Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Familjecykel med hjälpmotor / lådcykel?  (läst 4017 gånger)

Mamma

Familjecykel med hjälpmotor / lådcykel?
« skrivet: 14 dec-12 kl 16:41 »
Nu vet jag inte om detta passar in här, men jag testar  :)

Eftersom jag ska separera och har tre barn i åldrar 1 1/5år, 3år och 8år så vill jag gå ner så mycket jag kan i kostnader, så jag tänkte att jag kanske köper en Familjecykel med hjälpmotor / lådcykel istället för bil under sommarhalvåret och möjligen en liten billig och billig i drift bil till vinterhalvåret.

Kan det funka?
Vad är nackdelar och vad är fördelar med sånt, vad tror ni själva?
« Senast ändrad: 14 dec-12 kl 16:43 av frej »

Huggorm

• Gäst
SV: Familjecykel med hjälpmotor / lådcykel?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-12 kl 16:45 »
Hjälpmotorerna för cyklar få inte vara tillräckligt starka för att vara till nytta på en lådcykel, de räcker nätt och jämnt till en ensam person på en vanlig cykel

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #2 skrivet: 14 dec-12 kl 16:57 »
Du kanske kan bli spekulant på min danska Ellert som jag köpte på mig i hastigt mod för ett par år sedan  :) http://www.ellert.info/ Fast detta kanske skulle in under annonssidorna i stället?
Min bästa ägodel är min vedspis!

Mamma

« Svar #3 skrivet: 14 dec-12 kl 19:37 »
Hjälpmotorerna för cyklar få inte vara tillräckligt starka för att vara till nytta på en lådcykel, de räcker nätt och jämnt till en ensam person på en vanlig cykel

Men de blir bara lite långsamma med last eller?
Kan man koppla bort motorn kanske, om det skulle hjälpa?

Mamma

« Svar #4 skrivet: 14 dec-12 kl 19:38 »
Du kanske kan bli spekulant på min danska Ellert som jag köpte på mig i hastigt mod för ett par år sedan  :) http://www.ellert.info/ Fast detta kanske skulle in under annonssidorna i stället?

Men gud, detta va en otrolig bra alternativ, ska läsa lite om den, men hur många personer kan åka i en sådan?

tinna.m

• Skåne
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #6 skrivet: 16 dec-12 kl 14:52 »
Men gud, detta va en otrolig bra alternativ, ska läsa lite om den, men hur många personer kan åka i en sådan?
God plats för två personer

sydtobak

• Skogstorpare

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-12 kl 15:36 »
Jag har en paketcykel med två hjul fram och en låda mellan framhjulen. Fabrikat och ålder är okända. Den använder jag för småtransporter i byn för att spara bensin och bilnötning. Bilen drar ju mycket per kilometer på småkörslor. Paketcykeln är väldigt tungtrampad men annars är jag riktigt nöjd med den. Den skulle kanske bli bättre med ett växlat baknav.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 dec-12 kl 21:12 »
Jag har en paketcykel med två hjul fram och en låda mellan framhjulen. Fabrikat och ålder är okända. Den använder jag för småtransporter i byn för att spara bensin och bilnötning. Bilen drar ju mycket per kilometer på småkörslor. Paketcykeln är väldigt tungtrampad men annars är jag riktigt nöjd med den. Den skulle kanske bli bättre med ett växlat baknav.
Jag hede en dito tungtrampad sak, med lass blev det bättre balans och den blev lättare(!!!) att trampa. Starten var dock trög då.

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 dec-12 kl 22:06 »
Hej!
  "TW" , jag undrar om Ditt fordon är en paketcykel med stel framaxel, eller hur man nu kallar det. Numera är väl dylika fordon konstruerade som en bil, men på dessa vreds hela framdelen av ekipaget då man svängde, och när man trampade ned den ena trampan ville cykeln dra åt ENA hållet, och tryckte man på den andra pedalen ville den åt det ANDRA! Man fick hålla emot. och jag behövde litet övning för att kunna cykla rakt!

Hälsning!  W H
« Senast ändrad: 20 dec-12 kl 22:09 av Wernher Hingsk »

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 dec-12 kl 11:10 »
Det enklaste, tycker jag, vore att leta upp en lådcykel som man gillar och sen montera ett (eller två) elcykel-kit. Finns färdiga paket att köpa med batteri, drivhjul och elektroniken.

Vet inte vad det kostar dock...

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 21 dec-12 kl 11:24 »
Hej!
  "TW" , jag undrar om Ditt fordon är en paketcykel med stel framaxel, eller hur man nu kallar det. Numera är väl dylika fordon konstruerade som en bil, men på dessa vreds hela framdelen av ekipaget då man svängde, och när man trampade ned den ena trampan ville cykeln dra åt ENA hållet, och tryckte man på den andra pedalen ville den åt det ANDRA! Man fick hålla emot. och jag behövde litet övning för att kunna cykla rakt!

Hälsning!  W H

Ja hela framändan med låda och allt svänger då man styr. Den kräver litet träning det är sant.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

hatte

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 21 dec-12 kl 12:27 »
Vore det inte bättre med en elcykel med barn sadel plus en kärra med plats för de två minsta. Byggde en elcykel förra året: Navmotor a´250w i framhjulet plus tre biltema batterier a´179:- 5 stycken reläer en solfångare en vippströmbrytare samt lite kabel och kontakter. Fungerar bra. Kanske lite i lagliga gråzonen?
Hatte

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 dec-12 kl 21:33 »
Hej!
Tack, "TW", för Ditt svar; det var som jag trodde. De flesta som var springpojkar på den tiden känner nog igen konstruktionen!

Hälsning! W H

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 dec-12 kl 07:43 »
Vore det inte bättre med en elcykel med barn sadel plus en kärra med plats för de två minsta. Byggde en elcykel förra året: Navmotor a´250w i framhjulet plus tre biltema batterier a´179:- 5 stycken reläer en solfångare en vippströmbrytare samt lite kabel och kontakter. Fungerar bra. Kanske lite i lagliga gråzonen?
Hade du bara haft trampsensor också hade det varit en laglig cykel

tinna.m

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 22 dec-12 kl 10:15 »
Hade du bara haft trampsensor också hade det varit en laglig cykel
Har ja på mina husdjur.
Är det nåt liknande kattöga?

TW

• Finland
« Svar #17 skrivet: 22 dec-12 kl 11:16 »
Hej!
Tack, "TW", för Ditt svar; det var som jag trodde. De flesta som var springpojkar på den tiden känner nog igen konstruktionen!

Hälsning! W H
Ja jag kan tro det. Min paketcykel tillhörde ett bageri i Jakobstad och användes att köra ut bröd med från början på 1950-talet och framåt men jag vet inte om den var ny då de köpte den. En gång hade en springpojke glömt bort att låsa handbromsen då han gick in i en affär och då han kom ut låg cykeln på sida nedanför backen med brödlådorna utspridda.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gabrielelale, jws jws

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser