Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika kaminer  (läst 3491 gånger)

vindensbonig

• Gäst
Olika kaminer
« skrivet: 05 dec-12 kl 21:06 »
Hur bra är typ en sådan här kamin som Jøtul Kamin 118 kan man koka uppe på .Hittar inge bild  Vad är skillnaden mot 601-602 av samma märke ?
« Senast ändrad: 05 dec-12 kl 21:32 av mummrick »

vindensbonig

• Gäst
SV: Olika kaminer
« Svar #1 skrivet: 05 dec-12 kl 21:11 »

ca

« Svar #2 skrivet: 06 dec-12 kl 08:20 »
118 är betydligt större än 602. de har inget genomtänkt förbränningssystem men de kan byggas om lite för att göra dem lite mer vedsnåla. De har ,efter att pga höga utsläpp fått säljförbud i norge, försetts med ett modernt cb-system och dessa borde distansera crownen rejält

kurt

« Svar #3 skrivet: 06 dec-12 kl 14:33 »
De är väl bra på att snabbt komma upp i värme om man snabbt vill koka upp något, men dålig för långsiktig eldning och uppvärmning.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 dec-12 kl 14:41 »
De är väl bra på att snabbt komma upp i värme om man snabbt vill koka upp något, men dålig för långsiktig eldning och uppvärmning.
Jo det är nog sant men tanken var att svetsa i hop en slags korg runt röret och fylla med sten för att långtids lagra värmen den ska ju stå i en bygg barack så den får ju inte va för stor kamin hällst skulle ja vill ja han någon som man kan långtids elda i om det nu finns sådana förstås .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 06 dec-12 kl 16:55 »
Ska kaminen stå i en byggbarack eller någon annan byggnad som det inte är så noga med, så skulle jag nog jaga rätt på en begagnad kamin i lagom storlek hellre än att lägga pengar på en ny (i synnerhet om den nya är kinesisk/amerikansk av tvivelaktig sort).

Om golvet är klent, vilket man kan misstänka i en sådan byggnad, så ska man nog sikta in sig på lättast möjliga plåtkamin hellre än en tung gjutjärnspjäs.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 dec-12 kl 18:12 »
Nej Torbjörn det blir rekorderligt golv den byggs inte av nåt lätt vikts jagade  :) en lite plåt kamin får man ju springa och putta i ved heltiden  dessutom så ska det vara året runt boende sen så håller dom ju inte att elda i kontinuerligt misstänker ja utan blir snart sönder brända . 

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 06 dec-12 kl 19:49 »
En korg runt rökröret med sten är inte bästa lösningen. Det fanns en tid då jag trodde det var densiteten i ett material som accumulerar värme. Men så har vi en professor i bioenergi här i byn. Enligt honom är vatten överlägset när det gäller att accumulera värme. Så om du ska ha en sån kamin, gör som Maria CS gjorde i sin bod, ställ en stor j****a kittel med vatten på kaminen!
Du har väl en gammal konserveringsapparat nånstans? Sätt en kork i termometerhålet å kör!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 dec-12 kl 19:59 »
En korg runt rökröret med sten är inte bästa lösningen. Det fanns en tid då jag trodde det var densiteten i ett material som accumulerar värme. Men så har vi en professor i bioenergi här i byn. Enligt honom är vatten överlägset när det gäller att accumulera värme. Så om du ska ha en sån kamin, gör som Maria CS gjorde i sin bod, ställ en stor j****a kittel med vatten på kaminen!
Du har väl en gammal konserveringsapparat nånstans? Sätt en kork i termometerhålet å kör!
Har faktiskt sett en sådan modell annars på tuben. Jo så hade ja typ då när ja bodde i ett gammalt torp utan el där hade ja två mjölkkannor på spisen Då får det bli en annan variant med dubbla rör och någon form av av element i alla fall något att fundera på .

Ahlman

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 06 dec-12 kl 20:43 »
Ingen av kaminerna du nämner är någonting att ha i en permanentbostad.
Norrlandsimporten är ett riktigt skojarföretag så därifrån ska man inte köpa någonting.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 dec-12 kl 20:50 »
går det inte att lära sig att mura en rörspis själv, har för mig att jag sett att det ges kurser?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 dec-12 kl 21:10 »
Norrlandsimporten är ett riktigt skojarföretag så därifrån ska man inte köpa någonting.
Oki  tack det ska ja ha i åminnelse . då får ja leta efter någon annan liknade modell den såg fin ut annars .

vindensbonig

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 dec-12 kl 21:12 »
går det inte att lära sig att mura en rörspis själv, har för mig att jag sett att det ges kurser?
klart det går men det passar dåligt i en vagn som ska flyttas i mellan varven .

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 dec-12 kl 21:14 »
klart det går men det passar dåligt i en vagn som ska flyttas i mellan varven .
Tänkte inte på de  ;D

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 06 dec-12 kl 21:25 »
Det fanns en tid då jag trodde det var densiteten i ett material som accumulerar värme. Men så har vi en professor i bioenergi här i byn. Enligt honom är vatten överlägset när det gäller att accumulera värme. Så om du ska ha en sån kamin, gör som Maria CS gjorde i sin bod, ställ en stor j****a kittel med vatten på kaminen!

Det som avgör är värmekapaciteten, mängden energi som åtgår att värma materialet en grad. Det är ju även den mängden energi som materialet återger till omgivningen när det kyls ner. Lämpligast brukar vara att jämföra den specifika värmekapaciteten. Den energi som åtgår att värma ett kilo av materialet. Här finns en liten tabell över lite olika ämnen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capacity#Table_of_specific_heat_capacities
Dvs., om vi bortser från diverse gaser som går bort av praktiska orsaker, så är vatten en mycket god kandidat.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 dec-12 kl 21:31 »

Kan säkert så vara, men det är bra om du förklarar sådana påståenden närmre.

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 dec-12 kl 21:42 »
Jag har en "Nordpeis Orion" i min stuga. Den är inne på tredje vintern nu, och har fått gå stenhårt. Fortfarande felfri, ingen sprucken metall eller så. Funkar utmärkt, har kokplatta och var billig, jag har för mig att den kostade runt 5000kr helt ny.

http://www.nordpeis.com/se/produkter/kaminer/kamin_orion.asp

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser