Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man klippa näbben ?!  (läst 6150 gånger)

Mitt i skogen

• Bor i skogen med hundar, katter, ankor och höns:-)
    • Södermanland
    • www.caucasian.se
Kan man klippa näbben ?!
« skrivet: 07 dec-12 kl 19:07 »
Är nybörjare med höns....
Kan man klippa näbben ?
Har en korsnäbb och nu börjar den övre näbben att växa runt för mycket..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Kan man klippa näbben ?!
« Svar #1 skrivet: 07 dec-12 kl 19:48 »
Ja, du kan klippa näbben. :) Klipp inte för långt in bara så att du kommer åt pulpan för då börjar det blöda och gör ont på hönan.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kona

• Den som åker efter oxar kommer också till stan
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 07 dec-12 kl 20:20 »
Om jag var du skulle jag rådfråga någon som har mer praktisk kunskap om näbbklippning. Detta är något som görs på konventionella hönor för att undvika att de hackar varandra. Men att de hackar varandra beror i sin tur ofta på att de bor för tätt, för många hönor på för liten yta. Hackning är många gånger ett stressymptom, men stressen blir inte mindre för att man klipper näbben på dem.
Jag har läst om ämnet och i studier har man funnit tecken på att hönor kan lida bestående men av att få näbben klippt om man klipper för mycket. Man kan skada nerver och de får helt enkelt kroniskt ont. Jag tror att näbbklippning inte är tillåten inom KRAV-produktion.
Om näbben är förvuxen bör man nog förstås göra något, men var försiktig!
Odla dina intressen. Gör det du gör med hjärtat, hur oansenligt ditt arbete än kan tyckas. Lev i sämja med andra så långt det är möjligt utan att förneka dig själv. Utveckla din själsstyrka. Behåll en sund disciplin men var mild mot dig själv. Vandra lugnt i brådskan och larmet. Försök vara lycklig.

Torry

« Svar #3 skrivet: 07 dec-12 kl 20:57 »
Näbbtrimming är helt förbjudet i Sverige (tack och lov) Men att klippa en liten bit av det yttersta som är snett eller för långt är ingen fara. Sen kan man jämna till med en sandpappers nagelfil.
//Torry

Mitt i skogen

• Södermanland
    • www.caucasian.se
« Svar #4 skrivet: 08 dec-12 kl 18:27 »
Tack för era svar  :)
Då kanske vi vågar prova att klippa  :)

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 dec-12 kl 18:38 »
Med all respekt till er, avliva djuret istället då sådant inte är något att avla på ändå.
Hemskt att klippa näbbar på höns. 99% har aldrig gjort det förr och då blir det oftast fel - oerhörd smärta.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 08 dec-12 kl 21:46 »
ja varför inte bara ta till yxan? man ska tänkta på hur dom gjorde förr höns är väldigt enkelt igentligen...

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #7 skrivet: 09 dec-12 kl 17:19 »
Om man inte tänker avla är det väl lite drastiskt att yxa? Kanske är en rackare på äggläggning.  ;)
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Mitt i skogen

• Södermanland
    • www.caucasian.se
« Svar #8 skrivet: 11 dec-12 kl 19:07 »
Yxan är endast till för vedhuggning  :)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 11 dec-12 kl 20:05 »
nej det har man vedmaskin till :P

Rödskägg

• Småland
« Svar #10 skrivet: 11 dec-12 kl 20:45 »
Skogsbonnen är rätt ute.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #11 skrivet: 29 dec-12 kl 18:34 »
trillade in här trots att ja sökte annat men det vart ju då bra...

såg att en av mina nya (vuxna) appenzeller hönor har en väldigt lång överdel på sin näbb, den går lixom förbi den undre å sen sluttar den ner en bra bit, ingen av de andra har så. ska man då bara låta det vara eller kan dem bli för långa?
även en blind höna hittar ett korn...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 29 dec-12 kl 18:38 »
Bild vore bra. Är näbben för lång kommer den troligen inte att rätta till sig av sig själv, du får försöka klippa den rätt, så att den sedan slits rätt. Rättar det till sig, så att näbben inte behöver klippas mer i framtiden, kan man prova att avla på dem, och se om det är genetiskt. Är det så bör man såklart inte avla på de djuren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 29 dec-12 kl 19:10 »
Jag har en höna med för lång övre näbbdel som jag klipper lite emellanåt när den blir för lång. Inget problem att klippa, och hönapöna har inget emot det. Jag tänker inte avla på henne, hon är mycke fin och tillgiven så jag ser ingen anledning tll att avliva henne. Hon har ett gott liv, hon får lite hjälp av mej så yxan går bort för mej.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #14 skrivet: 29 dec-12 kl 21:32 »
ska ut å se om ja får en rättvis bild :) återkommer snart

Nina K

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 29 dec-12 kl 22:18 »
Trimma toppen på näbben kan du men inte för att räta upp korsnäbb. Lade in bilder i annan tråd om näbb som vuxit sig lång. Lade in bilder på en tupp jag har som fått aningen för lång näbb och hur den såg ut efter trimmning. Om näbben är ljus ser man mer tydligt var gränsen går.

Sista inlägg nr 39

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #16 skrivet: 30 dec-12 kl 20:17 »
kan du länka till det inlägget med bilderna, hittar inte :(

Nina K

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 30 dec-12 kl 21:21 »
ojj  :P glömde klistra in länken. Här är den.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=23981.20

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #18 skrivet: 30 dec-12 kl 21:46 »
här är då näbben på min höna.... tack för länken!

Nina K

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 30 dec-12 kl 21:58 »
Ser lite lång ur. Hade klippt lite av toppen strax under de möts. Om den blir allt för lång kan de bryta den själ och det händer att det blir lite blodigt. Jag gick efter när över och under möttes. Man ser en lite mörkare färgskillnad där pulpan är.
« Senast ändrad: 30 dec-12 kl 22:01 av Nina K »

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser