Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hittat katt oljefläckar på päls hur ta bort  (läst 2696 gånger)

ia-pia

hittat katt oljefläckar på päls hur ta bort
« skrivet: 15 dec-12 kl 09:17 »
Maken och jag var vid Gekås i Ullared igår på kvällen. Då vi skulle hem sprang det runt en liten honkatt på parkeringen som uppenbarligen inte hörde hemma där. Bilarna höll på att köra på henne Det var ju svinkalllt igår så vi kunde ju inte lämna henne där så maken fick sitta och hålla henne i bilen  4 mil hem. Hon måste varit ute flera dagar för hon var rejält hungrig och törstig då vi kom hem. Hon har en del olja på sig så vi har försökt att tvätta bort det men det är ju svårt att få bort. Ngn som har tips vad man kan använda för medel?
Hon hade ett halsband men ingen information på det .Fattar inte varför man inte kan skriva ett telefonnummer på baksidan.
Tänkte kontakta ngt katt hem idag eller polisen. Vi har ju två hankatter som vi får hålla isolerade då den ena inte tål några inkräktare.
Tänker på alla i bilarna igår på parkeringen Ingen bryr sig om en katt ingen orkar engagera sig. Katten har ingen status. Tyvärr !! :'(

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: hittat katt oljefläckar på päls hur ta bort
« Svar #1 skrivet: 15 dec-12 kl 09:59 »
Vanligt diskmedel på en fuktig trasa funkar,får göra så med hunden när den krypit under bilen.
Fjäderfän och kaniner

Skogstant

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 dec-12 kl 10:35 »
Vad glad jag blir att det finns såna människor som ni ia-pia. Önskar bara att fler var som ni.

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 15 dec-12 kl 11:44 »
Va bra att ni tog hand om den!!
Det som skrämmer mej lite är bara den omedelbara tanken att någon behandlat katten fel/ slängt ut den/ övergett den el dyl.
Det kanske inte alls är så, det kan hända, och har gjort det förr, att katten helt enkelt slunkit in i bilen obemärkt hemma och lika obemärkt ut vid framkomsten till Gekås.  Det har åxå förekommit att katter "liftat i motorrummet" på bilar och trillat av på vägen. De flesta klarar det tyvärr inte med livet i behåll, men det förekommer!

Så snälla kontakta polisen och kolla gärna annonser om försvunna katter/ lappar i affärer osv. Det kan hända, vilket tom är troligt eftersom den hade halsband, att någon är jätteorolig för sin lilla katt!!

Men än en gång en eloge till er som tog hand om den lilla!!!
Mvh Lena
man harnte roliare´n man jörse

Midvinter

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 15 dec-12 kl 13:55 »
Har aldrig försökt tvätta en katt, men tänker kanske man kan lösa upp oljan med lite smör eller matolja, sen tvätta bort allt med ett milt shampoo? Funkar på hud, vet inte om det funkar på päls.

Kolla också om katten är chippad. Blir lättare att få tag på evt. ägare isåfall. Tror polisen brukar ha en sån där chipscanner.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 dec-12 kl 14:06 »
Jag har en sladdlös skäggtrimmer till tovor på katt, och till oljefläckar på katt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 15 dec-12 kl 17:27 »
Jag - har övat på min ena katt - hade ställt katten på diskbänken. Och med hjälp av Yes, lite varmt vatten och en disktrasa gnuttat/sköljt bort oljan. Hålla fast är ingen idé utan låt katten stå (med lite hjälp) själv. Mina katter vill stå själv och håller jag fast dem blir det bara värre.
Tant inte fru, om jag får be. :D

ia-pia

« Svar #7 skrivet: 17 dec-12 kl 17:39 »
Då har vi varit hos veterinär idag då vi ville kolla upp om hon var chipmärkt vilket hon inte var. Ej förvånad. Stackarn var även full med öronskabb ena örat var helt igenfyllt så han var tvungen att lösa upp en stor propp  innan han kunde droppa i medicinen. Fick med oss en dos för att behandla igen om 14 dagar. Hon måste ha kliat sig under en lång period  :o Hon fick även första dosen mot kattpest.
I lördags ringde jag Ica i Ullared som kollade om det fanns ngn annons om bortsprungen katt fast det gjorde det inte. Fick tjejen i butiken att skriva en lapp om Upphittad katt och telenumret.
Vi får försöka att se om våra katter accepterar den lilla. Jag vet att den ena är svår Idag var han inne och kissade på golvet :(
Fick tips om att köpa ngt som hette Felyway. som skulle lugna ner . Ngn som har erfarenhet av detta medel?? Eller andra tips för att ge oss en lugn Jul.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 17 dec-12 kl 21:53 »
hmm. kunde det funka att försöka hålla isär dem, men se till att de kan se och nosa på varandra? Tex. sätta in hittekattan i ett rum, och sätta kompostgaller för dörren, eller sätta fast dörren lite på glänt, tillräckligt för att de ska se, men inte kunna gå igenom. Kanske med nån möbel. Så får de vänja sig vid varandra innan hon får komma ut helt fritt?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 dec-12 kl 22:06 »
Jag släpper ihop mina och ser till så ingen dampar sig. Höjer automatiskt rösten mitt i natten och ger kommandot: -Håll upp!
Det funkar för katterna vet att mitt ord gäller.
Ny katt får lov att ligga gömd under soffan eller nåt, tills den vill ut i rummet. Jag gör ingen affär av det, särbehandlar inte.
Att gulla mycket med ett nytt djur ger givetvis reaktioner på de djur som finns sen innan. Skillnad dock om det är sjukbehandling, men det fattar alla djuren med.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 18 dec-12 kl 13:08 »
Fick tips om att köpa ngt som hette Felyway. som skulle lugna ner . Ngn som har erfarenhet av detta medel?? Eller andra tips för att ge oss en lugn Jul.
Jag har använt Feliway, och det funkade över förväntan. Det finns dels en spray och dels en grej man sätter i eluttag, det blir en jämn nivå av feliway. Men det räcker bara till ett rum, vill man ha Feliway i flera rum måste man sätta en grej i varje rum.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Skogstant

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 18 dec-12 kl 14:49 »
När jag bodde större och hade katt på tillfälligt besök satte jag en kyklingnät dörr emellan rummen som katterna var i . Funkade mycket bra. De kunde nosa och prata men inte skada varandra.

ia-pia

« Svar #12 skrivet: 18 dec-12 kl 15:03 »
Hur funkar det med Feliway. Vi har köpt den som man sätter i eluttaget.
Det ska ju lugna ner katterna men ska den katten som är jobbigast med nykomlingar vara i  "Felirummet" några timmar innan och bli "påverkad" innan man sammanför dem eller hur inverkar det egentligen. Gillar ju inte egentligen idén att stänga dörren vill ju ge dem en reträttväg för den som tycker att det räcker. Vi har ju ingen dörr till köket som gränsar till hallen som gränsar till en veranda som är oisolerad så det är ju ett minus att det bara funkar i ett rum i taget. men vi får ju testa det här i alla fall.
Ni får hålla tummarna...... ;)
Kan ju testa det där med kycklingnätet oxå
Tack för tipsen

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser