Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kolla bajset, är lite rött i, ser ni som haft parasit om det såg ut så hos er.  (läst 4533 gånger)

Lolla

• Värmland
är det blod i bajset?
el kan det vara lite rött i ändå, kycklingen ligger bara på golvet, äter lite ibland men är inte pigg som vanligt.
mina andra höns är också dåliga i magen men dock pigga som vanligt.
har gett fil och havrekli nu också med lite kol i.

snälla hjälp mig... ska städa ur hela hönshuset imorogn hade jag tänkt, blir så blött å kletigt när de e lösa i magen.

Ta vara på livet

Nybo

• Västerbotten
http://chat.allotment.org.uk/index.php?topic=17568.0
i den här länken finns bilder på både normalt och onormalt hönsbajs.

TouchOfRed

• Skåne
Ibland kan det vara blodliknande delar i bajset, oftast normalt, bara en del av slemhinnan som kan följa med, inget farligt.
Men om din kyckling är sjuk och har blodig diarré kan det vara coccidos. Det är vanligare hos kycklingar än hos vuxna. Men är alla dina höns dåliga i magen, eller bara ungdjuren? Vad för de för något foder? Du skrev att du ska rengöra hönshuset, är det mycket skitigt där? Varmt?
Coccidier trivs nämligen väldigt bra i smutsig, fuktig miljö, t.ex. fuktig halm eller liknande. Vuxna djur är oftast så pass motståndskraftiga så de tål en viss mängd coccidier utan att bli sjuka. Kycklingar eller unga djur är mer känsliga. Ev. kan bara rengöring av hönshuset isf hjälpa för då rensar du samtiigt ut alla coccidier i miljön... Annars kan veterinär skiva ut medicin mot det.
Hoppas de blir bättre! *håller tummarna*
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

TuppenRut

• Västergötland
Jag tycker att du skall ta kontakt med SVA. Nacka kycklingen och skicka in till provtagning så får du svart på vitt vad det är eller inte (det är gratis).
Det finns allvarliga sjukdomar med symptom liknande de du beskriver bl.a. Hönstyfus. http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Bakteriesjukdomar/Salmonella/

Troligtvis så är det något inte fullt så allvarligt. Likväl så kommer SVA kunna ge dig besked om vad det beror på.

Lycka till!

Lolla

• Värmland
tack för alla svar  :D

kyckligen bor i vår extra dusch just nu, varmt å skönt med mat och vatten.

mina höns skiter löst i höns huset och det är en gammal lekstuga, så är inte så stort.
plockar ut bajs dagligen men nu när de e löst är det svårt, så det blir med blött där nu.
tycket inte det är nämnvärt väldigt varmt där inne nu, har värmalampa över vattnet så kan bli lite varmare pga det.

den kyckligen som är dålig nu är uppfödd ur ett ica eko ägg och de andra jag har är äckta hedemora och de har man ju hört är lite tåligare.

Ta vara på livet

Lolla

• Värmland
såg att det var en fråga om fodret de får, det är eko värp foder från svenska foder de får och nu får det också lite skalade solrosfrön.
Ta vara på livet

Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 2 användare
LimJans, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser