Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv i hönshus  (läst 8209 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Golv i hönshus
« Svar #20 skrivet: 25 dec-12 kl 15:01 »
Varför denna brandsäkerhetsnoja i ett litet hönshus?

För där är dammigt, trångbott, förhoppningsvis väldigt torrt, och med inneboende som har möjlighet att riva ner saker och ting från tak till golv i tre dimensioner, skulle jag tro.
« Senast ändrad: 25 dec-12 kl 15:04 av Henrik Petersson »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 25 dec-12 kl 15:12 »
För där är dammigt, trångbott, förhoppningsvis väldigt torrt, och med inneboende som har möjlighet att riva ner saker och ting från tak till golv i tre dimensioner, skulle jag tro.

Jo och sätter nån fyr därinne, så gör några gipsskivor på väggarna ingen större skillnad. Poff..

Lägg krut på säker el skulle jag säga.

Neon Knight

• -
« Svar #22 skrivet: 25 dec-12 kl 16:18 »
Beträffande el, brand och hönshus: jag undrar om inte den enklaste, billigaste och mest brandsäkra värmekällan skulle vara en vanlig slangvärmare monterad utanför hönshuset och kopplat med självcirkulation till ett litet element på insidan.

Lillbonden

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 25 dec-12 kl 16:26 »
Jo och sätter nån fyr därinne, så gör några gipsskivor på väggarna ingen större skillnad. Poff..

Lägg krut på säker el skulle jag säga.

Jag vet inte din bakgrund men jag har varit med inom lantbruk i många år. Inget småskalligt hemmabruk som jag med mina höns,utan större där man livnär sig på verksamheten, animalieprodukrion och växtodling.Och då har jag även varit med och byggt och varit på olika träffar t.ex Säkert Bondförnuft. Då har man använt gips till att bygga brandväggar mellan t.ex. två olika byggnader, verkstad och höskulle eller lagård. Jag kommer speciellt ihåg att Säkert Bondförnuft visade filmer med brandväggar av just gips.

Men nu i mitt fall så ska ju inte jag bygga så att det blir absolut oantändligt utan jag ska bygga så att det blir lite mera hinder för elden att fara fram.

Jo men säker el har jag redan och kommer även att ha till nya hönshuset. Och en brandsläckare ska jag kunna skaka fram någonstans.

Ha det bra

Mvh Daniel

skogsbonne

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 25 dec-12 kl 17:46 »
Hur skulle det kunna ta eld i ett hönshus

Lillbonden

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 25 dec-12 kl 20:08 »
Även fast jag inte har nämnt de så får man tänka lite själv. Vissa har ju en värmekälla, och även fast man har godkänd värmekälla kan det bli elektriska fel och börja brinna.

Mvh Daniel

skogsbonne

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 25 dec-12 kl 20:16 »
jag har aldrig hört att någons hönsnus har börjat brinna men

Lillbonden

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 25 dec-12 kl 20:42 »
Nej det är ju inget som händer dagligen precis men det har hänt alldeles för många gånger. Men strunt samma har man jordfelsbrytare ska det mycket till att det ska brinna.

Men det var ju inte det vi skulle diskutera i den här tråden.

Mvh Daniel

Broberg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 25 dec-12 kl 21:16 »
Men det var ju inte det vi skulle diskutera i den här tråden.

Mvh Daniel

Nä, hehe. Föredrar betong i alla fähus. Nummer två är jordgolv. Något tre finns nog inte.

Lillbonden

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 25 dec-12 kl 22:14 »
Jo det kan jag hålla med om men att gjuta i en friggebod eller stuga, beror på vad jag får tag på, tycker jag verkar lite dumt. Men skulle jag slå upp ett hönshus själv skulle jag definitivt ha betonggolv.
Men här man impregnerat virke eller träskiva med fuktspärr så håller nog det j*vligt länge.

Mvh Daniel

Byracka

• -
« Svar #30 skrivet: 25 dec-12 kl 22:27 »
Minerit finns som både vägg- och golvskiva är obrännbart, fukttåligt och går att putsa om man så önskar.

Lillbonden

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 26 dec-12 kl 17:49 »
Ja juste men de är ju dom som är så rackarns dyra :-\
Jag får se någonting ska jag nog knåpa ihop :)

Mvh Daniel

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #32 skrivet: 26 dec-12 kl 19:42 »
Bygger man ett hönshus med betonggolv, väggar av uppmurade lecablock och ett tak bestående av järnvägsräls och takplåt så är det brandsäkert. Naturligtvis ska man inte koppla in el i hönshuset.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Lillbonden

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 27 dec-12 kl 06:22 »
Ja det har du rätt i Stellan, men ett så stort projekt vet jag inte om jag kommer ha tid med. Får se här efter all snöröjning om man vaknat upp igen och då börjar ju vårbruket istället :)

Mvh Daniel

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #34 skrivet: 02 jan-13 kl 22:33 »
Jag har också en bod som ska göras om till hönshus så fort vårt nya garage är klart :D

Där kommer jag förmodligen ha plast matta som golv..

melongurka

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 26 jan-13 kl 10:03 »
Ni som lagt in plast/våtrumsmatta behåller ni underlaget som det är eller förbättrar ni med något. Jag har idag en plastmatta liggande på trägolv i boden och vill få en bra funktion, tacksam för svar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #36 skrivet: 26 jan-13 kl 11:23 »
På den del som byggdes om lade vi frigolit som isolering och formplyfa över.
Lättstädat.
Hedemorahöns

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 26 jan-13 kl 11:40 »
Ni som lagt in plast/våtrumsmatta behåller ni underlaget som det är eller förbättrar ni med något. Jag har idag en plastmatta liggande på trägolv i boden och vill få en bra funktion, tacksam för svar.
Jag byggde nytt så det blev golvspånskivor under plastmattan. Måste ju vara slätt i alla fall, har man ojämna bräder exv. kan jag tänka mig att mattan kan skavas sönder, men har man bra bärighet på underlaget borde det väl räcka att lägga nån tunn skiva exv. masonite under, och se till att få skapligt jämna skarvar?

melongurka

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 26 jan-13 kl 17:42 »
Masonite duger ju gott om man inte lägger ny matta på den gamla.

Hönapönan

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 06 feb-13 kl 22:01 »
Ja det undrar jag med..
Vi ska göra i ordning en gammal oisolerad trädbod, den ska givetvis isoleras till sommar/vinterbostad för hönsen ;)

Men golvet
*ska man ta bort brädgolvet och cementgjuta eller fylla till gjordgolv?
* eller ska man lägga skiva ovanpå brädorna och lägga in plastmatta?
*ska det vara golvbrunn i så man kan spola ut vattnet vid storstäning?
*ska det inredas som ett våtutrymma så det bara är att spola av och ut med..
*vilket är bäst, vi kan ju välja från början...

C
En glad familj på landet som just blivit med kanin och
...drömmer om höns i trädgården!

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 2 användare
Anders Flix, Robert Magnusson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser