Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta liten platta själv  (läst 39631 gånger)

Rödskägg

• Småland
SV: Gjuta liten platta själv
« Svar #20 skrivet: 12 dec-12 kl 21:34 »
Vet inte vad du menar men betong med armering i brukar kallas fiberbetong, oftast stålfiberarmerad. Sedan kan man ha flyt i för att få betongen mer lättarbetad. Självkompakterande "vibbfri" är kanske det du menar. Hursomhelst torrsprickor beror inte på val av dessa olika typer utan uttorkning, knappast någon risk just nu.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Valmet

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 12 dec-12 kl 21:37 »
Jag gjöt plattan till hönshuset själv, med en blandare som jag hyrde för nån hundring. Tyckte inte att det var så slitigt. Det tunga var att lyfta säckarna till blandaren, sedan körde jag det färdigblandade med skottkärra. Min platta är 2x3 m, plattan är 10 cm tjock.

Ha ha, nu känner jag mig lite slö
Skulle gjuta till badrummet som oxå är 2x3m
Ringde å beställde, han kom, han såg, han tippade. Klart

Bara att jobba ut det jämnt själv, pust stön ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 dec-12 kl 21:52 »
Jo, det är nog sån fiberbetong. Är inte min bransch, så jag har inte koll på facknamnen. Men det är deras bransch som gjort det jag sett och hört om och det har inte varit grannt. Ingen vibrator. Med vibrator har jag varit med och gjort och de sprack inte. Fast där armerade vi.

Så det går att göra sådana oarmerade, garanterat sprickfria då?

Ek

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 12 dec-12 kl 21:57 »
Jag gjöt en platta på 4,20*8 förra sommaren .Jag gjorde det själv och dela upp det på två dagar . Jag kommer inte ihåg alla siffror men det var en hel del billigare än färdigbetong. en cementpall går på ca 1800 +moms . Det är nog inte långtifrån vad en kubik färdigbetong går på.Du måste upp i full betongbil om du ska ner lägre i pris vilket brukar vara 5 kubik. stolleprov skrev någon ja det är nog sant men den dan jag vill slippa det flyttar jag till lägenhet istan..

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #24 skrivet: 12 dec-12 kl 22:03 »
Vi har gjutit i stallet, ganska stor yta, i omgångar med liten blandare själva, det var slitigt men vi hade inte de pengarna att lägga på bil, som dessutom inte kunde komma intill pga. för dålig/mjuk väg till stallet. Slitigt men det går, inget jag ångrar idag.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #25 skrivet: 12 dec-12 kl 22:07 »
Jag tar alltid lättflyt när jag beställer. Då går det snabbt att bre ut även när jag som alltid jobbar ensam.  Bara att peta lite i den så är det klart.  Jag har en blandare på 700 liter men har just bestämt att skicka den till skrot. Jag ser ingen direkt hjältestatus med att blanda betong själv och skäms inte ett ögonblick för att ta en ledig helg istället för att stå med en tombola.

Rödskägg

• Småland
« Svar #26 skrivet: 12 dec-12 kl 22:10 »
Oarmerad lär inte bli sprickfri däremot blir det färre sprickor i fiberarmerad såväl som konventionellt armerad. Sprickfri, njae du har ju torksprickor, krympsprickor, sättningssprickor7rörelsesprickor så någon ska du någon få till.

Henry David Thoreau

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 dec-12 kl 22:18 »
Oarmerad lär inte bli sprickfri däremot blir det färre sprickor i fiberarmerad såväl som konventionellt armerad. Sprickfri, njae du har ju torksprickor, krympsprickor, sättningssprickor7rörelsesprickor så någon ska du någon få till.

Så man ska alltså räkna med någon form av sprickor?

På ena stället hette det också att betongen skulle vara helt vattentät. Finns sådan? Och så är det 2 mm breda sprickor där.. Fast om man bortser från det?

Ek

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 12 dec-12 kl 22:19 »
Jag tar alltid lättflyt när jag beställer. Då går det snabbt att bre ut även när jag som alltid jobbar ensam.  Bara att peta lite i den så är det klart.  Jag har en blandare på 700 liter men har just bestämt att skicka den till skrot. Jag ser ingen direkt hjältestatus med att blanda betong själv och skäms inte ett ögonblick för att ta en ledig helg istället för att stå med en tombola.
Frågan gällde väl inte om ska bli hjälte eller inte . utan om det går och prismässigt.Och det gör det. Sen har vi alla olika inställning till vad arbete vi tycker är värt.Jag tycker tillexempel att det är onödigt att tvätta bilen ::)

Broberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 dec-12 kl 22:31 »
Frågan gällde väl inte om ska bli hjälte eller inte . utan om det går och prismässigt.Och det gör det. Sen har vi alla olika inställning till vad arbete vi tycker är värt.Jag tycker tillexempel att det är onödigt att tvätta bilen ::)

Ibland på vintern kan behövas att man tar framrutan och lysena..

Rödskägg

• Småland
« Svar #30 skrivet: 12 dec-12 kl 22:33 »
Ek,
Jo och de flesta tycker gjutskarvar är onödigt.

Lopt,
Jo vattentät betong finns men är sprickorna genomgående 2mm är rätt mycket. Beror nog inte på valet av armering.

Henry David Thoreau

Existens!

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 12 dec-12 kl 22:36 »
Visst går det ihop. Köper man färdig betong så kostar den ca 700 kr per kubik. Resten är kostnad för transport och avlastning.  Så man hamnar runt 6 till 700 kr om man blandar själv . Sen är det ju bara upp till hur man värderar sin tid. Jag kan lätt hitta 10 saker som jag gör hellre än blanda betong :)

Rödskägg

• Småland
« Svar #32 skrivet: 12 dec-12 kl 22:44 »
Alltså beställer man betong hinner man på sin höjd med två öl, vid handblandning går det lätt åt tio. Har man sedan hjälp av en polare har du faktor 3 eller 4,5 för två polare + mat.  ;D

Henry David Thoreau

Broberg

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 12 dec-12 kl 22:52 »
Visst går det ihop. Köper man färdig betong så kostar den ca 700 kr per kubik. Resten är kostnad för transport och avlastning.  Så man hamnar runt 6 till 700 kr om man blandar själv . Sen är det ju bara upp till hur man värderar sin tid. Jag kan lätt hitta 10 saker som jag gör hellre än blanda betong :)

Sanden ska hem också. Räknade du in den? Lastbil eller personbilssläp.

Broberg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 12 dec-12 kl 23:00 »
Ek,
Jo och de flesta tycker gjutskarvar är onödigt.

Lopt,
Jo vattentät betong finns men är sprickorna genomgående 2mm är rätt mycket. Beror nog inte på valet av armering.

De är åtminstone inte bara ytliga. Kanske håller det ihop lite djupt ner? Mer noga har jag inte undersökt. Val av armering var ju någon sådan som skulle ha det i sig. Sunt förnuft säger att det inte går att jämföra med armeringsmattor av järn.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 12 dec-12 kl 23:02 »
Sprickor kan bero på mycket, bl.a. att betong inte tål särskilt mycket draglaster. Därför armerar man, i en platta är det draglaster, nära ytan ( tex om det tjälskuter underifåran) och nära botten ( när plattan belastas).

Armeringen kan rosta och skall därför inte ligga för nära ytan (2-3 cm in i betongen brukar funka) ej heller dirket på underlaget, träbitar eller specialla plasthållare får den på plats. Det fiinns rostfri armering och armering av kolfiber och annat men det är inte nödvändigt för de ändamål som diskuteras här. Jag harvarit med i ett projekt där rostfri armering föreskrevs, men man backade och la vanlig med lite mer betong över av kostnadskäl, det var en kompostplatta för oljaavskiljarslamm så det var en del krav på att det var tätt och sprickfritt, tror att det var fiberarmerad betong också till viss del.

Betongen kan också spricka om den härdar för fort, därför skall den kylas/vattnas och ytan täckas med plast. I riktigt stota gjutningar gjuter man in kylrör i rostfritt och pumpar kallt vatten genom dem. Men då handlar det om bropelare och 10 m höga stödmurar.

Betongen kan fryssa sönderom den kappillärsuger vatten, därför tillsätts ibland luftporbildare (kan vara bakpulever, men även tensider mm) så att det finns utrymmer för det kappilärsugna vattnet att expandera.

Ytan kan tätas genom impregnering om man vill ha den tät.

Ett skäl att köpa färdiigbetong är att du kan få en annan produkt speciallt anpassad till vad och hur du skall gjura, med tillsatser tex om du skall gjuta när det är kallt, luftporbildare osv. Tillsatserna är inte alltid så miljöriktiga men vissa finns även i cementsäckarna.
« Senast ändrad: 12 dec-12 kl 23:24 av Tickelitack »

Rödskägg

• Småland
« Svar #36 skrivet: 12 dec-12 kl 23:12 »
Grejen är just den att om jag inte missminner mig är det så att #6150 (6mm järn i rutor cc150mm) har samma effekt som 50 kg stålfiber per m3. Dvs det går väldigt bra att jämföra.

Henry David Thoreau

Broberg

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 12 dec-12 kl 23:18 »
Grejen är just den att om jag inte missminner mig är det så att #6150 (6mm järn i rutor cc150mm) har samma effekt som 50 kg stålfiber per m3. Dvs det går väldigt bra att jämföra.

Modern byggbranschs data och regler stämmer typ aldrig med verklighet, så det måste provas, ses och undersökas själv, innan man skapar en uppfattning.

Rödskägg

• Småland
« Svar #38 skrivet: 12 dec-12 kl 23:20 »
Tack för den, men BTDT.

Henry David Thoreau

Broberg

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 12 dec-12 kl 23:24 »
Tack för den, men BTDT.

Förlåt... Men jag kommer aldrig att köpa att inbakade fibrer kan vara lika bra som mattorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
Tove Turesdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser