Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge ska jag vänta på kycklingar?  (läst 1343 gånger)

Teresa

• Uppland
Hur länge ska jag vänta på kycklingar?
« skrivet: 04 dec-12 kl 21:35 »
Hej!
Flyttade in min ruvande höna i hallen efter många om och men, när temperaturen sjönk för lågt, och hon verkar inte ha något emot det.  Idag är dag 21 (eller möjligen 22) av ruvande. När ska jag ge upp hoppet om små kycklingar och skicka ut hönan i kylan igen   ;) ? Kan det ta längre tid än så här?
Hoppas hoppas! Eller, ja, på något sätt skulle det kännas helt ok att vänta på vårvärme med kycklingar...

Dajen

• Uppland
SV: Hur länge ska jag vänta på kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 21:38 »
Vänta några dagar till. Jag skulle nog vänta åtminstone till dag 25.  :)

Krågedal

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-12 kl 06:30 »
hej. Spännande! Har du lyst äggen så det är liv i dem? Ta dem till ett mörkt rum och lys dem en o en med en ficklampa, sedet genomskinligt ut är det inget är det mörkt är det kyckling i... sen är jag mer än nyfiken, brukar lägga dem i en bunke med vatten  (de får inte ha böörjat kläckas) Ljummet vatten. Guppar dem lever de.... Lycka till
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Teresa

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 05 dec-12 kl 18:27 »
Tack för svar! Jo, det är nog dags att lysa imorgon när minsta gullungen sover middag. Jag har just inte lagt mig i det här (mer än att försöka hålla hönan varm, och adoptera ägg åt henne), men det är klart att jag vill kolla innan jag lyfter av henne. Det där med vattenbad för äggen lät spännande, menar du att de guppar för att kycklingarna rör sig? Från när kan man göra det?

Teresa

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 06 dec-12 kl 21:18 »
Å, nu lyste jag äggen.
Ett följde med hönan upp och sprack, det luktade surströmming i hela hallen. Osäkert om jag kommer att vilja äta det igen.
Av de tre som var kvar var två genomskinliga, ett mörkt. Jag lade tillbaka det mörka under hönan, trots att det inte guppade i vattenbad. Är det lönlöst? Ruvardag 24 idag...

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 06 dec-12 kl 21:52 »
då kommer det inte bli några kycklingar :(

Teresa

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 06 dec-12 kl 22:07 »
Nej, så är det väl. Varken jag eller hönapöna vill riktigt inse det. Jag sätter in henne till de andra imorgon, och hoppas hon slutar ligga och trycka...

skogsbonne

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 06 dec-12 kl 22:23 »
nej fy f*n för att vara höna och ligga där och göra kycklingar såkommer inga kycklingar ut ur äggen

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser