Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skotta upp mot grunden, för eller emot?  (läst 8631 gånger)

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
Skotta upp mot grunden, för eller emot?
« skrivet: 06 dec-12 kl 11:46 »
Att skotta upp ett isolerande täcke snö mot sin husgrund är frestande i dessa kalla tider. Men vad tycker en träfasad om det? Så länge det är kall och torr snö borde det inte vara någon fara, men när det blir fuktigare? Och vad tycker en husgrund om detta?

Vad har ni för erfarenheter? Beroende på klimat, typ av husgrund osv?
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Skotta upp mot grunden, för eller emot?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-12 kl 12:06 »
Jag skottar upp så att ventiler i stengrunden täcks. Det innebär inte att ventilationen helt uteblir, det finns fortfarande lite springor här och där, men det blåser iaf inte rakt igenom. Jag har även skottat över ett källarfönster.

Det är en oisolerad källare under ca 1/3 av huset. Resten torpargrund med krypgrund. Öppet emellan. Jag har vattenpumpen i källaren och det har hänt att den frusit, när det varit riktigt kallt. Det är därför jag skottar upp.
« Senast ändrad: 06 dec-12 kl 13:36 av sɹǝpuɐ »

MalinAnna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 06 dec-12 kl 13:08 »
Om man har torpargrund under hela huset, är det då okej att ösa upp snö? Har noll koll på sånt här men det blåser så in i helvete in här så tänkte att det kan ju inte bli sämre iaf.. ursäkta om jag ställer en ny fråga!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 06 dec-12 kl 13:20 »
Ja, ös upp. Det är inte bra om det blir helt tätt, men det blir det troligtvis inte. Den absoluta fukthalten är väldigt låg nu när det är kallt, så risken för fuktskador tror jag är liten. Har du en skorstenensstock som står nere i torpargrunden är det bra om du eldar så att den håller sig varm. Det hjälper till att hålla torrt i grunden.
« Senast ändrad: 06 dec-12 kl 13:37 av sɹǝpuɐ »

MalinAnna

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 06 dec-12 kl 13:30 »
Tack för svar! Skulle tro att det går ner en sån i grunden då vi har både kakelugn och vedspis. Men eldar gör jag varje dag så det ska nog inte vara någon fara då :)

kurt

« Svar #5 skrivet: 06 dec-12 kl 14:31 »
Det är ganska vanligt att man på äldre hus på landsbygden spikar upp en ca 1m högt "band" av isolering runt huset nere vid grunden på hösten. Estetiskt är det väl inte så vackert, men det kan ju i alla fall t ex hindra vattenledningar från att frysa.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 11 dec-12 kl 13:07 »
Mamma brukar skotta upp. När det blir mildare brukar snön smälta undan någon centimeter från fasaden, så då ligger den inte emot längre. En målare jag pratade med var inte lika imponerad dock...
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 dec-12 kl 13:11 »
När jag bodde i torp skottade jag upp. Räddade mitt vatten när det var minus 30 mer än en gång... Den fasaden var slamfärgsmålad. Såg ingen större påverkan på fasaden, men har man tät plastfärg kanske man ska tänka ett varv till.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 11 dec-12 kl 13:41 »
Mm, mamma har plastfärg...

Hon rådde också några som gjort sin sommarstuga till permanentboende att skotta upp, eftersom deras vatten frös hela tiden. Det hjälpte dem också.

sisel

• Småland
« Svar #9 skrivet: 11 dec-12 kl 13:55 »
Oj, det har aldrig fallit mig in att det inte skulle vara bra.
Som någon sa, så fort det blir mildare bildas ju ändå snabbt en springa mellan huset och snöbarriären. Jag tycker ofta jag får gå och fylla på i den springan.
Jag är uppvuxen i Västerbotten, där gjorde vi så varenda vinter (därmed inte sagt att "såharvialltidgjort" är det ultimata belägget...  ;D).

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 dec-12 kl 14:25 »
Här är det inte lönt att skotta upp någon snö runt huset.
Isoleringen är nära obefintlig så värmen vill därför trycka sig ut precis överallt, snön smälter direkt.

Snöfritt 15cm från hela huset. :)

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 dec-12 kl 15:19 »
Ja, jag skottar också upp mot grunden/ väggarna när det är läge: lössnö och minusgrader. Det gör skillnad på temperaturen inne.

Ibland, om det finns tid, har grunden och ev rabatter bäddats in i tallris (30-40cm upp)som sen snön ligger på.
Träfasaden är målad med en ostkaseinfärg som kan ta stryk. Tror att det beror mer på kvalitén på färgen och förhållandena när jag målade. Kan tänka mig att det är samma med slamfärg och kalk, optimala målningsbetingelser och färgen har fått bra hugg (-då sitter den också bra när det regnar,  horisontellt här i skåne).
Huset ligger på ren sand så jag behöver inte bekymra mig om vart vattnet tar vägen.
Om man har någorlunda dåligt isolerade väggar så borde det torka ut vattnet i fasaden bra när luftfuktigheten är låg som nu.

Här blir det alltid nån cm springa av luft mellan snön och panelen.
Jag har bara goda erfarenheter.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

LasseDalom

• -
« Svar #12 skrivet: 11 dec-12 kl 15:22 »
Skotta upp snö - ett gammal fattigmansknep mot kylan. Just do it! (o spar energi, spar pengar, frys mindre)

Valmet

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 dec-12 kl 15:24 »
Jajamen, gjorde så i fjol och nu är det dags igen.
Tidigare hade vi problem med frusna rör i väggen, men snön botade det problemet.

Så naturligt, huset får en extra vinterpäls :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #14 skrivet: 11 dec-12 kl 15:29 »
Vi skottar också upp! Fast vi har inte haft tid med det än. Därav att vattnet frös förra veckan kanske...  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Puffpuff

• -
« Svar #15 skrivet: 11 dec-12 kl 16:16 »
Har skottat upp snö mot grunden och en bit upp på brädfodringen. Har tidigare vintrar märkt att det blir varmare inne med samma eldning när snön lagt sej mot grunden. Fasaden är målad med slamfärg men jag tror inte det har nån betydelse vilken färg det är, när det är minusgrader så går väl ingen fukt i i brädorna och även när det är plusgrader så tror jag att man får mer fukt i fasaden av vanligt regnväder och det sätter vi ju inte upp nåt skydd för.
Jag har också skottat en meterbred gång runt huset för att försvåra för mössen att förflytta sej in och ut i huset i "varma" gångar under snön.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 13 dec-12 kl 18:06 »
Har alltid skottat snö mot väggen när jag bott långt norrut. Har aldrig märkt att det skulle skada väggarna så mycket att jag störs av det. Om du ändå är orolig kan du stapla upp höbalar mot väggen, eller göra som här i Japan, slänga upp vassmattor mot väggen och sedan skotta snön mot vassmattan. Fungerar perfekt och vassmattor kan hålla i flera år om du tar hand om dom bra när det börjar regna istället för att snöa!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #17 skrivet: 13 dec-12 kl 19:28 »
Jag skottar upp oxå.
Och till min glädje så ser jag att det smälter bort, sakta och stilla.
Det tilkar jag som att jag har det varmt och fint i grunden...   
Vilket ger varmare golv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Valmet

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 dec-12 kl 19:32 »
Minus 23.5 imorse, fortfarande vatten i kranen!

Så härligt med riktig vinter i Skåne :)

CaJo

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 13 dec-12 kl 19:33 »
Här skottas det också upp. Tätar även kattgluggarna trots att en del säger att det inte är bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
javill, Emil Söderberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser