Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kylarvätska  (läst 21063 gånger)

andtol

  • Gäst
Kylarvätska
« skrivet: 08 dec-12 kl 13:48 »
Finns det olika slags kylarvätska? 

Kan jag bara ta random (Biltema) kylarvätska och fylla på i vår nya Toyota Yaris? Det saknas någon dl upp till minimum. 

Huggorm

  • Gäst
SV: Kylarvätska
« Svar #1 skrivet: 08 dec-12 kl 15:36 »
Det finns olika sorter. Röd och blå som inte får blandas, men det är säkert uppdelat mer än så också

 

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Kylarvätska
« Svar #2 skrivet: 08 dec-12 kl 17:22 »
Finns även en glykol som är ofärgad och som är blandbar med alla övriga glykoler.
If it doesn't work, chrome it!

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Kylarvätska
« Svar #3 skrivet: 08 dec-12 kl 19:08 »
Det finns ingen kylarvätska som är blandbar med alla andra kylarvätskor.

Och det är två olika slags skillnader.

Dels kan kylarvätskan vara baserad på antingen etylenglykol eller propylenglykol. Etylenglykolen är billig eftersom den utgör biprodukt från kemisk industri som egentligen producerar andra saker, men tyvärr är den mycket giftig för människor och andra däggdjur. Propylenglykolen är giftfri (till och med tillåten som tillsats i livsmedel) men dyrare. Några år i början av 90-talet var den giftiga etylenglykolen förbjuden i Sverige, men i och med EU-inträdet kunde vi inte ha kvar det förbudet. Numera tror jag att det i stort sett bara är Coop och OKQ8 som säljer propylenglykol avsedd som kylarvätska.
Man kan blanda etylenglykol och propylenglykol, men då är det sedan omöjligt att läsa av fryspunkten på en glykolprovare (den har olika skalor för etylen- respektive propylenglykol).

Och dels innehåller alla kylarvätskor diverse tillsatser för att hindra korrosion, pannstensbildning och sånt. Äldre typer av sådana tillsatser brukar markeras med blå eller grön färg hos kylarvätskan. Den typen av kylarvätska används i de flesta fordon tillverkade fram till någon gång i mitten av 90-talet, och nackdelen med den är att tillsatserna förbrukas med tiden så kylarvätskan bör bytas med 2-3 års mellanrum för att man inte ska få problem med pannsten (vid hårt vatten) eller att känsliga delar i kylsystemet fräts sönder (vid mjukt vatten).
Nyare fordon brukar använda en röd, orange eller rosafärgad kylarvätska "longlife-glykol" som inte behöver bytas i förebyggande syfte utan bara om den t ex har blivit förorenad eller för mycket utspädd med vatten.
Om man blandar kylarvätska med ny och gammal tillsats så reagerar tillsatserna med varandra och bryts ned till en brun grumlig sörja, om man har råkat ut för detta så bör man tömma kylsystemet helt och hållet, skölja rent med stora mängder vatten och därefter fylla med ny kylarvätska av rätt sort.

Glykol som är avsedd för andra ändamål, t ex som köldbärare i bergvärmeanläggningar, ska man INTE hälla i kylsystemet på en bil. Inte ens om den har ungefär samma färg som den vätska som redan finns i bilens kylsystem.

I en ny Toyota skulle jag tro att det är någon röd eller rosafärgad kylarvätska. Kolla om det står någon beteckning eller specifikationsnummer på bilens expansionskärl eller i instruktionsboken, och kolla sedan om t ex Biltemas longlifeglykol har samma beteckning (läs det finstilta på etiketten eller i leverantörens produktdatablad på nätet).

andtol

  • Gäst
SV: Kylarvätska
« Svar #4 skrivet: 08 dec-12 kl 19:33 »
Åh.

Då får jag leta reda på vad det är för slags kylarvätska. Ja, den är rosa-röd. Men det säger ju inte så mycket... :)

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Kylarvätska
« Svar #5 skrivet: 09 dec-12 kl 10:48 »
Citat: "Bärnstenfärgad, Peak Global Life Time Antifreeze & Coolant är en helt unik glykol med patenterad avancerad teknologi som ger maximalt skydd till bilar under hela sin livslängd. Den passar alla bilmärken och den går att fylla på [top-off] utan att ändra färgen på kylarvätskan i det aktuella fordonet. Motverkar effektivt mot galvaniska strömmar. Oavsett om fordonet är orginalfyllt med blå, grön, orange, gul eller röd kylarvätska så kan Peak användas både att toppfylla eller bytas ut helt. När kylarvätskan helt och hållet byts ut till Peak Global Life Time håller den hela kylsystemets livslängd utan byte."
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1946210&CarReference_ID=-1&CategoryType_ID=4
Och här är en till:
Citat: "Blandbar med andra glykoler på marknaden. Produkten är ofärgad och ändrar ej original färg vid toppfyllning."http://www.aromdekor.se/media/9169/pb_sv_kylarglykol_supercelsius.pdf
Och en till:
http://number-1.se/htm/multiglykol.html
« Senast ändrad: 09 dec-12 kl 11:04 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Kylarvätska
« Svar #6 skrivet: 09 dec-12 kl 13:39 »
Citat: "Bärnstenfärgad, Peak Global Life Time Antifreeze & Coolant är en helt unik glykol med patenterad avancerad teknologi som ger maximalt skydd till bilar under hela sin livslängd. Den passar alla bilmärken och den går att fylla på [top-off] utan att ändra färgen på kylarvätskan i det aktuella fordonet. Motverkar effektivt mot galvaniska strömmar. Oavsett om fordonet är orginalfyllt med blå, grön, orange, gul eller röd kylarvätska så kan Peak användas både att toppfylla eller bytas ut helt. När kylarvätskan helt och hållet byts ut till Peak Global Life Time håller den hela kylsystemets livslängd utan byte."
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1946210&CarReference_ID=-1&CategoryType_ID=4
Och här är en till:
Citat: "Blandbar med andra glykoler på marknaden. Produkten är ofärgad och ändrar ej original färg vid toppfyllning."http://www.aromdekor.se/media/9169/pb_sv_kylarglykol_supercelsius.pdf
Och en till:
http://number-1.se/htm/multiglykol.html


Sådana produkter är jag mycket skeptisk till. Kan du ta reda på patentnumren så kan man åtminstone kolla vad de eventuellt har lyckats patentera?
Om jag får gissa så är det helt enkelt etylenglykol utan tillsatser, och man nöjer sig med de tillsatser som förhoppningsvis redan finns i befintlig kylarvätska. Risken att någon blandar den med propylenglykol och får en "soppa" som visserligen fungerar men är svår att bestämma fryspunkten hos får man väl finna sig i.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Kylarvätska
« Svar #7 skrivet: 09 dec-12 kl 18:19 »
Troligen är det som du skriver etylenglykol i samtliga ovanstående produkter. Något patentnummer har jag tyvärr inte lyckats finna.
If it doesn't work, chrome it!

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Kylarvätska
« Svar #8 skrivet: 09 dec-12 kl 21:41 »
Googlat.

Peak innehåller etylenglykol, dietylenglykol, korrosionsinhibitorer och bitrex

Supercelsius monoetylenglykol och inhibitorer

och den tredje etylenbaserad glykol (!) med silikatfri alifatsyreteknik (!) som korrosionsinhibitor.


Jag uppfattar detta som etylenglykol, allihopa. Om det är något som är patenterat, så är det möjligen korrosionsinhibitorerna. Men, att våga garantera att de är blandbara med alla andra glykoler, verkar vara våghalsigt. Förmodligen mer marknadsföring än vetenskap. Undrar om man vågar det i USA, med deras produktsäkerhetslagar.
Bitrex i glykolen är vettigt som jag ser det, eftersom smaken på glykolen försämras drastiskt, med förhoppningsvis färre förgiftingar.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 4 användare (2 dolda)
peterm, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser