Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur bygga snöplog till häst?  (läst 13526 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
hur bygga snöplog till häst?
« skrivet: 05 dec-12 kl 17:10 »
Det material ja kan komma på rent spontant är lastpall som förstärks med en slags plyfa på varje flat sida och att man sätter fast en sittbock på pallen. Sedan ett V gjort av ett par skivor som för snön åt sidorna?  Så kan man fästa hela arrangemanget i ett par skacklar?

tänker jag fel?? Har ni förslag på hur man kan bygga en hyfsat fungerande snöplog?

vindensbonig

• Gäst
SV: hur bygga snöplog till häst?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-12 kl 17:26 »
Det material ja kan komma på rent spontant är lastpall som förstärks med en slags plyfa på varje flat sida och att man sätter fast en sittbock på pallen. Sedan ett V gjort av ett par skivor som för snön åt sidorna?  Så kan man fästa hela arrangemanget i ett par skacklar?

tänker jag fel?? Har ni förslag på hur man kan bygga en hyfsat fungerande snöplog?
En ve plog göres med grova bräder som ett ve med ett tvärstag för att  hålla i sär vet infästningen ska sitta i ovan kant  i spetsen  och gör inte plogen för tvär den går bara tyngre . sen kan man ha en så kallad styr stång  men då får inte plogen va för stor för man ska kunna sköta den skälv 1.5-2 meter  är nog rätt lagom . Obs det går  att bygga på fler sätt men detta är nog det enklaste . Sen finns det en ställbar variant  och en typ av schakt blad  för att ploga gångar med  men svårt att beskriva men sök på moderna hästkrafter där vet ja att det fanns i någon tidning  tror det finns någon tråd här inne med men minns inte .

gästen

« Svar #2 skrivet: 05 dec-12 kl 17:30 »
Har avverkat en hel del spetsplogar med de flesta fel. Bygg en spetsplog utav två eller fyra rejäla plankor, du behöver järnsko dessa under till. Jag har 4 stycken olika för tillfället, varav en ställbar. Skulle kunna skicka dig bilder ifall jag orkar, annars kan du söka på nätet. Ser ut som ett A och sök på spetsplog. Bäst är att dra dessa med kätting fäst på sidorna till lös skackel, jag kör med förställ till hästen.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 05 dec-12 kl 17:32 »
Jodå, en sån har jag sett, som liten parvel. Fick inte åka med på den, det var lite farligt om man trillade av.

Skarva ihop 2 plankor så att du får en läm som är sådär 40 cm bred. Gör en likadan och ställ den på högkant mot den första så det blir som ett V. Virket bör vara minst 2,5" till en stor häst och den undre plankan gärna i ek eller ask.
Foga ihop de två lämmarna i framände och bakände så att du får en lagom bred "spetsplog". OBS! Det ska alltså va stadiga grejer, frusen snö kan va hård och blötsnö är tungt. Du måste alltså staga mellan de båda lämmarna både upptill och nertill.
Gör ett stålbeslag med ögla som är fäst i de undre plankorna, kör alltså med svängel och linor.

Återkom med bilder när ekipaget är i trafik!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

gästen

« Svar #4 skrivet: 05 dec-12 kl 17:34 »
Som sagts tidigare så gör den inte för tvär ifall du skall ploga väg, då är det bättre med längre och smalare så följer den dessutom vägens sidolutning. Jag kör också med ställbart snöblad till förställ, hemmabygge. tiB gjorde precis en exakt beskrivning....Har beslagit mina med vinkeljärn. Har även utfällbara stålvingar baktill på min favorit, använder dessa i början på säsongen. Det får liksom plats mindre och mindre i sidled allteftersom. Lite överkurs, men min blötsnöplog är plåtbeslagen på hela sidan, då snön lättare glider av plankan då.
« Senast ändrad: 05 dec-12 kl 17:40 av gästen »

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 dec-12 kl 17:40 »
Jodå, en sån har jag sett, som liten parvel. Fick inte åka med på den, det var lite farligt om man trillade av.

Skarva ihop 2 plankor så att du får en läm som är sådär 40 cm bred. Gör en likadan och ställ den på högkant mot den första så det blir som ett V. Virket bör vara minst 2,5" till en stor häst och den undre plankan gärna i ek eller ask.
Foga ihop de två lämmarna i framände och bakände så att du får en lagom bred "spetsplog". OBS! Det ska alltså va stadiga grejer, frusen snö kan va hård och blötsnö är tungt. Du måste alltså staga mellan de båda lämmarna både upptill och nertill.
Gör ett stålbeslag med ögla som är fäst i de undre plankorna, kör alltså med svängel och linor.

Återkom med bilder när ekipaget är i trafik!
Rätt att plogen bör va lång ja prata om bredden . Nä inga infästningar ner till då blir det bara res på spetsen .

gästen

« Svar #6 skrivet: 05 dec-12 kl 17:45 »
En spetsplog plogar man hela vägen med och skall alltså vara anpassad till vägens bredd. Dragpunkten fästes bäst upptill med 1 meters plattjärnsbeslag på båda sidorna med öglor för schackel. Funkar att montera öglor längre ner också om plogen har rätt tyngd. Och den skall vara tung. Plogar två kilometer väg sedan 14 år tillbaka. Linor och svängel är inte att föredra när det är kuperat, om du inte är ute efter att bli av med hästen eller hästarna. Skakel eller förställ skall det va.
« Senast ändrad: 05 dec-12 kl 17:48 av gästen »

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 dec-12 kl 17:49 »
Såhär gjorde jag..
En gammal timmerkälke för häst, brädor till plogen, lite vinkeljärn för att fästa brädorna i kälken, en sits.

Funkar kanonbra, fick dock sätta på en vinge på plogen för att bryta vallarna lite mer

vindensbonig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 dec-12 kl 17:50 »
En spetsplog plogar man hela vägen med och skall alltså vara anpassad till vägens bredd. Dragpunkten fästes bäst upptill med 1 meters plattjärnsbeslag på båda sidorna med öglor för schackel. Funkar att montera öglor längre ner också om plogen har rätt tyngd. Och den skall vara tung. Plogar två kilometer väg sedan 14 år tillbaka. Linor och svängel är inte att föredra när det är kuperat, om du inte är ute efter att bli av med hästen eller hästarna. Skakel eller förställ skall det va.
Var för kör du inte med svängel och linor hästen drar ju bättre då eller har du rekade?

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 06 dec-12 kl 14:40 »
Halte: då krävs det alltså en timmerkälke för att bygga en sådan som du har på bilden?

TiB Är det det "enda" materialet jag behöver eller krävs det en kälke som grund där med? Eller vart sitter man någonstans?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 06 dec-12 kl 15:01 »
Halte: då krävs det alltså en timmerkälke för att bygga en sådan som du har på bilden?

TiB Är det det "enda" materialet jag behöver eller krävs det en kälke som grund där med? Eller vart sitter man någonstans?

Jo, du skulle ju foga ihop de två lämmarna ordentligt, alltså med plank. En av dem kan du ju slå på vågrätt och sitta på. Lämpligen montera den längre fram, där du kan ha fötterna. Trilla inte ner framför tvärstagen för då "får hästen gå hem själv".
De som tycker det är hårt att sitta på en planka brukar ta en gjutesäck som är stoppad med hö  ;)

Halte

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 dec-12 kl 15:07 »
Nja.. Det går väl att bygga utan kälken med.. Anledningen till att jag valde att ha den på kälken var att jag ville få upp plogen lite från marken då jag skulle ploga upp körvägar på fältet och på knöliga skogsstigar så att jag kunde köra hem ved med fyrhjulingen och släp.. Då ville jag få lite frirum mellan marken och plogen för att det inte skulle haka i så mkt i underlaget. Ska man köra på en hyffsat slät väg kan väl plogen ligga direkt på backen antar jag och då fyller ju kälken ingen större funktion.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 06 dec-12 kl 15:40 »
@Halte. Det förklarar mycke, att du skulle använda snöplogen på annat sätt.

Jag var rätt fundersam, om det var en get du skulle spänna för  ;D med tanke på den klena konstruktionen och stor litenheten.

Då fattar jag .......... För när jag var liten så sa man "stor som en häst" men det var på den tiden häst stavades "ardenner."
« Senast ändrad: 06 dec-12 kl 15:42 av TiB »

Halte

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 dec-12 kl 17:52 »
 ;D
Men den drogs av häst när jag plogade upp vägarna.. Gick inte på annat sätt, atv:n orkade inte ploga utan jag fick köra upp vägarna med häst och plog för att sedan kköra med atv på vägarna..

Ekipaget drogs av en nordsvensk travare i en halvmeter snö.

gotthard

« Svar #14 skrivet: 06 dec-12 kl 19:07 »
Intressant!
Jag funderade på hur man kunde bygga en bättre plog när jag var ute med min i dag på förmiddagen.
Jag tycker det är svårt att hänga med i era beskrivningar, kan ni inte ta lite bilder på era plogar? Jag sprang genast ut och fotade min.

Jag har inte byggt den, den fanns på gården, men den funkar aldeles utmärkt för mina behov.
Jag använder svängel och linor och jag går alltid brevid. Den plogar lite drygt 1,5 meter brett.

Det jag skulle vilja ha är en plog som kan bredda det jag tidigare har plogat, alltså flytta vallen ytterligare en bit utåt. Det går inte med den här. Antingen lägger den sig i det redan plogade eller på andra sidan vallen. Alternativt så bygger jag en till bredare.

gotthard

« Svar #15 skrivet: 06 dec-12 kl 19:09 »
2 bilder till!

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 dec-12 kl 19:11 »
Någon meter bräda till kanske i samma dimension som man med genomgående bult kan fästa fast utanpå den andra för att förlänga vingarna?

gotthard

« Svar #17 skrivet: 06 dec-12 kl 19:18 »
Halte, du har läst mina tankar...
Har tänkt man kunde använda bultar med vingmutter för att lätt kunna sätta på/ta av. Jag behöver kunna ploga 1,5 meter också.
Men jag tackar för idén och tar gärna emot fler.
(Eller kapar jag tråden nu? Är detta samma ämne eller bör jag starta en ny?)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 dec-12 kl 19:38 »

Det jag skulle vilja ha är en plog som kan bredda det jag tidigare har plogat, alltså flytta vallen ytterligare en bit utåt. Det går inte med den här. Antingen lägger den sig i det redan plogade eller på andra sidan vallen. Alternativt så bygger jag en till bredare.
Det kan man även i viss mån  med en ve plog men då krävs det en stång att håla i mot med ja satte en imitten men ja har sett dom riktigt stora plogarna så hade man en på var sida . Men det finns en annan plog typ tror guba hade en blid på den men ja mins inte namnet på den den är även ställbar vill ja minnas ställbar  finns även bilder i skogshästen men det heter väll moderna hästkrafter nu mera .

Halte

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 dec-12 kl 19:48 »
En annan variant skulle väl kunna vara att ha bladen ledade i plogspetsen? Så att man kan ställa ut vingarna med olika vinkel beroende på hur brett man vill ha..

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
Byggarebobban

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser