Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storköp/Säsongsvaror/Lagring  (läst 4672 gånger)

MagnusH

• Västergötland
Storköp/Säsongsvaror/Lagring
« skrivet: 18 dec-12 kl 13:41 »
Ja, var skall jag börja. För ett halvår sedan kunde jag knappt koka ägg, men har sedan dess haft tid att lära mig baka bröd och laga mat. Stapplande först - går fortfarande efter recept - men nu lite bätrre. Det är ROLIGT! I början handlade jag vajre dag precis efter recepter, men nu har jagh börjat bli snål.. eh sparsam! av mig. Kollar igenom reklambladen i storköpen runtomkring, och handlar där om det är något som ser billigt ut OM JAG HAR VÄGARNA FÖRBI. Annars går jag över till lokala ICA-butiken. Kött, mejerier och andra jordbruksprodukter köper jag bara svenskt.

Så nu lagar jag familjens mat till 75%, och bakar 90% av allt bröd vi äter. Två vuxna, två barn. Sparar rester, och äter dem själv till lunch eller gör lunchlådor. Gör ibland storkok och fryser in (tex ärtsoppa, mmm), men frysen blir fort full tycker jag.

Jag skulle behöva lite tips om vad man kan köpa i storförpackning och spara pengar på. Det finns ju julerbjudande nu på billig sill tex, men den kräver iofs kylskåp. Kaffe brukar man kunna få billigt. Köpte lagrad ost för 55:-/kg (vi är storkonsumenter), men borde köpt 4 ggr mer. Ost håller ganska länge. Mjöl och sådant går det ju åt, men det blir inte mycket billigare i stora volymer har jag förstått. Ej heller mjölk.

Ja, jag vet inte vad jag är ute efter egentligen? Tips på varor som man kan bunkra hemma till bra pris, och inte kräver kylförvaring (frys OK), och kanske framför allt NÄR oliak varor är billiga. Mellandagsrea på mat, finns det? Lite modern hushållskunskap kanske? Jag börjar från en låg nivå, men är på väg uppåt! :-)

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Storköp/Säsongsvaror/Lagring
« Svar #1 skrivet: 18 dec-12 kl 14:34 »
...men frysen blir fort full tycker jag.

Du får inte glömma att äta upp maten, också  ;)

Säsong - i affärerna här finns grönkål och brysselkål billigt nu. (...och mandariner och broccoli, fast det är importvaror). Efter jul brukar de rea ut alla smaskiga julostar.

Till nästa sommar/höst så plockar du bär, frukt mm och lär dig koka sylt  :) Relativt lätt, billigt och gott!
Landsflykting i storstan...

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2 skrivet: 18 dec-12 kl 15:35 »
Kolla upp vilka stormarknader i din närhet som sätter ner varor med kort datum till halva priset, går att få mycket billigare på det sättet. Koll på veckans reklamblad kan ge en del kap, vi brukar bunkra tex krossade tomater när de säljs *3 för 2*
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 dec-12 kl 15:59 »
Leta upp grannar som säljer gris/lamm/ko/höns slaktat och lär dig stycka.
Grann med mjölkbonde så kan du hämta där.
Till sommaren kan du odla i trädgården/kolonilotten eller handla grönt när det är billigt. Saftmaja är bra när du ska förvälla mycket grönsaker/rotfrukter.
Skotta väck lite pyntblommor från rabatten och odla grönkryddor, lika vackert, mycket godare  :)
Lycka till!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 18 dec-12 kl 16:07 »
Använd glasburkar och koka in maten i. Så får du mer plats i frysen. Jag tex gör oftast 4-5 liter köttfärssås åt gången. Köper köttfärs när det är kort datum och passa på pris. Den färdiga köttfärssåsen häller jag på burk och kokar in i ugnen. Sen förvaras burkarna i mitt skafferi. Håller hur länge som helst. Jag gör likadant med en hel del grönsaker, soppor osv.

Allt som i affären kan köpas på burk/glas kan du förvara-tillreda hemma på samma sätt. Mycket av det man odlar själv kan förvaras så här när det skördats.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 dec-12 kl 16:16 »
Använd glasburkar och koka in maten i. Så får du mer plats i frysen. Jag tex gör oftast 4-5 liter köttfärssås åt gången. Köper köttfärs när det är kort datum och passa på pris. Den färdiga köttfärssåsen häller jag på burk och kokar in i ugnen. Sen förvaras burkarna i mitt skafferi. Håller hur länge som helst. Jag gör likadant med en hel del grönsaker, soppor osv.

Allt som i affären kan köpas på burk/glas kan du förvara-tillreda hemma på samma sätt. Mycket av det man odlar själv kan förvaras så här när det skördats.
Kan du redogöra hur du gör vid in kokning i ugn  vore fint .

MagnusH

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 dec-12 kl 16:26 »
Man tackar, kort datum brukar jag leta efter men det är inte allt för mycket jag hittar på det. Och ofta är det specialprodukter som ändå inte blir billigare än "vanliga" liknanden produkter.

Tinna, tack, men att börja odla eget är ett lite stort steg just nu. tänkte börja med att lära mig ta tillvara och förvara lite emr först. Just nu kan man tex köpa potatis för 3:/kg på många ställen som lockvara. Det tycker jag är billigt. Vet inte vad potatisen går för nu om man köper två säckar hos en bonden? Köpte ett halvt lamm färdigstyckat, gott men inte blev det särskilt billigt.

Vi plockar en del bär och frugan gör saft och sylt, Har massa trattkantareller både i frysen och torkade på burk.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #7 skrivet: 18 dec-12 kl 16:40 »
Kan du redogöra hur du gör vid in kokning i ugn  vore fint .

Väl rengjorda glasburkar.I bland sköljer jag runt med Atamon eller en skvätt sprit. Häller upp det som skall kokas in i en varm burk (annars kan den spricka)

Har en plåt i ugnen med kant, häller på vatten och ställer burkarna där med locket på skruvat. Sätter ugnen på 120 grader ca och sen låter jag burkarna stå en 2-3 timmar och koka in. Man får laborera lite med tiden. Små burkar tar ju kortare tid men jag väljer att låta alla koka samma tid. Det som kan hända om de kokas för kort tid är att de inte uppnår rätt värme längst in i mitten av burken. Maten surnar eller jäser i skafferiet. Det står om inkokning i handboken har jag för mig.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

vindensbonig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 dec-12 kl 16:47 »
Väl rengjorda glasburkar.I bland sköljer jag runt med Atamon eller en skvätt sprit. Häller upp det som skall kokas in i en varm burk (annars kan den spricka)

Har en plåt i ugnen med kant, häller på vatten och ställer burkarna där med locket på skruvat. Sätter ugnen på 120 grader ca och sen låter jag burkarna stå en 2-3 timmar och koka in. Man får laborera lite med tiden. Små burkar tar ju kortare tid men jag väljer att låta alla koka samma tid. Det som kan hända om de kokas för kort tid är att de inte uppnår rätt värme längst in i mitten av burken. Maten surnar eller jäser i skafferiet. Det står om inkokning i handboken har jag för mig.
Tack  för svar .

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 18 dec-12 kl 16:49 »
Passa på att köpa KRAV-skinka när de rear ut efter jul. Gott till dina ärtsoppor.
Annars skulle jag försöka höra mig runt och se om man inte kan beställa storpack direkt från bonden.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

vindensbonig

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 dec-12 kl 16:52 »
Passa på att köpa KRAV-skinka när de rear ut efter jul. Gott till dina ärtsoppor.
Annars skulle jag försöka höra mig runt och se om man inte kan beställa storpack direkt från bonden.
Apropå skinka ja brukar köpa på  mig ett antal efter jul och göra i ordning för att sedan tärna ner och att sedan ha i gratänger mm

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 dec-12 kl 16:59 »
Käka ur frysen, kylen och skafferiet någon eller några gånger om året, annars är det lätt att förlora på gungorna vad man vann på karusellen.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 dec-12 kl 17:01 »
Kokar du skinkan bara, och sen tärnar?. Okej, om vi tänker oss julskinka och julopst som man antagligen kommer att kunna få billigt efter jul (20-30:-/kg). Hur mycket kan man rimligen köpa, utan att
behöva krysta till matlagningen innan den är bortom all ätandets gräns? Frysa in några liter riven ost är ju inte fel. Julskinka kokt kan man ha som pålägg men hållbarheten är väl sådär.  Koka
ärtsoppa är ett mycket bra förslag, har en ju en 10-liters rostfri gryta för detta ändamål. Skall bara hitta billiga ärter också...
Tror ni man kan förvara ärtsoppa i fryspåsar i portionsförpackningsstorlek? Annars blir det gamla glassburkar, men de tar lite väl mycket plats.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 18 dec-12 kl 17:03 »
Käka ur frysen, kylen och skafferiet någon eller några gånger om året, annars är det lätt att förlora på gungorna vad man vann på karusellen.

Håller fullständigt med dig, min andra hälft köper gärna lite udda saker som sedan blir liggande. Inte blir det lättare i och med att vi har en stuga också där vi är ganska ofta och har en del mat där.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 dec-12 kl 17:08 »
Brukar ugnsbaka mina skinkor  med senap och ägg på och en aning strö bröd tycker det blir bättre smak då sen så tärnar ja upp och fryser in i lagom stora påsar .

hajens

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 18 dec-12 kl 17:22 »
låter som Ge-Kås i Ullared är platsen för dig!
Vi ses inte där! ;D
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

MagnusH

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 18 dec-12 kl 18:40 »
låter som Ge-Kås i Ullared är platsen för dig!
Vi ses inte där! ;D

Alltid är det någon som tror han är rolig... Tröttsamt.

hajens

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 18 dec-12 kl 19:14 »
Alltid är det någon som tror han är rolig... Tröttsamt.

Vill man handla stort och billigt, ÄR det ett gångbart tips och kanske till och med det mest gångbara. Om du sedan tar det som ett skämt får stå för dig, men det tror jag inte de som handlar där gör. Jag tillhör dock inte själv de som varit där eller handlar stort på det viset.

Kanske du skall speca innan vilka tips du vill ha, så du inte tror folk skojar med dig när de besvarar din fråga på ett sätt som inte faller i din smak!
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

MagnusH

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 18 dec-12 kl 19:55 »
Jag ville ha stips om VAD man skall handla NÄR på säsongen. Jag tror faktiskt jag skrev det i första inlägget...

tinna.m

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 18 dec-12 kl 20:37 »
Tror du ska leta efter annan bonde att köpa kött av. Alla är inte dyra.
Eftersom ni är storkonsumenter på mjölk, gör det skillnad att köpa direkt av mjölkbonde, åsså smaken.. å grädden..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 1 användare
fyren

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser