Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För liten luftblåsa!  (läst 1533 gånger)

Aline

• Västerbotten
För liten luftblåsa!
« skrivet: 09 dec-12 kl 08:32 »
Ska prova att kläcka i maskin för första gången men ser nu efter snart 2 veckor att luftblåsan är för liten. Kan jag öka storleken på blåsan genom att höja/sänka luftfuktigheten?
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: För liten luftblåsa!
« Svar #1 skrivet: 09 dec-12 kl 09:10 »
Det ska vara låg luftfuktighet under ruvningen, just för att luftblåsan ska bli tillräckligt stor. De sista 3 dagarna ska det vara hög luftfuktighet, så att de lättare tar sig ut.

Så är luftblåsan för liten så ska luftfuktigheten sänkas rejält.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Aline

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 09 dec-12 kl 10:31 »
Ok men är det lönt att sänka nu, för på torsdag ska jag höjja fukten då det är dag 18 då.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 09 dec-12 kl 14:41 »
Ok men är det lönt att sänka nu, för på torsdag ska jag höjja fukten då det är dag 18 då.
Definitivt, sänk genast till max typ 30 % om du kan få ner fuktigheten så långt. Bör ge mycket bättre kläckresultat.

Själv kläcker jag inte vid den här årstiden, men om man nu gör det bör man ju få lov att göra sitt bästa för att få ett hyfsat resultat. Det är ju dyrt att kläcka nu, så kostnaden per individ blir lägre om man kläcker fler än om man kläcker färre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser