Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt hönshus till våren!  (läst 5467 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Nytt hönshus till våren!
« Svar #20 skrivet: 04 jan-13 kl 17:08 »
Jag har ett ganska litet fönster i mitt hönshus. Det sitter ganska långt ner. Innan väggarna blev ljusa kändes det mörkt, men nu när rummet är ljusmålat och med lite tillskottsbelysning så känns det ljust och fint. Ångrar inte mitt val! Det var tillräckligt krångligt att såga ut hål för hönsluckan, att börja såga ut för fler fönster hade blivit mig övermäktigt tror jag.

Alla sätt är bra utom de dåliga. :) I alla händelser bör man det inte ha det ljust i hönshuset, eftersom höns har dålig mörkersyn. Så är det för mörkt kanske de t ex vägrar flyga upp på sittpinnarna, eftersom de helt enkelt inte ser dem.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
« Svar #21 skrivet: 04 jan-13 kl 21:17 »

Apropå min funderig om konstruktionen så frågade jag min man konstrukören nu och han tyckte att det såg ok ut, så jag beöver inte ligga vaken och oroa mig för att ni ska rasa ner en våning.  ;D

Pust! Och jag behöver inte oroa mig för att själv rasa ner en våning. Det lät ju skönt :)

Fast el kan man ju vilja ha av andra anledningar. Om det blir kallt kan det vara väldigt bra att ha möjlighet att sätta in element eller värmelampa!

Någon el finns inte idag men det ska dras ut, både för lampor och för möjlighet till värmelampa. Jag tror också att hönsen föredrar naturligt ljus men även lampor kommer att behövas. Idag har jag ett litet fönster (ca 50*50) mot norr i ett hönshus på 11 kvm och jag tycker att det är lite för lite ljus, så det vill jag ska bli bättre.

Sen är det det här med vatten. I huset de bor i idag finns inget vatten utan jag hämtar från boningshuset och vattenautomaterna rengörs inne i vårt badrum. I deras nya hus finns det inte heller vatten utdraget, och det är ju inget man gör i en handvändning. Men då tanken är att de ska bli några fler, blir inte det ett väldigt vattenbärande? Kan vi försöka hitta någon "tank" att sätta utanför som fylls på typ en gång i veckan med vattenslang som man sen kan hämtat vatten från? Men hur länge håller sig vatten fräscht?

Lite om vår gård, våra höns och biodling på hulta.hemsida24.se.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #22 skrivet: 04 jan-13 kl 23:48 »
om det är i en tank så är det väll inga problem? vattnet är några miljoner år så det är ingen fara tror jag men tanken kommer kanske att frysa

flindra

• -
« Svar #23 skrivet: 05 jan-13 kl 07:50 »
Jag har en automat med dubbel cylinder. Den hållet sig mycket fräschare än den enkla sorten från Granngården! Jag tar in den en gång i veckan och diskar den och fyller på nytt vatten. Sedan häller jag bara bort eventuell smuts några gånger i veckan. Jag har ställt automaten på några tegelstenar. Jag tycker inte det är särskilt besvärligt med vattnet sedan jag köpte den där fräsiga automaten. Men har man väldigt många djur blir det såklart en annan femma!

Angående fönstret så är mitt fönster 120x70 och räcker då (som jag tycker) till 6 kvm.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 05 jan-13 kl 09:25 »
då kan du inte ha många höns om en 10 L? dunk räcker en vecka för det räcker 1 dag till min ena grupp

flindra

• -
« Svar #25 skrivet: 05 jan-13 kl 09:56 »
Den är 12 liter. Jag har bara sex djur totalt ja, så när de blir fler får man nog byta två gånger i veckan.

Neon Knight

• -
« Svar #26 skrivet: 05 jan-13 kl 13:53 »
Belysning: dels är det väldigt praktiskt med lyse så man ser vad man gör i hönshuset, dels är det ett krav från jordbruksverket att man skall ha "fast" belysning. Vill man inte dra in el kan man ju lösa det med 12-voltsbelysning och ett bilbatteri.

stina j

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 05 jan-13 kl 14:54 »
hej vi har åsbohöns.dom sitter gärna i fönstren eller på sittpinne framför fönstret och tittar ut, varnar om dom ser nåt farligt där utanför.från början hade vi höna med kycklingar i en egen inhägnad men nu låter jag dem vara med flocken hela tiden. om dom ruvar fram kycklingar i ett värprede flyttar jag ner dom på golvet till ett lugnare hörn det går oftast bra.får egen matho och vatten nära sig. kycklingarna kommer in i gruppen utan problem men problem kan det bli om hönsmamman har låg status bland de andra hönsen men andra håller fritt så deras ungar får äta utan störningar. varför vill du ha flera rum i hönshuset ska du ha olika raser? jag har hönsgård i samma marknivå och hönorna avgör själva när de ska ta ut sina kycklingar.sommartiden är ju nästan alla höns ute då är det lungt och skönt för de hönor som har kycklingar inomhus men de kan också ligga alldeles vid dörren och sola och mulla sig.det blev långt men jag tänkte på fönster och rumsindelningen

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
« Svar #28 skrivet: 05 jan-13 kl 15:54 »
hej vi har åsbohöns.dom sitter gärna i fönstren eller på sittpinne framför fönstret och tittar ut, varnar om dom ser nåt farligt där utanför.från början hade vi höna med kycklingar i en egen inhägnad men nu låter jag dem vara med flocken hela tiden. om dom ruvar fram kycklingar i ett värprede flyttar jag ner dom på golvet till ett lugnare hörn det går oftast bra.får egen matho och vatten nära sig. kycklingarna kommer in i gruppen utan problem men problem kan det bli om hönsmamman har låg status bland de andra hönsen men andra håller fritt så deras ungar får äta utan störningar. varför vill du ha flera rum i hönshuset ska du ha olika raser? jag har hönsgård i samma marknivå och hönorna avgör själva när de ska ta ut sina kycklingar.sommartiden är ju nästan alla höns ute då är det lungt och skönt för de hönor som har kycklingar inomhus men de kan också ligga alldeles vid dörren och sola och mulla sig.det blev långt men jag tänkte på fönster och rumsindelningen

Utan att egentligen ha någon större erfarenhet av kycklingar (har endast haft en höna som ruvade fram en kyckling) så vill jag tro att det för både kommande kycklingar och för ruvande hönor kan vara lite lugnare med en egen avdelning. Idag har jag 15 höns varav tre tuppar som stökar till en del, välter vattenautomater m.m. Hade de varit ytterligare några fler och jag dessutom haft kycklingar där inne så hade jag nog inte så gärna kört till jobbet på morgonen och lämnat dem ensamma. Men det är kanske jag som är feg?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #29 skrivet: 05 jan-13 kl 15:57 »
Ibland händer det att resten av hönsen är dumma mot kycklingar, så det är nog klokt att förbereda med en egen avdelning åt dem.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 05 jan-13 kl 16:31 »
Man kan ju ha mer provisoriska avdelningar till höna/kyckling också genom att exv. sätta kopostgallervägg under bajsbrädan så det blir ett eget rum där kycklingar kan komma undan men ändå inte vara helt separerade från övriga flocken. Jag tror (men har inte erfarenhet av) att det är lättare att komma in flocken om man inte varit totalt avskiljd från början.

stina j

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 06 jan-13 kl 14:35 »
när vi hade höna med små kycklingar åtskilda kunde någon smita ut och då kunde de råka illa ut med arga hönor.nu tycker jag andra hönor snarare hjälper till att passa dom men vi har stort hönshus och stor hönsgård så gott om plars på sommaren iallafall.ibland har det varit många hönor med kycklingar samtidigt kan knappt hitta ett hörn åt dom har ibland satt en höna i en låg låda på golvet men konstigt nog har dom (tror jag) accepterat den plats de fått och hållt sig där första tiden tills kycklingarna hänger med. man säger ju hönsmamma och det är dom verkligen så roliga att se.

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
« Svar #32 skrivet: 06 jan-13 kl 20:26 »
I helgen har det inte blivit jättemycket gjort men det har i alla fall kommit upp papp på några väggar och lite reglar. Två av luckorna är också utsågade och lite halvfärdiga.

Provade att lägga ut brädor på golvet för att känna på var innerväggarna ska vara och kom fram till att huset blir i två delar á 9 kvm och ett mindre utrymme på 3,5 kvm. Med denna uppdelning kommer jag ha möjlighet att ha kycklingar helt för sig själva men det blir också tillräckligt med utrymme om jag vill låta dem gå med de andra.

På golvet ligger det golvspånskiva. Funderar på om jag ska måla golvet med något för att skydda det? I deras hus idag har jag omålad spånskiva och även om jag (såklart) håller det rent och fräscht har det under ströet blivit blött där vattnet står.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 06 jan-13 kl 20:52 »
Jag skulle inte ha en oskyddad spånskiva. Jag har plastmatta ovanpå mitt golvspån,. Jag köpte det för 50:- per kvadrat  en butik som sålde ut alla gamla mattor, lim kostar ju lite också, men det blev en väldigt bra och prisvärd lösning tycker jag.

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
« Svar #34 skrivet: 11 mar-13 kl 20:39 »
Här har uppdateringarna halkat efter...

Härom helgen så isolerades väggarna och osb-skiva sattes utanpå. (Inga kommentarer kring alla glipor som syns ;) )

Tidigare fanns det in till den blivande hönsdelen en mellanvägg som vi försiktigt plockade isär. Jag provade att sätta ihop brädorna igen, tanken är att dessa ska användas som kommade innerväggar.

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
« Svar #35 skrivet: 11 mar-13 kl 20:53 »

Förra helgen så började fönsterna komma på plats. Det var svårt att hitta fönster och det slutade med att jag köpte fönster utan karm. Första projektet blev att få ihop karmar och det gick nog ok, får bara hoppas att de inte slår sig.

Ena innerväggen har provisoriskt kommit upp, roligt när man ser att det börjar ta form.

Sista bilden är på delen som är tänkt för kycklingar, där ska nog få plats några småttingar :).

Under helgen som gick kom alla fönster på plats, likaså luckorna och en del av taket sattes upp - träningsvärk i armarna idag, antingen är jag för kort eller så är taket för högt upp...

challe:)

• Småland
« Svar #36 skrivet: 11 mar-13 kl 21:47 »
Jag tror du ska nog lägga i något i springorna för att lättare städa och minimera kvalstergömställe, det här funkar utmärkt och är billigt http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/farg-malning/vav-fog/fog-inomhus/18110/latexfog
Men annars så ser det jätte bra ut, lycka till.
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Davvan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser