Det finns ingen kylarvätska som är blandbar med alla andra kylarvätskor.
Och det är två olika slags skillnader.
Dels kan kylarvätskan vara baserad på antingen etylenglykol eller propylenglykol. Etylenglykolen är billig eftersom den utgör biprodukt från kemisk industri som egentligen producerar andra saker, men tyvärr är den mycket giftig för människor och andra däggdjur. Propylenglykolen är giftfri (till och med tillåten som tillsats i livsmedel) men dyrare. Några år i början av 90-talet var den giftiga etylenglykolen förbjuden i Sverige, men i och med EU-inträdet kunde vi inte ha kvar det förbudet. Numera tror jag att det i stort sett bara är Coop och OKQ8 som säljer propylenglykol avsedd som kylarvätska.
Man kan blanda etylenglykol och propylenglykol, men då är det sedan omöjligt att läsa av fryspunkten på en glykolprovare (den har olika skalor för etylen- respektive propylenglykol).
Och dels innehåller alla kylarvätskor diverse tillsatser för att hindra korrosion, pannstensbildning och sånt. Äldre typer av sådana tillsatser brukar markeras med blå eller grön färg hos kylarvätskan. Den typen av kylarvätska används i de flesta fordon tillverkade fram till någon gång i mitten av 90-talet, och nackdelen med den är att tillsatserna förbrukas med tiden så kylarvätskan bör bytas med 2-3 års mellanrum för att man inte ska få problem med pannsten (vid hårt vatten) eller att känsliga delar i kylsystemet fräts sönder (vid mjukt vatten).
Nyare fordon brukar använda en röd, orange eller rosafärgad kylarvätska "longlife-glykol" som inte behöver bytas i förebyggande syfte utan bara om den t ex har blivit förorenad eller för mycket utspädd med vatten.
Om man blandar kylarvätska med ny och gammal tillsats så reagerar tillsatserna med varandra och bryts ned till en brun grumlig sörja, om man har råkat ut för detta så bör man tömma kylsystemet helt och hållet, skölja rent med stora mängder vatten och därefter fylla med ny kylarvätska av rätt sort.
Glykol som är avsedd för andra ändamål, t ex som köldbärare i bergvärmeanläggningar, ska man INTE hälla i kylsystemet på en bil. Inte ens om den har ungefär samma färg som den vätska som redan finns i bilens kylsystem.
I en ny Toyota skulle jag tro att det är någon röd eller rosafärgad kylarvätska. Kolla om det står någon beteckning eller specifikationsnummer på bilens expansionskärl eller i instruktionsboken, och kolla sedan om t ex Biltemas longlifeglykol har samma beteckning (läs det finstilta på etiketten eller i leverantörens produktdatablad på nätet).