Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta liten platta själv  (läst 39648 gånger)

tommy f

• Gäst
Gjuta liten platta själv
« skrivet: 12 dec-12 kl 10:16 »
Hej!

Vi ska till och bygga ett litet kallgarage åt bilen på 4x7m i sommar och vi tänkte först bygga det på plint, typ som en carport med port på å bara ha grus därinne. Men funderar på om man skulle gjuta den enklaste av plattor under kanske?
Gör man den 10cm tjock så går det ju åt drygt 2,8 kubik. Är det nått man skulle kunna ge sig på med en vanlig betongblandare? Eller är risken stor för att det hinner börja härda innan jag fyllt formen klart?
Någon som gjort något liknande?

Mvh Tommy

Malines här igen

• Gäst
SV: Gjuta liten platta själv
« Svar #1 skrivet: 12 dec-12 kl 10:44 »
Svärmor fick golv i längan nyligen, med 3 gubbars hjälp. Uppskattningsvis lite större yta än det du planerar.

Jag tror det går utmärkt om du har en till hjälp så blandaren kan gå medan den andra öser ut.

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 12 dec-12 kl 10:49 »
Du behöver ju ha voter plus att betong går ner lite i makadamen så säg att det går åt 3,5 m3 då och visst går det att handblanda det har utförts betydligt större stolleprov. Men kolla materialkostnaden och ring sedan din lokala betongstation och kolla vad dessa 3,5 kubik kostar, typ femtusen med moms och fundera sedan på om det är värt det med tanke på arbetsinsats och ev. kvalitetskillnad.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Valmet

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 dec-12 kl 10:53 »
Som jag har använt blandaren så har det blivit 2 stora spannar åt gången.
Om man räknar det som 40liter åt gången så blir det 70ggr att blanda.
Fan va tråkigt :-\

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 12 dec-12 kl 10:54 »
Man kan även kolla om nån granne har en traktorblandare, då kanske man kan blanda 1m3 åt gången. Men det är tung med alla jävla säckar med cement och all sand. Men visst går det.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 12 dec-12 kl 11:04 »
Bara cemten lär väl kosta ett par tusen på byggmax eller liknande lågpris sedan är det ju typ ett ton att dra hem. Sedan ska man ha ballast och vatten.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

tommy f

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 dec-12 kl 11:21 »
Så sant.. kanske ska höra vad den lokala firman tar endå. Blir ju inga våldsamma pengar på sådan liten platta iaf kan jag tänka mig.

Tackar för alla svar!

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 12 dec-12 kl 11:33 »
Att ringa betongbilen är den bästa investering man kan göra om man inte har obegränsat med tid och överskottenergi. 

* min åsikt *

Man tjänar inte många kronor på att bland själv när det kommer upp i några kubik.

Lägg din energi på formen, armeringen och kanske viktigast, underlaget.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 12 dec-12 kl 15:16 »
Ja, och på att spara ryggen, det finns inget som är så tung som blöt betong.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Valmet

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 dec-12 kl 16:01 »
Det kan förstås vara lämpligt att placera brockan så att man kan tippa direkt på plats ;)

...Eller anmäla sig till Sveriges starkaste dräng å slita bara för att det är kul

vindensbonig

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 dec-12 kl 16:05 »
En behöver inte va Sveriges starkaste dräng bra en portskon envis het så går det bra  :)

Valmet

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 dec-12 kl 16:17 »
Att gjuta för hand med hjälp av kompisar drar dessutom med sig ytterligare
en utgiftspost.

Öl, flakvis med öl ;D

pyromanen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 dec-12 kl 16:18 »
Vi (2 pers) gjöt en miniplatta under min keramikugn, ca 2 x 3 meter och 20 cm tjock själv med en relativt liten betongblandare. Då hade vi ändå traktorn till hjälp (körde frontlastaren nära som hjälp med lyften). Det blev både hektiskt (började brinna mellan gångarna) och slitsamt.  Skulle alldrig ge mig på att gjuta nåt större än detta utan att ringa betongbilen.

bokeliden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 dec-12 kl 16:52 »
jag gjorde en "fuskvariant" till hästarna, fyllde upp med makadam o grus o sen hällde vi bara ut ca 2 cm för att binda gruset. det var 20 år sen, funkar än, visserligen inga hästar kvar men kör in fyrhjuling på det o någon liten spricka bara. kanske var det bara tur!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Existens!

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 dec-12 kl 17:16 »
Finns ju inget så trist som att blande betong själv. Dessutom blir den köpta bättre, så 10 cm tycker jag är onödigt bra för en bil. Så säg 3 kubik, och den lär gå på ca 1200/kubik + moms.  Så 4500 kr...

kurt

« Svar #15 skrivet: 12 dec-12 kl 17:46 »
Låt dig inspireras av  Frank Erichsen (Bonderøven) och börja med att bygga en kalkugn, sedan bränner du kalk och släck sedan det med vatten under  1 år, innan du blandar det till bruk

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 dec-12 kl 20:45 »
Svärmor fick golv i längan nyligen, med 3 gubbars hjälp. Uppskattningsvis lite större yta än det du planerar.

Jag tror det går utmärkt om du har en till hjälp så blandaren kan gå medan den andra öser ut.

Ca 35 kvm har jag för mig. Runt 15 cm tjockt. Ca 12 timmar. Gjort på "gammalt" vis, alltså ingen rinnande betong, utan torr.
Nackdelar: Mycket jobb.
Fördelar: Skuras för hand till en perfekt yta.

Hur man än gör så är armering viktig. Så kallad flytbetong, som ska innehålla armering är skit. Blir torksprickor.

Teresa

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 12 dec-12 kl 21:25 »
Jag gjöt plattan till hönshuset själv, med en blandare som jag hyrde för nån hundring. Tyckte inte att det var så slitigt. Det tunga var att lyfta säckarna till blandaren, sedan körde jag det färdigblandade med skottkärra. Min platta är 2x3 m, plattan är 10 cm tjock.

W. B

• Danmark
« Svar #18 skrivet: 12 dec-12 kl 21:33 »
Jag gjöt plattan till hönshuset själv, med en blandare som jag hyrde för nån hundring. Tyckte inte att det var så slitigt. Det tunga var att lyfta säckarna till blandaren, sedan körde jag det färdigblandade med skottkärra. Min platta är 2x3 m, plattan är 10 cm tjock.

Håller med dig. Klagosången över att blanda och gjuta en struntyta för hand tyder på nån sorts degenerering av mäniskosläktet. Skrämmande.  :)
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Fnixen

• Öland
Sv: Gjuta liten platta själv
« Svar #19 skrivet: 12 dec-12 kl 21:34 »
Lopt.

Utveckla gärna lite. Varför skulle det bli en bättre yta på torrbruk än på vanlig betong? Allt handlar om hur noga man är vid skurning och slipning.

Sen pratar du flytbetong och blandar nog ihop det med fiberarmerad betong. Flytbetong, skb, vibbfri betong behöver du ingen vibrostav till. För lekmannen som gjuter en liten platta funkar det väl. Vi som jobbar med betong föredrar nog över lag den vanliga. Nackdelen med skb är att den tar sån tid på sig och sen kommer den blixtsnabbt så man knappt hinner med att bearbeta ytan.

Fiberarmerad betong finns med både glas och stålfiber. Den spricker inte lika mycket som vanlig betong om man av olika själ inte vill armera mycket mer än kantbalkarna. Den är rätt så besvärlig att få en fin yta på när det ligger fibrer uppe i ytan.

Mitt råd. Gräv för kantbalk runt om så att du får på kanske 30cm bruk. Sen satsar du på att få på ca 12cm på övrig yta. Ut med armeringsmatta 6mm 100mm rutor. I med lite extra järn i kantbalk.

Beställ betong med bil. Skb eller vanlig, ditt val. Lasergjut. Träskura ytan 2 ggr och om du vill stålslipa tills du är nöjd.

Bäst blir det givetvis om man kan skura med glättare men det ska inte lekmannen göra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare
peterm, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser