Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med lite räkning och planering för vårkycklingar...  (läst 935 gånger)

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
Har en ru villig höna som jag plockat äggen av i några veckor nu men efter att jag läst här på olika trådar så överväger jag att låta henne få sin vilja igenom.
Men ska hon ruva så vill jag ha rasrena kycklingar så det krävs lite planering då jag har tre olika tuppar varav en blandrastupp är mest aktiv.

Så idag fick dv.kochin tuppen och en dv.k höna flytta till eget hotellrum. Där bör de väl vara ifred i två veckor innan jag sparar äggen. Sen tar det väl ca 1 vecka innan jag samlat ihop ägg. Om då min surhöna fortfarande är villig att ruva så blir det ju typ 1 januari 2013. Ruvar väl 21 dagar och sen.... Ja hur länge går mamman med kycklingarna? När är hon redo för nästa kull?  Jag vill ju gärna ha nya kycklingar till slutet av april. känns inte helt ok att hon får ruva fram kycklingar som sedan direkt tas ifrån henne för att hon ska vilja ruva igen,, då är det kanske bättre vänta med att ge henne äggen nu. Vad tycker ni?

skogsbonne

• Värmland
du måste ha hönan och tuppen ensamma minst 3 veckor helst 4 för att vara säcker

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
du måste ha hönan och tuppen ensamma minst 3 veckor helst 4 för att vara säcker
Nej. Kolla vad Azoo-Lina skrivit i ämnet. Typ 90% av äggen har rätt pappa efter 4-5 dagar. Väntar man 10-14 dagar är risken ytterst liten att man skulle få någon kyckling med fel pappa. Om man vet vilka raser man har, och de har olika dominanta anlag, så att man lätt kan se vilken tupp som varit i farten, så kan man ju samla ägg direkt, men då får man sortera bort blandraskycklingarna sedan.

@Skränge: Jag skulle inte låta hönan ruva nu. Läs om olika tips för att få hönan att sluta ruva. Det är mycket bättre om hon ruvar till våren istället, när du vill ha kycklingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
jo oftast så blir den nya tuppen pappa eftersom han tillför nytt men det står lite överallt att man ska vänta 3 veckor

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Du kan ju köpa rasrena ägg av valfri sort,.
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser