Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frusen traktormotor  (läst 7135 gånger)

Halte

• Gäst
Frusen traktormotor
« skrivet: 04 dec-12 kl 20:10 »
Jahopp, jag har gjort bort mig fett nu.. I sommras kokade ena traktorn ute på fältet och jag fyllde på med nytt vatten, dock ingen glykol.. Det kom jag på idag, så nu är ju givetvis traktormotorn en stor jävla isklump efter x antal dagar med ned mot -18.

Frågan är nu, hur jävla kört är det? Och vad gör jag nu?

Har ingen möjlighet att ställa in den varm.

Ska man dra igång den ändå eller bara låta skiten stå i väntan på våren?

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Frusen traktormotor
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 20:14 »
INTE DRA IGÅNG DEN!!!
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 dec-12 kl 20:15 »
Vänta på våren alltså? :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 04 dec-12 kl 20:18 »
Vänta på våren alltså? :)

Du kan väl elda under den eller häng i en doppvärmare eller nåt?

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 dec-12 kl 20:19 »
Tror du den var helt tom på glykol? Även om den fryser så kan den med lite tur klara sig om det finns lite glykol kvar, det blir inte samma kraft i isen som om det är helt rent vatten. Det känner du om du klämmer på nån slang, om det går att mosa lite, eller om det är helt bom stenhårt.

Har dun frusit sönder så har den i så fall redan gjort det, så jag vet inte vad som skulle vara skadan med att starta upp den och låta den gå en stund, men bara kort då, för den kokar ju snabbt, men bara så du kan få loss och tappa ur lite vatten.  Skulle väl kännas mindre kul att gå hela vintern i ovisshet. Det viktiga är ju inte att få igång den och i med nytt vatten, det kan ju ta tid att få loss kylaren, utan jag tycker det viktiga är att få ur det vatten som finns i motorn.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 dec-12 kl 20:20 »
Bygg något tält över motor huven placera sen ett par 500warre halogen alldeles in på en på var sida så ska du få se att det tinar.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 04 dec-12 kl 20:21 »
Tror du den var helt tom på glykol? Även om den fryser så kan den med lite tur klara sig om det finns lite glykol kvar, det blir inte samma kraft i isen som om det är helt rent vatten. Det känner du om du klämmer på nån slang, om det går att mosa lite, eller om det är helt bom stenhårt.

Har dun frusit sönder så har den i så fall redan gjort det, så jag vet inte vad som skulle vara skadan med att starta upp den och låta den gå en stund, men bara kort då, för den kokar ju snabbt, men bara så du kan få loss och tappa ur lite vatten.  Skulle väl kännas mindre kul att gå hela vintern i ovisshet. Det viktiga är ju inte att få igång den och i med nytt vatten, det kan ju ta tid att få loss kylaren, utan jag tycker det viktiga är att få ur det vatten som finns i motorn.

Men pumpen då?

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 dec-12 kl 20:26 »
Den kommer att slira på remmen.  Man kan slacka remmen lite om den skulle vara väldigt spänd.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 04 dec-12 kl 20:28 »
Den kommer att slira på remmen.  Man kan slacka remmen lite om den skulle vara väldigt spänd.

Ok, på min lilla mitsubishimotor sitter den på ett drev, jag tror saker går sönder där om jag skulle starta den frusen.

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 dec-12 kl 20:28 »
Om inte skadan blir värre av att vänta så kan det ju vara.. Med lite tur klarar sig blocket om frostpluggarna funkar som de ska så får man sikta på ny kylare och vattenpump till våren..

Surt som satan.. :) tänkte för första gången här på gården att jag skulle få 15 000 över i år att ta jägarexamen för.. Men det kan man ju se sig i stjärnorna efter tydligen.. :)

Existens!

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 dec-12 kl 20:32 »
Du kan ju börja med att titta om nåt ser sprucket ut... ;) Blocket brukar man se utanpå om det gått sönder..åtminstone en tröska jag hade..där var en lång spricka..och jo, man känner sig lite idiotisk..

vindensbonig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 dec-12 kl 20:33 »
Vet inte hur det är på Haltes traktor men på min är det drev .

Existens!

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 dec-12 kl 20:36 »
Vet inte hur det är på Haltes traktor men på min är det drev .

Har plötsligt alla traktorer med vattenpumpen på drev?  Det var väl märkligt.

Är det Nuffielden, halte?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 dec-12 kl 20:41 »
Har plötsligt alla traktorer med vattenpumpen på drev?  Det var väl märkligt.

Är det Nuffielden, halte?
Nä ja såg bara fel tänkte på spridar pumpen  så vist är vatten pumen remdriven På DB

vindensbonig

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 dec-12 kl 20:48 »
Har du värme pistol att värma vatten pumpen med ?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #15 skrivet: 04 dec-12 kl 20:58 »
Tina den snarast.
Som någon bygg ett tält över den och in med värmefläkt, gasolkanon , strålkastare eller vad som ger värme.
grannens lastbil funkar oxå kanon till att medelst avgasslang värma Börja värma bottenslangen eller blocket.
Det hjälper enormt om du tappar ur motoroljan och värmer upp den till en 70-90 C så den kan värma inifrån.

Jag frös terrängbilen förra vintern och den gick att rädda med lite pyssel...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Existens!

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 dec-12 kl 21:00 »
Nä ja såg bara fel tänkte på spridar pumpen  så vist är vatten pumen remdriven På DB

Tänkte väl det ;)

För mig har det bara slirat på remmen en stund, sen har pumpen tinat och börjat snurra. Men visst, om remmen är väldigt spänd så kan det väl finnas en risk.

Halte

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 dec-12 kl 21:16 »
Ok. Då vet man vad man gör i morgon kväll då.

Över med en pressening och in med en värmefläkt, på med motorvärmaren och så gå lös med en värmepistol..

Hur vet man när den är tillräckligt upptinad för att våga provstarta? Chansa?

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #18 skrivet: 04 dec-12 kl 21:26 »
Får du igång den så känner du på slangarna när vattnet börjar cirkulera..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 05 dec-12 kl 09:15 »
Ok. Då vet man vad man gör i morgon kväll då.

Över med en pressening och in med en värmefläkt, på med motorvärmaren och så gå lös med en värmepistol..

Hur vet man när den är tillräckligt upptinad för att våga provstarta? Chansa?

Använd INTE motorvärmaren om det har frusit i kylsystemet. Om vattnet inte kan cirkulera så kommer det bara att bli en stillastående ångblåsa runt värmeelementet, värmen kan inte ledas bort från det och så bränns det sönder.

Jag rekommenderar hellre presenningsmetoden, låt värmefläktarna gå åtminstone tills alla kylarslangar känns mjuka, vattenpumpen går lätt att dra runt för hand (om du hänger av remmen först), och det syns flytande vatten under kylarlock och på andra ställen där du kan öppna för att kontrollera (t ex termostathuset, eventuella tempgivare som går att skruva ut, avtappningspluggar på motor och kylare). För säkerhets skull, värm några timmar till sedan allt verkar flytande.

Att punktvärma med varmluftpistol är ingen större mening, då är det bättre att lägga mer krut på värmefläktar och att bygga ett tätt och bra presenningsskjul.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser