Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att färga fårull i rödbetsvatten gick inte  (läst 4101 gånger)

LenaWB

  • Inlägg: 74
    • Uppland
Att färga fårull i rödbetsvatten gick inte
« skrivet: 21 dec-12 kl 10:52 »
Tyckte jag fick en fin idé i samband med att jag nu kokar rödbetor. Varför inte färga in lite av den vita ullen jag har och nålfiltar med. Sagt och gjort - ullen har legat över natten i kokspadet - men den är lika vit och fin som förut. Snopet...
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Att färga fårull i rödbetsvatten gick inte
« Svar #1 skrivet: 21 dec-12 kl 10:59 »
Ja det var ju lite otippat? Rödbetor har ju annars en benägenhet att färga av sig på ALLT, så att inte ullen tog åt sig var ju lite snopet som sagt:)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Att färga fårull i rödbetsvatten gick inte
« Svar #2 skrivet: 21 dec-12 kl 11:10 »
Jag är inte så kunnig på växtfärgning men kan det vara så att ullen fortfarande har en fet film över sig så färgen inte fäster? Farmor växtfärgade massor när jag var barn och jag har bestämt för mig att hon först hade ullen i någon form av lut och efter färgning i något annat fixerings bad. Men som sagt det är minnen från barndomen så några detaljer minns jag inte. 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Att färga fårull i rödbetsvatten gick inte
« Svar #3 skrivet: 21 dec-12 kl 16:12 »
Ullen måste vara betad för att ärgen ska fästa, de metoder jag provat är mad alun och vinsten.
Rödbetor är inte som andra växter att bara göra ett avkok och sen färga med det.

Här finns beskrivet hur man gör med rödbetor http://school.chem.umu.se/Experiment/8


Hälsningar från torpet.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Att färga fårull i rödbetsvatten gick inte
« Svar #4 skrivet: 21 dec-12 kl 18:11 »
Tack för att du lade ut länken med växtfärgning här kanka, så vem som helst kunde ta den. För ca 40 år sedan gick jag en kurs i växtfärgning och har sedan inte färgat något. Jag minns att vi färgade just rött, som det inte finns så mycket av. Vi använde Corcenill (vet inte hur det stavas) ett slags löss tror jag men det blev ingen klarröd färg. Men nu på gamla dar har jag tänkt att lära mig göra en del med ull. Jag har alltid gillat materialet ull och klläder av ull men inte haft tid (?) att lära mig använda ullen.
Åsenfår, hundar och katter

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Att färga fårull i rödbetsvatten gick inte
« Svar #5 skrivet: 21 dec-12 kl 22:12 »
Vi använde Corcenill (vet inte hur det stavas) ett slags löss tror jag men det blev ingen klarröd färg.
Jag har en påse koschenill hemma som jag fått från en kvinna som köpte det i peru och det blev klarrött när jag färgade det. Jag betade det med alun innan så det skulle fästa och det gjorde det.
Det roliga med koschenill är ju att det är samma färgämne man använder när man färgar godis och yoghurt rött. I usa finns det butiker som inte saluför produkter som har sådana färgämnen i sig, men i Sverige finns vad jag vet inga sådana butiker. Dannon yoghurt är färgad med koschenill, eller karminsyra som det heter på livsmedelspråk.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Att färga fårull i rödbetsvatten gick inte
« Svar #6 skrivet: 28 dec-12 kl 20:29 »
I usa finns det butiker som inte saluför produkter som har sådana färgämnen i sig, men i Sverige finns vad jag vet inga sådana butiker. Dannon yoghurt är färgad med koschenill, eller karminsyra som det heter på livsmedelspråk.

Idag var karminsyra svaret på första frågan i "På spåret" på TV. Anmärkningsvärt att ingen av de tävlande kunde svaret på frågan!

LimJans

  • Inlägg: 8953
    • Dalarna
SV: Att färga fårull i rödbetsvatten gick inte
« Svar #7 skrivet: 28 dec-12 kl 20:40 »
Ullen måste vara betad för att ärgen ska fästa, de metoder jag provat är mad alun och vinsten.
Rödbetor är inte som andra växter att bara göra ett avkok och sen färga med det.

Här finns beskrivet hur man gör med rödbetor http://school.chem.umu.se/Experiment/8


Hälsningar från torpet.


Så bra att jag inte visste att det inte gick att "bara göra avkok och färga", det var nog därför jag lyckades efter att ha betat garnet....  :-[

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Att färga fårull i rödbetsvatten gick inte
« Svar #8 skrivet: 28 dec-12 kl 21:43 »
Så bra att jag inte visste att det inte gick att "bara göra avkok och färga", det var nog därför jag lyckades efter att ha betat garnet....  :-[

Har också provat "bara göra avkok och färga" det blir jättefint, men tyvärr håller inte färgen, den bleknar rätt snart.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

LenaWB

  • Inlägg: 74
    • Uppland
SV: Att färga fårull i rödbetsvatten gick inte
« Svar #9 skrivet: 01 jan-13 kl 12:52 »
Tänk vad mycket samlad kunskap ni bjuder på, gillar verkligen tonen på denna site oavsett forum. Tack !
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Att färga fårull i rödbetsvatten gick inte
« Svar #10 skrivet: 01 jan-13 kl 21:06 »
Nej, rödbeta funkar inte att färga textil med - det finns en del recept, men jag känner ingen som lyckats med dem.  :)

Vill man ha rött är krapp utmärkt att färga med - en gammal kulturväxt som man numera kan köpa i torkad form via t ex Gudruns Ullbod. Krapp ger en helt underbar röd färg, som är relativt ljusäkta dessutom.
Höns, stickning och pelargoner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 3 användare (1 dolda)
Rospigg, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser