Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämplig temperatur i hönshuset för kycklingar?  (läst 2405 gånger)

flindra

• -
Lämplig temperatur i hönshuset för kycklingar?
« skrivet: 15 dec-12 kl 13:00 »
En av mina hönor är väldigt ruvningssugen. OM jag skulle låta henne ruva och det blir kycklingar, vilken temperatur bör jag hålla i hönshuset?

Jag har ingen möjlighet att hänga värmelampa i ruvnings/kycklingburen, men jag kan värma hönsrummet mer om jag vill. Men frågan är om jag är beredd att ta den elkostnaden, därav min fråga. Handlar det om att hålla +2 grader är det inga problem, men om de ska ha +21 grader blir det en helt annan femma!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Lämplig temperatur i hönshuset för kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-12 kl 13:18 »
Kan du inte köpa ett värmetak att ha i kycklingburen? Betalar sig på sikt om du ofta har kycklingar.

Går de med sin mamma skulle jag säga att det bör vara 10-15oC när de är riktigt små, och minst 8-10oC när de är 4-8 v, så det kostar en slant att värma hönshus till de temperaturerna, om man inte har ett väldigt välisolerat hönshus.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
SV: Lämplig temperatur i hönshuset för kycklingar?
« Svar #2 skrivet: 15 dec-12 kl 14:40 »
Kan du inte köpa ett värmetak att ha i kycklingburen? Betalar sig på sikt om du ofta har kycklingar.

Går de med sin mamma skulle jag säga att det bör vara 10-15oC när de är riktigt små, och minst 8-10oC när de är 4-8 v, så det kostar en slant att värma hönshus till de temperaturerna, om man inte har ett väldigt välisolerat hönshus.

Bra, då har jag ett riktvärde. Tack!

Jodå visst är det isolerat. Jag har just beställt ett element så jag vill nog inte köpa ett värmetak också. Jag får fundera vidare på om hon ska få bli mamma redan. Hon har börjat rycka fjädrar och lägga i boet så hon verkar ganska envis. Och idag la sig tuppen som dörrvakt i redet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser