Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla danska kaminer  (läst 9311 gånger)

TW

• Finland
Gamla danska kaminer
« skrivet: 11 dec-12 kl 20:12 »
Jag fick se några gamla kaminer som någon hade tagit hem från Danmark. De var runda och höga och somliga hade dubbla väggar och ett vidlyftigt system med luftkanaler kring eldrummet. Endrummet var smalt och högt med tre små luckor ovanför varandra. Ett gjutet galler innanför mittersta luckan. Enligt den ingjutna reklamen på en av dem skulle den brinna väldigt långsamt och ge värme länge. Tyvärr minns jag inte tillverkarnamnen men någon var i Köpenhamn och någon i Odense.

Vad är det här för konstiga kaminer? Ved eller koleldade? Jag är bara nyfiken.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

W. B

• Danmark
SV: Gamla danska kaminer
« Svar #1 skrivet: 11 dec-12 kl 20:21 »
Det är nog ingen Bekkasinen http://www.bekkasinen.com/index.html du menar men den är en typiskt dansk, finurlig och snygg kamin. Ursprungligen för att värma upp båtar tror jag. Vill ha.  :)
« Senast ändrad: 12 dec-12 kl 19:13 av W. Berry »
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 11 dec-12 kl 20:34 »
Nej de var mellan 1,10 och 1,80 m höga och absolut runda. Ganska liten diameter. Små luckor. Fulla med gjuten dekor utanpå.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

W. B

• Danmark
« Svar #3 skrivet: 11 dec-12 kl 20:56 »
Caso Ovne http://www.caso-ovne.dk/englisch/index.html på Christiania i Köpenhamn är riktigt bra på gamla danska gjutjärns-kaminer och kan nog svara på din fråga om du mejlar info@caso-ovne.dk en grundlig beskrivning av ugnen på engelska. 
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

tinna.m

• Skåne
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

tinna.m

• Skåne
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Ahlman

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 11 dec-12 kl 22:28 »
Kokskaminer.
I Sverige eldar vi inte med koks som tur är och inte i Danmark heller.
Sådant här skräp från historiens soptipp samlar skojare upp från soptippar och rivningskåkar, putsar upp och säljer på Blocket till höga priser.
Mn lurar framförallt nollåttor som nyss köpt villa och tror att man kan värma hus med en kokskamin. En vedkamin har ett lågt och långt förbränningsrum där man kan lägga in veden.

Rööf

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 dec-12 kl 22:43 »
Skulle någon till äventyrs köpt en dylik tingest har jag ett par hundra kilo koks att sälja.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 dec-12 kl 11:46 »
Att elda en kokskamin med ved resulterar i att man får frysa. Att elda dem med koks däremot är väldigt effektivt och brinner länge.

Dom är ofta väldigt vackra och kan ju ha estetiskt värde och även för "mysbrasor" även med ved.

Här i huset stod tre gamla kokskaminer plus en köksspis när vi flyttade in, helt normalt i ett gammalt hus i södra Skåne eller Danmark.

Kokseldning tillhör definitivt historien, tack o lov.

EDIT:

Har sett att man kan köpa brunkolsbriketter på Blocket ibland. Vet inte vad värmekostnaden skulle bli med sådana men det känns inte så modernt att värma sitt hus med brunkol.  :P

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 12 dec-12 kl 13:50 »
Just precis som Tinna.m's bilder såg de ut.
Jasså.....kokskaminer..... låter ju inte speciellt användbart nu för tiden. Både stenkol och koks är ju dyra numera så det är ju knappt så man kan unna sig någon säck stenkol till ässjan. Dessutom är de ju inte direkt några miljövänliga bränslen. Mysbrasor börjar bli historia de också med dagens energipriser.

Kaminerna var till salu i Jakobstad för hutlösa priser så jag antar att handelsmannen som tog hit dem trodde att vi här uppe som aldrig har sett kokskaminer förr skulle vara lättlurade. Han begärde över 1000 euro (ungefär 9000 kr) per styck för dem. Någon ville han rentav ha 1800 euro för.

Rööf
Sälj koksen ät någon husbehovssmed! Om du skulle bo i mina trakter så skulle jag vara intresserad av det.
« Senast ändrad: 12 dec-12 kl 17:18 av TW »
Antifacist.

kackelmann

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 dec-12 kl 16:09 »
Klipper in en snutt jag skrev till en kompis som funderade på just en kokskamin:

Citera
Efter att ha eldat 1,5 år för värmens skull med ved i en kokskamin kan jag bara å det bestämdaste avråda från att köpa en kokskamin ifall du avser att elda i den med ved. Det är
1) fantastiskt opraktiskt, man får inte in vedträn på ett bra sätt hur små de än är
2) förbränningskammaren är avsedd för långsam strypt glödbrand, inte flammande öppen låga med fri syre som ved måste brinna med om du inte ska få grannarna på dig om fulrök.
3) det brinner på tok för fort om du ger den syret som veden kräver, värmen går rätt ut i skorstenen och är du oförsiktig så får du en skorstensbrand.
Ja, den är söt, men den fungerar inte som värmekälla. Ha den som dekoration, blomsterpiedestal eller vad som helst men elda inte i den med ved. Om du är redo att åka till Ystad hamn då och då för att köpa ett par säckar med koks, go for it.

Citera
Är det en hög och smal kamin med små luckor är den för koks..
Den är konstruerad för en brand som liknar en glödbrand. Tänk dig som en utegrill med en härlig glödbädd, fast du har hela kaminen fylld med grillkol, glödbädden är längst ner och arbetar sig uppåt i kollagret.

De går att elda i men man måste då elda med koks. Alternativet är att man endast myseldar med små träpinnar, då får man mata den stup i kvarten och någon särskild värme kommer den tyvärr inte ge, för att veden ska brinna bra måste den ha fullt drag och den kommer fläkta ut all värme den producerar med draget.

De är jättefina men väldigt opraktiska för ved. Jag har nog en tre stycken hemma. En står som blomkrukehållare utomhus, en annan är inne i huset och väntar på att flyttas bort och en tredje i garaget efter att jag bytt ut den mot en riktig vedkamin.

Tror många av de här kokskaminerna valsar runt på blocket just för att folk tycker de är så vackra, köper och sen säljer igen när man märker att de var inte särskilt (inte alls) praktiska.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 12 dec-12 kl 17:19 »
Ja det säger ju sig själv att en kokskamin och en vedkamin måste vara helt olika kontruerade. Koks glöder ju bara långsamt.
Antifacist.

Gottfrid

• -
« Svar #12 skrivet: 12 dec-12 kl 19:03 »
Testa Loggs i koks kaminen,brinner lugnt och länge. Funkar även till spis pannor avsedd för koks.

TW

• Finland
« Svar #13 skrivet: 16 dec-12 kl 11:58 »
Vad är loggs?
Såna där processade brikettbränslen brukar ju vara för dyra att elda med på allvar........
Antifacist.

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 dec-12 kl 12:20 »
Träkol kanske funkar? Den som orkar kan ju mila själv

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 18 dec-12 kl 08:52 »
Träkol kanske funkar? Den som orkar kan ju mila själv

Träkol är ännu dyrare än såna här pressade briketter. Jag har inte kollat vad man får ge för träkol för närvarande, men jag är övertygad om att det är billigare att värma ett hus med el än med köpt träkol, och det hur dåligt elavtal man än har.

Ska man tillverka träkol själv är det nog mer lönsamt att sälja det eller att använda det för sådana ändamäl där det inte kan ersättas av andra bränslen, än att elda upp det i en kamin. Man bör också se till att kunna ta vara på tjäran och dra nytta av den om man ska ägna sig åt kolning. Det är bara dumt och miljöstörande att låta den gå rakt upp i luften eller ner i kolbotten som vid en traditionell kolmila.

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 jan-13 kl 17:08 »
Har en liten, liten kokskamin som funkar utmärkt att elda pellets i, dock blir det väl inte så jävla billigt..
Även med ved värmer den sitt rum hur bra som helst, fast det är bökigt för den har ingen påfyllningslucka, förutom kokplattan uppepå.
Så att dra alla kokskaminer över en kam går inte.

M Bond

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 02 jan-13 kl 18:23 »
Eldade med koks i en gammal alpha 1, kombipanna. Gick alldeles utmärkt.
Värmde både hus och tankarna till pannan.
Eldade med koks bara därför att jag hade tillgång till det.

admscoo

• Finland
« Svar #18 skrivet: 25 jan-13 kl 19:22 »
Intressant tråd, av inläggen att döma här så börjar jag misstänka att detta är en lite modernare kokskamin:

Jag hittade bilden (blocketannons, den beskrevs som "dansk kamin") då jag googlade med sökordet "jötul vedspis" och trodde först att det var något som liknar en finsk Porin Matti, begrep inte vad den översta luckan skulle vara bra för. Porin matti tillverkades i Björneborg (broschyr från 1940) i Finland och är något av en flyttbar miniatyr-rörspis/kaminhybrid. Alltså kamin med uppmurad kanal som delas upptill till två kanaler som går ner till skorstensanslutningen nertill. Större modeller hade värmeväxlare upptill och lite mindre modeller hade kokplatta överst och snarlik form som den nyare(?) danska kokskaminen som är avbildad ovan.
Flerbarnsfar som söker stadsnära boende på landet, försöker ta igen gammal kunskap

Luxortion

• Danmark
« Svar #19 skrivet: 31 jan-13 kl 13:23 »
Med lite tur kan man hitta godbitar i "Den Blå Avis"
Søg på brændeovn till exempel.

http://www.dba.dk/kakkelovn-ch94-kirkeovn-o/id-88713812/

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare
Susanna Ramirez

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser