Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Icke elektrisk fårsax  (läst 2501 gånger)

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
Icke elektrisk fårsax
« skrivet: 20 dec-12 kl 21:04 »
Har nu byggd klippbord efter ritningarna som Mona förmedlade. Jag har därefter klippt tovorna av nio tackor som vi köpte sent i år med en ergonomisk katastrof till handsax, köpt på grangården för 120 kronor. Det var inte så svårt eller tidskrävande som jag trodde det skulle bli, men riktig bra känns det inte i fingrarna. Nu funderar jag på om någon har erfarenhet av lite bättre modeller av handsax, och kan rekommendera någon modell och upplysa om åtarförsäljare innan jag ger mig på alla 30 till våren.
Vist är det "kärigt" med elektriska maskiner, men klippa 30 får med handsax har väl respekt med sig ;)
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Icke elektrisk fårsax
« Svar #1 skrivet: 21 dec-12 kl 09:26 »
Ja, det ger väl både respekt och ont i handen , kan jag tro ;D ;D ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Icke elektrisk fårsax
« Svar #2 skrivet: 21 dec-12 kl 09:51 »
Med den här:
http://se.lgprodukter.se/product.html/liten-handsax?category_id=32
klippte jag över 70 får och lamm två gånger/år innan jag köpte elsax.
Med klippstol och lite tålamod funkar det mesta :)
Den ligger riktigt bra i handen tycker jag.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gullregn

  • Gäst
SV: Icke elektrisk fårsax
« Svar #3 skrivet: 21 dec-12 kl 10:21 »
Sån har jag också,,funkar perfekt!
eftersom skären ligger omlott så funkar det faktiskt bra med en stenålderssax :)
jag körde i 2-3 säsonger,,men det gick såå långsamt,,jag har ingen talang för det här :)

har sen dess köpt en heiniger (?) en så som man kopplar på bilbateri eler mc fyrhjulingsbatteri,,
köra ut i hagen och koppla på batteriet och klippa,,suveränt :)

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Icke elektrisk fårsax
« Svar #4 skrivet: 21 dec-12 kl 18:17 »
Jag har också en sån sax som Charlotte visade och tyckte det gick bra att klippa med den. Men jag har bara klippt något enstaka får ibland med den. Jag blev trött i handen och fick ont i ryggen men jag tror att jag snart skulle ha tränat upp mig om jag klippt flera får. Innan var jag rädd för att jag skulle komma att klippa dem i skinnet men det var inte alls någon fara.
Åsenfår, hundar och katter

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Icke elektrisk fårsax
« Svar #5 skrivet: 22 dec-12 kl 21:56 »
I höstas struntade jag i att ta fram klippmaskinen utan skickade mina handsaxar till ett sliperi. Klippte alla 13 djur uppdelat på två dagar. Till slut gick det riktigt fort att klippa dem med handsax. Plus att det var mycket lugnare, för alla inblandade  ;). En sax är en proffssax i Sheffieldstål från LG men den har så svagt hjärta (tror jag att det kallades, själva fjädringsrundeln nertill) att bladen inte ville ligga emot varann på ett korrekt sätt. Det ordnade de dock på sliperiet, med tillägg att det kommer behöva göras om varje slipning. Den andra saxen köpte jag på loppis för en tia i somras och den är nu uppslipad och oljad och är hur smidig som helst att klippa med!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Icke elektrisk fårsax
« Svar #6 skrivet: 23 dec-12 kl 08:25 »
Var skickade du handsaxarna på slipning o vad kostade det?

Jag har ett gäng små gamla handsaxar som jag köpte på auktion, dom skulle behöva lite omsorg för att bli bra igen.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Icke elektrisk fårsax
« Svar #7 skrivet: 23 dec-12 kl 10:51 »
Lyckliga fårets skärsliperi. Googla på dem. Snabba och inte så fasligt dyra! Loppissaxen blev som ny igen, och gamla tiders kvalitetsgrejer håller ju bättre än moderna billiga massproducerade varianter.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Icke elektrisk fårsax
« Svar #8 skrivet: 23 dec-12 kl 13:24 »
http://www.lyckliga.nu/

att bladen inte ville ligga emot varann på ett korrekt sätt.

Derför muste man väre omhyggeligt med opbevaring av saksen.
Jag var engång på utstillning I Denmark . Kunne inte klip fordi en idiot havde taget fat i min saks och kastet i jorden som et kniv.  :o >:(
« Senast ändrad: 23 dec-12 kl 13:29 av renee d »

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Icke elektrisk fårsax
« Svar #9 skrivet: 23 dec-12 kl 16:31 »
Nej de måste ju förvaras på ett korrekt sätt. Jag förvarade min sax i det etui som den kom i, med en slags låsanordning som håller bladen låsta mot varann.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser