit höns i deras utehägn innan. Vad händer- jo de ligger alla drunknade i fatet på morgonen.  :P. Tänkte liksom inte på det....

Ge inte upp, du har redan skaffat dig massor av (tråkig) erfarenhet som gör att du kan lyckas mycket bättre nästa gång!

Prästgård från 1700-talet som bebos av 2 vuxna, 4 små gossar, 2 hundar, 3 katter, okänt antal kaniner, hönor och ibland vaktlar, ankor och kalkoner.

The Poacher

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 28 dec-12 kl 11:15 »
Tack för bra svar Haga-Hönan!
Femveckors som drunknar?!! Det hade jag inte trott. Jodå, jag brukar doppa näbben i vatten för att visa dem, kycklingar såsom med hönskycklingar.
Vill verkligen får detta att funka, gillar inte att misslyckas  >:(

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #13 skrivet: 28 dec-12 kl 11:55 »
Ett tips är att även kläcka fram några hönskycklingar samtidigt (får gärna kläckas dagen före) av en liten ras.. (3-4st)
Som sen får bo med vaktelkycklingarna.. hönskycklingarna brukar vara bättre på att äta och dricka och lär då vaktelbäbisarna hur man gör... oftast även bättre på att röra sig mellan värme och mat/vatten.. blir lite som "hönsmammor" åt de små..

Om det är en stor hönsras så får man ev. skilja dom åt efter några veckor då storleksskillnaden blir för stor..
men då kan vaktlarna redan allt de behöver..  ;)
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 28 dec-12 kl 21:15 »
Jag vill bara säga att värmetak fukar fint till vaktlar men det måste st riktigt lågt, typ 3cm ovanför frottéhandduken.  Jag har själv kläckt fram flera hundra vaktlar med värmetak men jag har alltid vaktlar inne i huset de första 5-10 dagarna beroende på årstid och dom bor i en bur med plastsidor och bara lite galler i taket. Dödligheten brukar vara låg men jag har alltid varit noga med att det ska vara torrt i buren. Vatten har jag till nykläckta i en tom Creme fraiche burk med lock som står upp och ner som en höns vatten automat. Jag har gjort ett litet hål (typ 2mm) i burkens kant så vattnet sipprar fram i skåran. På en sådan burk är vattenskåran precis så bred att dom dricker men inte kan kliva i det. När vaktlarna är ca 5 dagar får dom vatten i marsvinsvattenflaskor.

Jag har heller aldrig hållit på att mecka med kokta ägg och annat hemlagat utan har kört med kalkongöd som finfördelats i matberedaren den första tiden.

Trist med dina vaktlar men det blir säkert bättre nästa gång nu när du har lärt dig hur viktigt det är att dom har torrt och varmt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Poacher

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 29 dec-12 kl 11:56 »
...en sak till som kan bidraga  till lösning av mysteriet med de döda vaklarna. Många av dem fick stora  bajsklumpar i rumpan.  Jag vill minnas att  det betyder lös avföring sannolikt pga av kyla. Så är  det väl med hönskycklingar, right? Borde vara samma med vaktlar.
När man försöker  tvätta bort  bajsklumpen så blir ju hela fågeln blöt hur försiktig man än är... jag gissar att även om den kvickt  får komma ned i värmen i  lådan igen så påverkar det negativt.
Så för kall ger löst bajs som ger bajsklumpar i baken. När man tar bort det blir de blöta vilket ger nedkylning... och så börjar  det om igen...
Kan jag ha rätt?
En riktig  dödsspiral i så fall  :-\ :o

The Poacher

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 02 jan-13 kl 17:15 »
... en kvar... Bara  Erland överlevde och han har en bajsklutt av rang i baken. Jag har tvättat honom flera gånger i rumpan men han verkar inte ha någon fart på outputen. Allt verkar bli hängande där bak. Tänkte posta en bild med det ser för  illa ut...
BTW, deras bajs stinker verkligen!!! :-X

Smajsan

• -
« Svar #17 skrivet: 03 jan-13 kl 13:46 »
Ja de luktar inte godis  ;) Jag hade mina inne tills de blev 5 veckor,för det var över 20 grader kallt ute.
Och det var skönt att få ut dom i hönshuset när tupparna börjar att gala.Och lukten inne blev mycket mer behaglig  :-X Jag gjorde rent 2 ggr / dygn men det stank ändå.
Hoppas nu Erland klarar sig fint,så kan han kanske vara "hönsmamma" till de nya små du kläcker.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser