Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baklastare?  (läst 10623 gånger)

muffman

• Gäst
Baklastare?
« skrivet: 24 dec-12 kl 09:05 »
Jag är nu i behov av en snöskottare och funderar på att köpa en baklastare. Finns det någon med erfarenhet av dessa? Eller rentav har en till salu?
Jag har tänkt mig en runt 50 tusen.

Haglund

• Värmland
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

muffman

• Gäst
SV: Baklastare?
« Svar #2 skrivet: 24 dec-12 kl 11:10 »
jo jag har tittat på blocket, ska börja ringa men vill ha utlåtanden om bra och dåliga sidor. Men tack ialla fall.

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 dec-12 kl 12:34 »
Menar du bra och dåliga sidor med maskintypen som sådan?

Det är ju en jädra råttfälla att jobba i, framkomligheten sådär, men när man lärt sig tekniken så funkar det hyfsat. Dom är lätta att hamna i diket med.

Bra är ju att det är en rejäl lastare som lyfter massor.

Jag tycker ju alltid att 50 000 för en så gammal maskin är en hiskelig massa pengar, men dom står ju konstigt nog högt i pris.

Jag förmodar att du har nån anldening till att vilja ha just en sån, och inte en vanlig traktor med lastare?

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #4 skrivet: 24 dec-12 kl 13:54 »
Jag har en BM 621, första året jag ägde den hade jag en vikplog i lastaren, det satt halvslitna piggkedjor på drivhjulen men jag kom aldrig överens med den, om man släpte ner plogen och använde flytläget drog det för dåligt i uppförsbackarna, om man lyfte lite så blev det snö kvar eller så ställde den sig på bladet
och slirade när det var ojämt å de är det överallt märker man.
Som Existens påpekar så åker man lätt av vägen, eftersom den styr bak så går ju styhjulet nämare diket när man styr för att komma ifrån diket, om det då går över kanten drar det lätt med hela maskinen.
Men om man använder skopan för att röja av en gårdsplan är den suverän för sikten framåt kan man ju inte klaga på (jag kör utan dörr ;D).
En annan nackdel är att med slitna industridäck och 7 tons vikt så drar den ju inte ett skit, samma med styrhjulen som ju är aldeles för smala, ska man utanför vägen när det inte är torrsommar måste man ha bogserhjälp nära för det behövs ofta, hade en BM 646 traktorgrävare som ju har´samma drivlina men fyrhjulsdrift och den var likadan men med den kunde man hjälpa sej med grävaggregatet. Många gamla BM maskiner lider av för hög vikt i föhållande till däckbredden.
Sikten bakåt är dålig och det är lätt att köra på något eftersom man inte ser styrhjulen när man sitter ner och bakändan sveper ju när man svänger.
Tiltvinkel på lastaren är också ett problem, man måste lyfta skopan över hytten för att få bra tippvinkel, detta visar sej även vid körning med balklämma.

På plussidan har vi sikten framåt, lyftkraften och fabrikatet, Volvo BM är ju byggda som en stritsvagn, de tål nästan vad som helst.

Alla dessa problem går ju att lära sej att leva med men behöver man inte lyftkraften så är en traktor med lastare mycket bättre och för snöröjning på väg en 4wd traktor med frontmonterat blad oslagbar.
Om du vill läsa på mer om baklastare kan jag rekomendera http://hem.passagen.se/baklastaren/index.html
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 24 dec-12 kl 16:49 »
Efter att ha pratat med en gubbe som var med då baklastaren gick i produktion, och även sett gubben i aktion så vill jag påstå att man kan uträtta fantastiskt mycket med en baklastare. Men man ska ju vara medveten om att det är en lastmaskin, gjord för hårda och släta ytor i tex grustag,på industriplaner mm. 
Det är ingen terrängmaskin. Däremot bra att skotta större ytor där man behöver lägga snön i hög.
En mindre väg eller plan med utrymme runt är ju enklast med traktor med blad, eller slunga om man bor där det är mycket snö.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

muffman

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 dec-12 kl 20:48 »
Jag har tittat efter vanliga jordbrukstraktorer med lastare också, men jag vet inte... Lyftkraften är ju inte mycket att hänga i granen. En fyrhjulsdriven bonntraktor är inte direkt gratis heller och helt klart är det ballare med en lastmaskin ;D

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 dec-12 kl 22:19 »
Säger nog som någon tidigare skrev, för snöröjning är de inte optimala.. Men balhantering på ladugårdsbacken och på fältet, lasta dynga/grus osv tycker jag de är förbannat bra..

Men skulle jag köpa en lastare skulle det bli en midjestyrd, det är en allroundmaskin.. Dock tror jag det kan bli svårt att hitta en för 50 000 utan en god portion tur.

Temeriaire

• Småland
« Svar #8 skrivet: 24 dec-12 kl 22:31 »
midjestyrt kan man i princip räkna med minst 100 loppor för ett repobjekt.

muffman

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 dec-12 kl 23:31 »
Midjestyrt är bara en våt dröm, hur dyrt som helst. Jag tror även att reparations kostnaderna får andra dimensioner.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 26 dec-12 kl 22:22 »
Jag är nästan uppväxt i en baklastare ock jag tycker de är helt otroliga maskiner! pålitliga, starka ock bra på alla sätt!
visst hytten är liten men man lär sig snabbt var man har gränserna, ett bra tips är att titta på däcken när man backar nära saker, då vet man exakt var man är. de är lättkörda.

ska du skotta snö kan du strunta i snöblad ock använda en stor snöskopa istället,  den är enklare att lära sig köra med ock billigare samt att du kan använda dem året om. t e x ved ock skrot/gödsel
ska du gräva ock köra grus bör du skaffa en planskopa som är mindre ock starkare ock bättre lämpad för ändamålet.
skotta i nedförsbacke så har du tyngden till hjälp, ock har du snökedjor är det ett oslagbart koncept:) skaffa kedjor.

med pallgafflar kan du bryta ock bära sten ock timmer mm, med en balklämma kan du ta rundbalarna till nya höjder.

att jämföra lyftkapaciteten med en liten jordbrukstraktor är som natt o dag! hydraulpumpen på en baklastare är ordentligt tilltagen ock näst intill outslitlig vad jag vet, själva lyften är urstark ock tål hårda tag.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 26 dec-12 kl 22:30 »
jag tror du kan göra en bra affär för de pengarna, sen om du måste skaffa en vanlig traktor så behöver den ju inte ha lyft vilket gör traktorn billigare:)

men om du ska ha en bra jordbrukare kanske den här skulle vara något, lite dyrare men mkt bra tror jag.
 http://www.blocket.se/blekinge/Boksluts_traktor_BM_500_44545723.htm?ca=4&w=3
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....

muffman

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 dec-12 kl 23:39 »
Jo jag tror det blir en baklastare, ska och titta på två i morgon. Vanlig traktor att skutta runt med i skogen, plöja osv har jag redan men inte bra nog att ploga med. Den har heller ingen lastare.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 31 dec-12 kl 23:33 »
Hur gick det? blev det nått..

muffman

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 jan-13 kl 09:06 »
Ja det blev en alldeles förtjusande 218td. Jag är helt förälskad och okynnes kör runt och fixar allt som kanske inte behövdes men var svårt att låta bli. Skottar gödselstack, plogar snö åt fåren osv. Det enda felet är att jag skulle köpt den för tio år sedan.
Grannen kom över och lovsköng maskinen och sa att snösmältningen verkar vara min största fiende ;D
Idag ska jag uppgradera henne med en växelströms generator så det blir ordentligt laddat även på tomgång.
Tack för alla synpunkter och råd.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #15 skrivet: 01 jan-13 kl 19:15 »
Tack för alla synpunkter och råd.
Du lyssnade ju inte ;D
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

blizzard

« Svar #16 skrivet: 01 jan-13 kl 20:15 »
Gratulerar dig för en fantastiskt maskin för dig...
Jag har kört mycket baklastare och även midjestyrda maskiner för den delen.
Det ingen annan maskin hittils lyckats bättre an baklastaren är styckegodshantering.Pallar med pallgafflar,det är som att sitta på första parkett.Helt underbart.
Midjestyrda maskiner har sina fördelar,tänk dig att du har en kranbom och håller på att montera takstolar.
Kompisen ropar åt dig 30millimeter år tex höger,du vrider ratten lite åt höger.Sakta sakta sedan ropar polaren,perfekt...
Utan midjestyrning hade du måsta ta om hela lyftet.
Det finns fördelar och nackdelar med allt...

muffman

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 jan-13 kl 05:40 »
mwson, jag gjorde som vanligt och tolkade det till något positivt ;D

Jo det klart att det finns fördelar med midjestyrning men jag har inte råd är bara en fattig torpare :-[ Med en dyrare maskin måste jag köra in en massa pengar och det har jag inte ambitioner till.

Temeriaire

• Småland
« Svar #18 skrivet: 02 jan-13 kl 08:16 »
Om du är helnöjd så har du ju hittat rätt maskin! Och Jag håller med om att en 218 är fantastiskt användbar.
Bara att gratulera!

Mårten

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 03 jan-13 kl 00:43 »
Hej!
Har läst vad ni skrivit och måste hålla med om att en midjestyrd lastmaskin hägrar.....
men jag har en liten H10:a från slutet av femtiotalet.
Före den hade jag en BM Viktor med Ålölastare.
Nog fan är H10:an en utveckling i rätt rikttning. Fast man sitter ju där man sitter när gafflarna är en bit uppe - då behövs en kompis som lägger på slingan och man drömmer genast om en midjestyrd lastare med ingång från sidan.
Allt styrs ju av pengar och en H10 eller 218 klarar massor - dessutom kan man klara många reparationer själv - om dom kommer - förlåt - jag menar när dom kommer.
Jag rekomenderar alla som gillar baklastare att gå in på youtube.
Slå bara in - H 10 - så kommer en original BM reklamfilm upp. Se den och le.
Särskilt när föraren vigt hoppar ut och byter redskap. Alla som är mer än 190 cm långa förstår vad jag menar. Är själv 192 cm och inte smalast på mitten.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser