Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv i hönshus  (läst 8241 gånger)

Lillbonden

• Uppland
Golv i hönshus
« skrivet: 23 dec-12 kl 13:56 »
Hej hönsvänner! 
Till våren har jag tänkt köpa någon sort av isolerad stuga/friggebod eller liknande till mina hönor. Då hade jag tänkt och klä in vägar och tak med gipsskivor, så jag får det brandsäkert, och sen någon tunnare träskiva som jag kan slamfärga. Och det är nu vi kommer till problemet, golvet, vad ska jag göra åt det för att det ska klara fukt och liknande?

Ha det bra!
Daniel

skogsbonne

• Värmland
SV: Golv i hönshus
« Svar #1 skrivet: 23 dec-12 kl 19:06 »
jag har vanliga trä golv i hönshusen och på vintern är det cement golv i ladugården

nandi1

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 23 dec-12 kl 19:31 »
Jag har lagt in en tjockare plastmatta, den går upp en dm på väggen. Har ej limmat den men använde en del spik (pappspik)  :-[
Wannabe bonde som är på väg till en gård med självhushållning <3

Lillbonden

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 23 dec-12 kl 19:48 »
Blir inte plastmattan väldigt hal när det kommer vatten och gödsel på den?

nandi1

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 23 dec-12 kl 20:50 »
Nej, inte ens på vintern. De har ju även ett lager med spån som de (och jag ) får fäste i. Deras hus är en liten stuga på 15 km2 med "riktigt" golv under som jag sedan har vattensäkrat. Vi har haft det så nu i snart 5 år och jag är myckat nöjd, lättstädat är det åxå  o:)
Wannabe bonde som är på väg till en gård med självhushållning <3

Minimika

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 23 dec-12 kl 22:33 »
Jisses nandi1! 15 km2!! Det var ett rejält hönshus!  ;)

Jag har plastmatta, limmad bara längst väggarna. Den går ca 15 cm upp på väggen. Upplever inte att det blir halkigt då det ligger strö på!

Lycka till!

Lillbonden

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 24 dec-12 kl 00:05 »
Tack för svaren :)
Här iaf något att tänka på om jag inte hittar något annat.

Mvh Daniel

Sågaren

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 24 dec-12 kl 00:17 »
Jisses nandi1! 15 km2!! Det var ett rejält hönshus!  ;)

Jag har plastmatta, limmad bara längst väggarna. Den går ca 15 cm upp på väggen. Upplever inte att det blir halkigt då det ligger strö på!

Lycka till!

tänkte samma tanke där ligger även parlamentet i bukarest i rumänien ilä inte dåligt att ha världens största byggnad som hönshus för att inte snacka om tomtten det är placerat på hahaha
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Sågaren

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 24 dec-12 kl 00:18 »
det finns även spånskivor som klarar fukt man kan måla på dom oxså.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 24 dec-12 kl 00:19 »
Enligt vissa är jordgolv det bästa golvet.

Jag minns att jag har läst att det är det, men jag minns inte varför det skulle vara det. Dock kan jag spekulera: Jag antar att det aldrig kommer bli fuktskadat, är rätt säker på att det är brandsäkert, och tror att det bör vara varmare än upphöjda, oisolerade golv på vintern. Höns kan krafsa i det och hitta småkryp.

En stor nackdel är att rovdjur kan gräva sig in, men det borde gå att lösa med nedgrävda nät på sidorna. Om jag ska spekulera vidare kan jag tänka mig att det sprider mycket fukt till väggarna och taket.
« Senast ändrad: 24 dec-12 kl 00:30 av Henrik Petersson »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 24 dec-12 kl 07:32 »
och har man jordgolv så är jag ganska säker på att det inte kommer vara maskar mm i den jorden för den är kall och det finns inget att äta

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 24 dec-12 kl 08:19 »
Inte gips i hönshus  :-\ Satsa istället på att ha godkänd el, ventilation & värme (om du behöver värme) om du vill minska risken för brand.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lillbonden

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 24 dec-12 kl 19:56 »
Inte gips i hönshus  :-\ Satsa istället på att ha godkänd el, ventilation & värme (om du behöver värme) om du vill minska risken för brand.

Varför inte gips hos höns?

Mvh Daniel

Neon Knight

• -
« Svar #13 skrivet: 24 dec-12 kl 20:09 »
Varför inte gips hos höns?

Mvh Daniel

Kanske för att det påstås att hönsen hackar på gipset. Jag hade gips i mitt första hönshus och det var utmärkt.

bengarn

• Blekinge
    • Kullarps äoch fä
« Svar #14 skrivet: 24 dec-12 kl 20:53 »
Fuktspånplatta som nämdes innan (v313 är beteckningen på den)! Funkar bra på både golv , väggar o tak. Lätt att hålla rent, o en glatt och tålig yta!Minkfarmarna här hemma använder den utomhus och den håller längre än vanligt trä!
 Dock inte så lätt att få tag i och den kostar lite mer också.
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/

Lillbonden

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 24 dec-12 kl 22:52 »
Jaså ni menar så men jag ska ju ha en träskiva utanpå gipset :)

Mvh Daniel

W. B

• Danmark
« Svar #16 skrivet: 25 dec-12 kl 01:28 »
Jaså ni menar så men jag ska ju ha en träskiva utanpå gipset :)

Mvh Daniel

Vad ska du med gipset innanför träskivan till?
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Lillbonden

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 25 dec-12 kl 14:46 »
Hörrudu de var en sak jag ju inte hade tänkt ut riktigt. Tanken var brandsäkert, men då brinner ju träskivan istället. Och att det blir väl inge bra att blöta ner gips.
Jag får leta upp nå annat som är brandsäkert som man måla på.  :)

Mvh Daniel

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 25 dec-12 kl 14:52 »
Varför denna brandsäkerhetsnoja i ett litet hönshus?

Xoot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 dec-12 kl 14:57 »
Om det måste vara hypersäkert så borde du överväga betong både väggar och golv. Taket är nästa problem.
Annars är hygglig elektronik, bra brandvarnare och tillgängliga släckare en god investering..

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser