Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var sitter givarna? hastighetsmätare, frostindikator, abs, sladd, broms  (läst 9850 gånger)

Gullregn

• Gäst
Volvo 99a  v70. automat.

ABS lyser lite till o från, sladd o broms varnige lyser.
Nu i dag så har jag ingen hastighetsmätare och lampan frostvarning lyser lite då och då.
Var sitter givarna??

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
ABS-givarna sitter ute vid varje hjulnav, och troligen är det ABS-systemet som ger signal till hastighetsmätaren också. Har du någon i närheten som kan läsa av felkoder för att se mer exakt vad det är för problem? Det är ju inte säkert att det är just ett givarfel.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 11 dec-12 kl 23:48 »
Det kan nog vara snö. Har du kört i djup snö?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Min bil kan bli lite konstig när det är kallt. Om det är kallare än 10 minusgrader så brukar en varningslampa lysa, dock utan att specifiera varför. Den brukar slockna om man startar om bilen efter att ha kört en stund.

Vi hade närmare 20 minusgrader häromdagen, då gick inte hastighetsmätare och varvräknare. Dock fungerade kilometerräknaren och färddatorn, så jag misstänker att det helt enkelt var visartavlorna i instrumentpanelen som inte ville vara med. När kylan gav med sig så började de fungera igen. Bilen är en Citroën C5 från 2003.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Gullregn

• Gäst
ABS-givarna sitter ute vid varje hjulnav, och troligen är det ABS-systemet som ger signal till hastighetsmätaren också. Har du någon i närheten som kan läsa av felkoder för att se mer exakt vad det är för problem? Det är ju inte säkert att det är just ett givarfel.

Om jag slår på bromsarna snabbt så har jag ingen ABS,,men bra fungerande bromsar.
(van vid bilar utan abs)
ABS lampan lyser kostant.
När jag kört en stund så lyser sladd lapan och bromsfelslampan,
ige hastighetsmätare,,och såldese ej heller km räknare.
Frostvarningen lyser inte fast det är bra många minus.

Upptäckte i morse när jag körde i mörker till ett vikariat att jag tittar ofta på hastighetsmätaren,,
visste inte om det var typ 50 eller 80,,,
konstigt ligga på 90 väg och inte veta om den framför körde extremt sakta eller den som körde om oss körde väldigt för mycket fort!

Känner ingen som har felsöksutrustnig,,problemet med at flytta til fel landsände,,
får ingen kredit på volvo då jag inte har jobb,har försökt,,

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Om jag slår på bromsarna snabbt så har jag ingen ABS,,men bra fungerande bromsar.
(van vid bilar utan abs)
ABS lampan lyser kostant.
När jag kört en stund så lyser sladd lapan och bromsfelslampan,
ige hastighetsmätare,,och såldese ej heller km räknare.
Frostvarningen lyser inte fast det är bra många minus.

Upptäckte i morse när jag körde i mörker till ett vikariat att jag tittar ofta på hastighetsmätaren,,
visste inte om det var typ 50 eller 80,,,
konstigt ligga på 90 väg och inte veta om den framför körde extremt sakta eller den som körde om oss körde väldigt för mycket fort!

Känner ingen som har felsöksutrustnig,,problemet med at flytta til fel landsände,,
får ingen kredit på volvo då jag inte har jobb,har försökt,,

Jag är ganska övertygad om att det finns alternativare inom rimligt avstånd från dig som har åtminstone en billig OBD-kabel köpt på eBay, med den och lämplig (gratis) programvara på en laptop så är det lätt gjort att läsa av felkoder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser