Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersätta elspisen med vedspis  (läst 24173 gånger)

Existens!

• Gäst
SV: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #120 skrivet: 19 dec-12 kl 14:12 »
Å varför skulle det vara en fälla? Att vara i närområdet till sitt hem alltså? Då är det väl mer en fälla för alla som INTE kan vara i närområdet till sitt hem. Eller hur menar du. Jag förstår då rakt inte måste jag säga.

Det är ju enklare att säga så när man kan välja.

Förr var det nog inte alltid man hade ett fritt val om man ville tillbringa livet i köket och hemmet eller inte.

Tror du inte det fanns kvinnor (eftersom det oftast var dom som var hemma ) förr, som längtade efter att få göra nåt annat än vara hemma?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 19 dec-12 kl 15:08 »
Ex, det fanns massor av fällor för, för både kvinnor och män. Det enda min mormor sörjer är att hon som fattig och kvinna inte kunde bli advokat. Men som sades innan: NU när det ändå är lite friare väljer man väl bara vedspis om man faktiskt gillar att vara vid spisen? För alla andra finns det ju både micro och restauranger.

fräsen

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 19 dec-12 kl 16:17 »
Att byta brännjärn är lätt som en plätt och inte jättedyrt.
Jag gav 1500 spänn för tre brännjärn och en hink med bruk till ugnstaket.
Även skakgaller finns att köpa nya. Googla på din spismodell knöcklan så brukar man hitta företag.

Tänk att det pratas så mkt om hur fria vi är idag, och jag gör inte annat än känner mig fången?
Att få vara hemma och ta hand om barn och hem är drömmen, men tyvärr har vi inte råd, det är ju så när man måste låna till sitt boende.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #123 skrivet: 19 dec-12 kl 21:38 »
Vi har bara elspis nu. Det har varit en vedspis i köket tidigare. Den sattes ut i undantagshuset i samband med köksrenovering 1970. Vi har tänkt att sätta in en vedspis igen när vi någon gång renoverar köket. Vi kommer att ha elspis också så vedspisen kommer att användas när det är kallt ute eller vid strömavbrott. De gånger det eldas så tänker jag att det blir långkok och bakning också. Det skulle inte fungera med enbart ved här. Barnen är intresserade av att elda i någon spis för att laga något till sig. Så länge de bor hemma skulle det inte funka alls.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Valmet

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 19 dec-12 kl 23:42 »
Här blir det nog en gasol-spis nästa gång.

Har nu en 4-årig induktionshäll, SATANS MÖG!
Det går inte att laga mat på sånt skit, konstig värme.
När jag skulle koka björksav för ett par år sen så dog halva.
Så logiskt, en spis som inte tåler att bli varm >:D grrrr

När vi behöver extra platta så används numera en liten Biltema-gasol-platta.
Fungerar mkt bra, å pannkakorna går inte att jämföra med induktions-varianten.

Mickel

• Dalarna
« Svar #125 skrivet: 20 dec-12 kl 18:52 »
Har inte läst alla inlägg i den här tråden, men jag måste ändå ventilera min åsikt, eller berätta hur jag har det med vedspis. För ett par år sedan bytte jag ut min gamla Husqvarna vedspis mot en Lohberger Rega. Det är det bästa jag gjort. Mina vänner har kört sin i 20 år i princip dygnet runt, Det som hänt är att gångjärnet till ugnsluckan gått sönder. Regan är ganska dyr i inköp (19500:-) men jag har nog i det närmaste tjänat in det nu. Jag värmer nästan hela huset med den samt lagar maten och bakar i den. Har inte använt elspisen på ett år och jag har jämt en tioliters kittel med vatten stående på den så diskmaskinen används inte heller mer. Det går så fort att diska av tallrikarna när man ätit. Och eftersom den jämt är varm så går det mycket fortare att koka kaffe, gröt och mat för att inte tala om ugnen där man nästan halverar gräddningstiden (faktiskt). Eftersom jag jobbar halvtid så hinner den aldrig svalna, med några rejäla björkklabbar så kan det finnas glöd kvar efter halva dagen när jag kommer hem. Det känns enormt tillfredsställande att kunna utnyttja den till så mycket och spara in en massa el.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #126 skrivet: 20 dec-12 kl 22:56 »
Jag kan inte tänka mej att bo i ett hus utan vedspis.
När jag köpte ett äldre litet hus i ett litet samhälle, kastade jag ut elspisen och satte in en ny Tirolia. Den värmde upp hela huset och jag använde ingen annan värmekälla trots att jag var borta hela dagarna. Hade en bänkspis för snabbuppkok på sommaren.
Tirolia finns inte längre, de är uppköpta av Wamsler och de är kanske inte så nostalgiska utseendemässigt men de är super och stort vedintag, räcker att lägga in 4-5 gånger per dygn. 
Nu hyr jag och bytte ut den värdelösa Huskvarnan mot en begagnad Tirolia och den värmer upp hela huset, plus att den är super att laga mat på. Mycket bättre än elspis.

Jag tycker inte att det är jobbigt att elda med ved, tvärtom, jag älskar det och har gjort det i 40 år.
När jag blir rik ska jag installera en sån här Wamsler
http://www.hansforsman.se/produkter/vedspis/vedspis_K185_black.php
Den jag har nu är
« Senast ändrad: 21 dec-12 kl 15:54 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Broberg

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 20 dec-12 kl 23:22 »
Inte jag heller eftersom det fan är omöjligt att laga redig mat på strömspis. Speciellt såna platta med glashäll. Och inte duger den att starta om det blir lite fuktruggigt inne.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #128 skrivet: 21 dec-12 kl 16:52 »
När jag blir rik ska jag installera en sån här Wamsler
http://www.hansforsman.se/produkter/vedspis/vedspis_K185_black.php

Mina föräldrar har en liknande och den är verkligen jättebra och värmer fint :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #129 skrivet: 21 dec-12 kl 17:10 »
Huset hade en Husqvarna när vi hit kom (plus 2 kakelugnar och en Hugo kammin) Rätt snart byttes Husqvarnan ut mot en Tullikivi spisbrasugn. Det har vi aldrig ångrat för den eldar vi i dagligdags. Ändå är jag tvungen att erkänna att utan elspis klarar jag inte av att hålla jämn temperatur för ett långkok eller lerkärls gryta och baka går inte annat än tunnbröd eller liknande. Tullikivin ser jag mer som ett komplement vid strömavbrott ;-).
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #130 skrivet: 21 dec-12 kl 21:13 »
Vi har också en Tirolia.
Fast vattenmantlad och rätt mycket större.
Bredvid står en Siemens elspis med  glashäll och varmluftsugn, den använder jag nästan aldrig.

Och jo, det ÄR mycket enklare att laga mat på vedspis.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

bokeliden

• Västergötland
« Svar #131 skrivet: 21 dec-12 kl 21:35 »
jag har en lohberger på 25kw, ser ut ungefär som tirolian på bilden, fast 90 cm bred. suverän. man eldar, först blir det himla varmt i ugnen, sen går den ner till ca 140 o stannar där, perfekt temperatur o hällen är lika bra som min induktionshäll, enda skillnaden är att jag flyttar grytorna lite.....
« Senast ändrad: 21 dec-12 kl 21:45 av bokeliden »
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Klara

• Östergötland
« Svar #132 skrivet: 25 dec-12 kl 15:39 »
Mycket att tänka på är det hela tiden. I mitt hus var hela köket tvunget att rivas eftersom bjälklaget var ruttet. Jag gör ett helt nytt jättefint kök (men hu vad dyrt...) och har en hel del ångest över det. Induktionshäll blir det. Men den gamla Husqvarnan får vara kvar såklart.  Och nu har jag fattat att så småningom (om jag nånsin kommer ikapp igen med ekonomin) kan jag byta ut den mot en sådan Wamsler som ni visar på bilderna.

admscoo

• Finland
« Svar #133 skrivet: 04 jan-13 kl 15:37 »
Letar hus som bäst och medans frun noterar antal och storlek på skåp och hyllor i köket så ser jag på om det finns vedspis eller inte :)
Har inte riktigt reflekterat över de där nya modellerna tidigare men de verkar ju vara behändiga (lite större eldstad osv.).

Förr hade man ju som sagt sparspis om somrarna. Idag kan man ju dra nytta av färdigt skattesubventionerad utrustning och skaffa litet och nätt svenskt fältkök såsom kokspis 102 (2 x 35l alu-tryckkärl som enligt utsago ska kunna modifieras så man kan konservera i dem och som dessutom kommer med stor stekpanna), kan passa på och tacka er som betalat svensk skatt under 70-talet och så, priset är idag ganska överkomligt tycker jag. Köpte i somras ett sånt som var aldrig eldat i, överskottshandlaren hade haft den att stå ute så jag får gnugga lite ytrost men inget farligare.

Den kan stå ute eller så utrustar man ett litet utekök med en billig vedspis. Min farmor hade ett sånt gasolutrustat utekök vid sommarstugan som de bodde vid hela somrarna och det var behändigt. Med fältköket fixar man ju förstås enkelt catering vid byasamkomster eller något sånt :)
« Senast ändrad: 04 jan-13 kl 15:40 av admscoo »
Flerbarnsfar som söker stadsnära boende på landet, försöker ta igen gammal kunskap

vindensbonig

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 04 jan-13 kl 16:04 »
Förstår inte var för man ska ha ett å stort elände som en 102a när man kan ha en vanlig spis utom hus under ett tak men det klart har man ett regemente med ungar så  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser